Wprowadzenie nowych przepisów dotyczących utraty prawa jazdy po osiągnięciu 65 lat wywołało wiele kontrowersji i ma istotny wpływ na społeczeństwo jako całość. Zakaz ten ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz ochronę zdrowia publicznego, jednakże budzi obawy i wątpliwości wśród osób starszych, które czują, że ich niezależność i mobilność zostaną ograniczone. W tym artykule przyjrzymy się głównym założeniom nowych przepisów, ich konsekwencjom oraz debacie wokół tej kwestii.

Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy

Wśród proponowanych działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 65. roku życia jest jednym z nich. Przeprowadzane co pięć lat badania, mające na celu ocenę zdolności starszych kierowców do prowadzenia pojazdów, są przedmiotem kontrowersji, ale uważane są za kluczowe w kontekście zapobiegania wypadkom drogowym.

W Polsce wiek emerytalny wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, jednakże nowe przepisy UE będą obowiązywać niezależnie od wieku emerytalnego w danym kraju. Z tego powodu osoby powyżej 65 roku życia, które chcą nadal prowadzić pojazdy, będą musiały systematycznie poddawać się badaniom lekarskim i przedstawiać odpowiednie zaświadczenia.

Kierowcy starsi, pomimo doświadczenia i znajomości zasad ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego właśnie wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 65. roku życia byłoby bardzo ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Tego typu testy pozwoliłyby ocenić umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznej ich sprawności, odebrać im prawo jazdy.

Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 65. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.

Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.

Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.

Koniec z prawo jazdy dla 65 latków…

Niedawno wiele osób w wieku powyżej 65 lat miało możliwość korzystania z prawa jazdy bezterminowo, co pozwalało im swobodnie jeździć samochodem. Jednak Unia Europejska wprowadziła nowe przepisy, które nakładają obowiązek wymiany prawa jazdy dla seniorów i wiążą się z pewnymi ograniczeniami.

Od stycznia 2013 roku seniorzy muszą regularnie wymieniać swoje prawo jazdy co pięć lat. Przy wymianie przeprowadzane są badania lekarskie oraz testy psychologiczne, na podstawie których określa się okres ważności nowego prawa jazdy. Osoby w wieku 70 lat mają ważność prawa jazdy wynoszącą dwa lata, natomiast dla osób powyżej 75 lat jest to rok.

Celem nowych przepisów jest poprawa bezpieczeństwa na drogach, szczególnie w kontekście starzejącego się społeczeństwa. Statystyki pokazują, że osoby powyżej 65 lat są bardziej podatne na wypadki drogowe. Wynika to przede wszystkim z fizycznych ograniczeń związanych z wiekiem, takich jak spowolnione reakcje czy pogorszenie zdolności percepcyjnych.

Niektórzy seniorzy narzekają na nowe przepisy i uważają, że wprowadzono je bez należytej konsultacji z osobami, które ich dotyczą. Z drugiej strony, zwiększenie wymagań dla kierowców może wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa nie tylko dla seniorów, ale dla wszystkich użytkowników dróg.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

20 komentarzy

    • Część starszych ludzi podjeżdża na stację kolejową,do pociągu i zostawia samochód , jeździ trasą od kilkudziesięciu lat nie mając żadnych wypadków….
      To wylewanie dziecka z kąpielą

    • W/g statystyk to właśnie młodzi kierowcy powodują najwięcej wypadków….niech więc pomysłodawcy pukną się w łeb….

      • Chcąc ograniczyć ilość samochodów trzeba wprowadzić zakaz poruszania się samochodami starszymi niż 15 lat tak na początek 😂

    • Ciekawe, co wynika ze statystyk- ile wypadków spowodowali seniorzy, a ile młodzi kretyni, którym się wydaje, że ich kodeks drogowy nie dotyczy. Bo akurat seniorzy-na ogół- przestrzegają przepisów

    • Te barany z Brukseli to już dawno powinni być na nowych młodych baranów może będą inaczej myśleć.Wprowadzić bardzo wysokie kary za spowodowanie poważnego wypadku, ponadto trzeba się przyjrzeć młodym kierowcom co oni wyrabiają . Jeżdżą z telefonem telefonem w ręku naćpani lub pijani.Tu niech te bałwany z Brukseli pod dyktandem SS wezmą pod uwagę

  1. Uważam że bałwany z Brukseli niech przestaną latać a przesiada się na rowery elektryczne i oczywiście pod warunkiem przejścia odpowiednich testów psychologicznych !!!
    Skąd ci i……i się biorą??????

    • Kierowca Emeryt on

      Jak robić badania psychologiczne to wszystkim kierowcą a nie tylko starszym bo wszyscy stwarzają niebezpieczeństwo na drodze , a także tym którzy zajmują stanowiska kierownicze i sprawują ważne stanowiska (posłowie,senatorowie) i cała reszta która rządzi bo czynią dla kraju mniebezpieczeństwo

  2. Już za pieniądze narodu wybudowali sobie autostrady teraz będzie jeździć mniej samochodów będzie luzniej, paniska pod siebie robią wszystko ciemiężąc naród niby z winy uni europejskiej. Jeszcze trochę to po 65 roku wprowadza przymusowa eutanazję dopiero wtedy będą same korzyści

  3. Co te palanty nie wymyślają to się w głowie nie mieści. Najpierw Pokażcie mi statystyki a potem wprowadzajcie przepisy.

  4. Brak słów. Niejeden starszy i doświadczony kierowca potrafi po 40 latach prowadzenia pojazdów przewidzieć zagrożenie, o którym wielu młodych nawet nie pomyśli. Potrafi przewidzieć ich reakcje i za wczasu zastosowaać środki do uniknięcia niebezpieczeństwa. Przyklad: widząc zagrozeniezaczalem hamowanie. W tym samym momencie , siedzący mi na d…. młodzian , wyprzedził . Ja się zatrzymałem ale on już nie dał rady.
    Ja stracę dziś prawko a koleś zarobił jedynie mandat i autko do naprawy.
    Bezsens.

  5. Czyli po 65 roku życia zdolny do pracy, ale bez prawa jazdy. Konfederacja jedyną nadzieją na przywrócenie zdrowego rozsądku w tym oczadziałym towarzystwie od rzucania kłód pod nogi obywalelom

  6. Zbulwersowana on

    Zbulwersowana.
    Zgadzam się , ze najlepiej pozbyć sie 65 latków. Ich jest najwiecej wiec rzeczywiście na drogach, autostradach i ulicach będzie pusto i bardziej niebezpiecznie , bo Ci wczesniej urodzeni będą mieli gdzie się ścigać.

  7. To może odbierzmy młodym. Bo to chyba oni najwięcej wypadków generują. Debile z Brukseli naprawdę mają klapki na oczach. Zaczarowują rzeczywistość wbrew statystykom.

  8. Dane statystyczne mówią że najwięcej wypadków powodują kierowcy w wieku 20 lat Proponuje od razu aby geniusze z Brukseli podnieśli wiek kiedy można uzyskać prawo jazdy do 40 Lat i druga propozycja aby zakazać całkowicie sprzedaż alkoholu i innych używek w Brukseli bo tylko po nich mogą powstać takie pomysły

  9. Mam 65 lat od lutego jestem emerytem pracowałem jako kierowca autobusowy w komunikacji miejskiej i uważam te przepisy za co najmniej nie rozsądne. Dlaczego te fircyki z unii mieszają się do wszystkiego ja zdobywałem prawo jazdy bez terminowo teraz to chcą zmienić co zasadą działania prawa wstecz unijni politcy uważają się za nie omylnych a tak naprawdę to egoistyczni nie do uczeni ludzie którzy tylko myślą o swoim interesie

  10. Dyskryminacja ze wzgldu na wiek. Statystycznie, ta grupa wiekoa kierowców popełnia najmniej wypadków, czy taka powinna być „nagroda” ???

Napisz Komentarz

Exit mobile version