Nierzadko celem zapewnienia prawidłowego i ciągłego funkcjonowania zakładu pracy, pracodawcy decydują się na stosowanie monitoringu wizyjnego. Służy on, co do zasady, ochronie pracodawcy przed działaniami niepożądanymi, ale niemniej również służy zapewnieniu bezpieczeństwa pracownikom.
Monitoring wizyjny w miejscu pracy
Obecnie możliwe jest stosowanie monitoringu wizyjnego w zakładzie pracy, jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa pracowników, kontroli produkcji lub zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Wedle art. 22(2) par. 1 kodeksu pracy pracodawca jest uprawniony do wprowadzenia monitoringu nad terenem zakładu pracy lub terem wokół zakładu pracy. Ustawodawca wyłączył możliwość stosowania monitoringu w pomieszczeniach sanitarnych, szatni, stołówek oraz palarni, chyba że nie naruszy to godności oraz innych dóbr osobistych pracownika.
Ważne: Wskazany powyżej przepis uprawnia wyłącznie do rejestracji obrazu, a nie dźwięku. Inne formy monitoringu, takie jak kontrola służbowej poczty elektronicznej, wynika z art. 22(3) kodeksu pracy, jednak wciąż nie uprawnia do nagrywania dźwięku. |
Monitoring a RODO
Artykuł 88 RODO umożliwił państwom członkowskim dostosowanie przepisów krajowych w zakresie danych osobowych pracowników do przepisów RODO, jednocześnie nakładając obowiązek poszanowania godności, prawnie uzasadnionych interesów i praw podstawowych pracowników.
Ważne: Na pracodawcy ciążą obowiązki wynikające z art. 13 RODO, co oznacza, że jako administrator obowiązany jest on między innymi do poinformowania o stosowaniu monitoringu przed wejściem do zakładu pracy. |
Możliwość nagrywania dźwięku a RODO
Zgodnie ze stanowiskiem Urzędu Ochrony Danych Osobowych nagrywanie oraz utrwalanie dźwięku (głosu) bez zaistnienia podstawy uprawniającej do jego zastosowania jest naruszeniem przepisów RODO. Przyjęte przez Europejską Radę Ochrony Danych Wytycznymi 3/2019 w pkt 9.3 ppkt 129 wskazano, że administrator przy wybieraniu rozwiązań technicznych odnoszących się do monitoringu nie powinien wybierać rozwiązań, które zawierają funkcje, które nie są niezbędna, a do których zalicza się:
- nieograniczone śledzenie ruchów kamery;
- możliwość przybliżenia;
- transmisja radiowa;
- analiza i nagrania dźwiękowe.
Oznacza to więc, że stosowanie monitoringu fonicznego (nagrywającego dźwięk) oznaczać może przekroczenie niezbędności zarówno samych rozwiązań technicznych, jak również niezbędności przetwarzania danych osobowych, o której mowa w art. 5 ust. 1 lit. c RODO.
Drogi czytelniku przypominamy, że wszystkie sprawy prawne w tym sprawa, o jakiej piszemy, potrafią być zawiłe i często wymagają uzyskania pomocy prawnika. Warto przed podjęcie kraków prawnych zawsze omówić je z prawnikiem.
Skontaktuj się z nami już teraz. Przeanalizujemy Twoją sprawę i sprawdzimy dokładnie, co da się zrobić w Twojej sprawie. Nasi eksperci pomogli już niejednemu klientowi, który myślał, że jest już w sytuacji bez wyjścia.
Napisz do nas lub zadzwoń już teraz.
☎️ 579-636-527
Podstawa prawna:
- art. 22(2) ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r., poz. 1510 ze zm.)
- art. 13 i 88 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)