W ostatnich latach pojawiło się wiele dyskusji na temat bezpieczeństwa na drogach i związanych z tym kwestii dotyczących starszych kierowców. W odpowiedzi na te obawy, rządy wielu państw podjęły działania mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Jednym z kontrowersyjnych pomysłów jest wprowadzenie ograniczeń dotyczących prawa jazdy dla seniorów, którzy osiągnęli wiek 65 lat.

Nowe przepisy dla kierowców już od przyszłego roku?!

Unia Europejska planuje wprowadzić surowsze przepisy dotyczące prowadzenia pojazdów przez osoby powyżej 65 roku życia. Według proponowanych zmian, seniorzy będą musieli regularnie udowadniać swoją zdolność do kierowania pojazdami.

Obecnie większość krajów UE wymaga od kierowców powyżej 65 roku życia odbycia okresowych badań lekarskich w celu przedłużenia ważności prawa jazdy. Jednak nowe propozycje zakładają, że oprócz badań lekarskich, seniorzy będą musieli również przystąpić do testu psychologicznego oraz praktycznego egzaminu z jazdy samochodem.

Głównym celem tych zmian jest poprawa bezpieczeństwa na drogach i zapobieganie wypadkom spowodowanym przez starsze osoby, które mogą mieć trudności z koordynacją ruchową, widzeniem lub słuchem. Z uwagi na rosnącą liczbę osób starszych w UE, kwestia bezpieczeństwa drogowego staje się coraz bardziej istotna, co skłoniło Unię Europejską do podjęcia działań mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.

Nowe przepisy dotyczące prawa jazdy osób powyżej 65 roku życia budzą różne opinie w społeczeństwie. Niektórzy uważają, że takie działania są niezbędne i skuteczne, podczas gdy inni uważają je za naruszenie praw osób starszych do swobody i mobilności. Przed wdrożeniem nowych przepisów, będą one musiały zostać dokładnie omówione i uzgodnione przez państwa członkowskie Unii Europejskiej.

Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy

Wśród proponowanych działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 65. roku życia jest jednym z nich. Przeprowadzane co pięć lat badania, mające na celu ocenę zdolności starszych kierowców do prowadzenia pojazdów, są przedmiotem kontrowersji, ale uważane są za kluczowe w kontekście zapobiegania wypadkom drogowym.

Kierowcy starsi, pomimo doświadczenia i znajomości zasad ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego właśnie wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 65. roku życia byłoby bardzo ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Tego typu testy pozwoliłyby ocenić umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznej ich sprawności, odebrać im prawo jazdy.

Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 65. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.

Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 65. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.

Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.

Nowy projekt Komisji Europejskiej

Zgodnie z projektem ustawy Komisji Europejskiej, proponowana reforma ma zmienić także ważność praw jazdy. Byłyby one ważne przez 15 lat w całej UE (np. w Niemczech ważność praw jazdy wynosi tylko 10 lat).

Jednak o tym jak będzie sprawdzana zdolność seniorów do prowadzenia pojazdów, nadal mają indywidualnie decydować państwa członkowskie UE.

Przeciwnicy nowych regulacji wskazują, że wypadki osób starszych są jednostkowe, a bardziej niebezpieczni od seniorów są młodzi kierowcy.

Inwestowanie w rozwój technologii mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach jest niezwykle istotne. Systemy takie jak automatyczne hamowanie awaryjne czy asystent pasa ruchu mogą znacząco zmniejszyć ryzyko wypadków drogowych. Automatyczne hamowanie awaryjne wykrywa sytuacje, w których istnieje ryzyko zderzenia z przeszkodą lub innym pojazdem i samodzielnie podejmuje działania w celu zatrzymania lub zminimalizowania kolizji. Natomiast asystent pasa ruchu monitoruje pozycję pojazdu względem linii ruchu i w razie potrzeby wspomaga kierowcę w utrzymaniu właściwej pozycji na drodze.

Dzięki tym technologiom możliwe jest skuteczne zmniejszenie liczby wypadków drogowych, bez konieczności wykluczania żadnej grupy społecznej z korzystania z własnych pojazdów. Jest to istotne, ponieważ zapewnienie bezpieczeństwa na drogach powinno być priorytetem dla społeczeństwa jako całości. Wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych może również przyczynić się do poprawy efektywności transportu i zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne, na przykład poprzez redukcję liczby wypadków spowodowanych przez czynniki ludzkie.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

40 komentarzy

  1. Powyżej 65l. on

    Jeżdżąc po kraju i obserwujac kierowców, to wydaje się, że na badania ale głównie psychiatryczne powinno kierować się młodych do 40r.bo to oni są najbardziej zagrażającymi użytkownikami powodującymi najwięcej wypadków.

    • Moze tych narwanych rowerzystow i hulajnogami co jezdza.ogolnie badajmy wszystkic szczegolnie testy psychologiczne.u.iejetnosc panowania nad stresem.moze seniorom zapewnijcie opieke, by starsza zona czy maz nie musieli wozic swojej drugiej polowki do lekarza.dla nich to tez stres

    • Jak można odebrać coś za co zapłaciłem i przede wszystkim udowodniłem że znam prawo ruchu drogowego. POza tym uważam, że jest to dyskryminacja.

  2. Proszę nie insynuować. Prawo jazdy dostają też chorzy psychicznie. Kononowicz ma i jeździ podobnie jego Koledzy

    • Nie twierdzę że osoby starsze są super sprawne, ale tak się składa że wypadki powodują głównie osoby młode i w średnim wieku jakie tu bezpieczeństwo na drodze chodzi to jest jawna dyskryminacja starszych osób. Stary chory, może jeszcze źle widzi zabierzmy mu prawo jazdy poprawią się nam statystki. Radzę szukać w innym przedziale wiekowym i załatwić sprawę z tymi co jeżdżą po pijaku bo jak na razie efektów nie widać

    • to raczej młodszym trzeba zrobić testy, ile młodych osób szaleje na drodze, jadą szeroko, jakby byli sami na jezdni, co za bzdury, tych z sejmu po 65 r.życia wywalić, bo
      to oni są nieodpowiedzialni, ich wysłać do psychiatry!

  3. K…. a co się w tym kraju wyrabia. Niedługo samo wyjście z domu będzie zagrożone sankcjami. Nawet za komuny tak nie było.

    • 65+ Chrystusa pomysł. Mam działkę odległą o q28 km .więc dużo jeżdżę. To kierowcy do 4o stki powinny się badać psychiatrycznie widząc ich wyczyny w trakcie jazdy.

  4. Don Kichot on

    Powinni po 65 roku zabronić kandydowania do Sejmu, Senatu, przewodnictwa w partii. Ponieważ uważa się, że człowiek po 65 roku jest nieudolny na drodze, to dlaczego miałby być udolny w polityce. W ten sposób może się poprawić jakość w polityce. To samo dotyczy Parlamentu Eurpejskiego i Komisji Europejskiej.

    • Te przepisy powinny obowiazowac głównie młodych kierowców. Dzisiaj jechałam trasą 25 i jestem przerażona jak samochody przy ograniczeniu do 70 km wyprzedzają na linii ciągłej. I to nie byli seniorzy !!!

      • Ale chcieliby, podnieść wiek emerytalny do 67 roku? To niby jak? 16-18 latek jest lepszym kierowca bo ma np.problemy z koncentracja a co drugi je ma a senior ma miec problemy z szybkością reakcji? Ja np. w wieku 19 lat pomylilam gaz z hamulcem😂.

    • Marian Rumia on

      Dokładnie posłom i senatorom, członkom rządu też należy zabronić pracy po 65 roku życia wtedy będzie ok.

    • Też jestem tego zdania.jezdze od 40 lat po eu i Polsce,i nawet nie miałam nigdy punktu karnego.ostatnie 17 bardzo dużo po Niemczech i też nie miałam żadnej przykrej niespodzianki..czy mandatu. stłuczki czy kolizji Niech się pochowala…młodzi . Mam 66lat…

  5. Sam będziesz kiedyś kiedyś starcem i zabiorą ci to co kochasz.nie będziesz jeździł rowerem hulajnogi bo to bardziej niebezpieczne jak synu przekroczysz 60lat.Mlodzi uważajcie młodość nie trwa wiecznie .A co z młodymi inwalidami jerzdzacymi samochodami POWDZENIA I SZEROKIEJ DROGI

  6. Marian Rumia on

    Nie kumam jakim prawem prawo może działać wstecz. Ktoś zawarłem że mną umowę że nadaje mi prawojazdy bezterminowe więc jak ktoś inny może te umowę zerwać. Czy konstytucją czasami nie mówi inaczej?

  7. Połowa polityków,
    a w szczególności senatorów jest po 65 roku i oni mają czelność proponować coś takiego. To oni powinni być skiekowani na badania psychiatryczne jako pierwsi!!!

  8. banda oszolomow mam 66 lat mialem ponad 80 samochodow okrazylem kule ziemska kilkakrotnie dzisiaj przejachaem trase non stop 1430 km siedze i pije zimne piwko,na drodze wyprzedził mnie moze z piec samochodow ,pracuje ,place zus i podatki walcie sie darmozjady z sejmu i senatu
    ANDRZEJ Czeszejko Sochacki

    • Mam kolegów starszych odemnie o 5 lat są po 80 jeżdżą super ja również jazda nie wokół komina ale cała Polska i zagranica bez mandatów i punktów ja miałem raz przekroczenie ale co to jest nic.

    • Mam prawo jazdy od 45 lat jeżdżę bez wypadków I I nigdy nie miałam zabranych punktów karnych mam 65 i nie wyobrażam sobie nie jeździć samochodem jak poczuje się zagrożona zdrowiem to sama odstawie samochód Zeby nie narażać Siebie i innych uczestników na drodze pracowac każą nam do 68 lat i nikt sie tym nie przejmuje że możemy być zagrożeniem w pracy ale na drogach to jesteśmy czarne owoce poprostu Wstyd tak traktować ludzi w podeszłym wieku zero Szacunku

  9. Sam mam bezterminowe, do 65 mam niewiele, nigdy nie miałem wypadku i jestem za tym by wprowadzić okresowe badania, ale co do fizycznego oddawania prawa jazdy sprzeciw!!! O ile dobrze pamiętam zapłaciłem za nie 180 zeta i to moja własność! Oddać kasę albo się odp……..

Napisz Komentarz

Exit mobile version