Wiele firm spotyka się z negatywnymi opiniami na temat świadczonych przez nie usług bądź sprzedawanych produktów. Opinie te nierzadko pozostają fałszywe, a więc nie mają nic wspólnego z całym procesem obsługi bądź końcowym produktem. Negatywne recenzje pojawiają się również, gdy osoby nie korzystają w ogóle z usług danej firmy. Wbrew pozorom anonimowość w internecie nie jest absolutna, w związku z czym istnieją kroki prawne, które można podjąć, aby zaradzić fałszywym recenzjom.
Wezwanie do zaprzestania naruszenia dóbr osobistych
Jeżeli dane osoby, która wystawiła fałszywą recenzję są znane, jednym z podstawowych działań, które należy wykonać to wezwanie do zaprzestania naruszenia dóbr osobistych. Ochronę dóbr osobistych określają przepisy kodeksu cywilnego w art. 23 w zw. z art. 43. Wymienione przez ustawodawcę dobra osobiste to między innymi: zdrowie, pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji. Katalog dóbr osobistych jest otwarty, co oznacza, że mieszczą się w nim nie tylko te dobra, które zostały jednoznacznie wskazane w przepisie. Jeżeli wezwanie nie przyniesie zamierzonego skutku, a więc nie dojdzie do zaprzestania naruszeń, czyli usunięcia nieprawdziwej opinii, należy wystąpić z pozwem o ochronę dóbr osobistych.
W pozwie można żądać:
- zaniechania działania, które narusza dobra osobiste;
- usunięcia skutków naruszeń (jeżeli doszło do naruszenia) w szczególności poprzez złożenie oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;
- zadośćuczynienia pieniężnego;
- zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny.
Ważne: Aby zaktualizowały się roszczenia przewidziane w sytuacji naruszenia dóbr osobistych konieczne jest, aby działania, które te dobra naruszają były bezprawne. Fałszywe recenzje obniżające wizerunek firmy są bezprawnym działaniem. |
Uwaga: Do pozwu o naruszenie dóbr osobistych zaleca się dołączanie protokołu z otwarcia strony internetowej u notariusza. Stanowi to niezbity dowód na fakt, że taki komentarz bądź opinia została umieszczona w internecie.
Co zrobić, gdy wpis jest anonimowy?
Anonimowość użytkowników internetu stanowi nierzadko największy problem przy dochodzeniu roszczeń w związku z wystawianiem fałszywych recenzji. W takiej sytuacji istnieje możliwość pociągnięcia do odpowiedzialności administratora strony internetowej, na której taka recenzja została wystawiona zgodnie z art. 14 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Należy więc poinformować administratora o bezprawnym charakterze danych lub związaną z nimi działalnością, a dokładnie o bezprawnym charakterze wpisu.
Ważne: Zgodnie z orzeczeniem Sądu Apelacyjnego w Warszawie I Wydział Cywilny z 25 września 2018 r. (sygn. akt I ACa 110/18) przyjmuje się, że bez znaczenia pozostaje fakt, czy wiedza o bezprawnym charakterze danych pochodzi od osoby, której wpis dotyczy, czy też od moderatora. |
Co istotne, ustawodawca nie określił, w jaki sposób należy poinformować administratora o bezprawności danych, a więc można zrobić to za pośrednictwem e-mail, listownie bądź przez kontakt telefoniczny.
Zniesławienie
Istnieje również możliwość, że fałszywa recenzja wypełnia znamiona przestępstwa zniesławienia określone w art. 212 par. 1 kodeksu karnego. W takiej sytuacji można wystąpić z prywatnym aktem oskarżenia, jeżeli pomówienie mogło poniżyć firmę w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności.
Ważne: Jeżeli nie posiadamy informacji co do danych osobowych osoby, która napisała fałszywą recenzję a zamierzamy wystąpić w prywatnym aktem oskarżenia, należy wystąpić do Policji ze skargą w trybie art. 488 kodeksu postępowania karnego, celem ustalenia danych osoby oraz jej adresu IP. Pozwoli to na pozyskanie niezbędnych danych. |
Drogi czytelniku przypominamy, że wszystkie sprawy prawne w tym sprawa, o jakiej piszemy, potrafią być zawiłe i często wymagają uzyskania pomocy prawnika. Warto przed podjęcie kraków prawnych zawsze omówić je z prawnikiem.
Skontaktuj się z nami już teraz. Przeanalizujemy Twoją sprawę i sprawdzimy dokładnie, co da się zrobić w Twojej sprawie. Nasi eksperci pomogli już niejednemu klientowi, który myślał, że jest już w sytuacji bez wyjścia.
Napisz do nas lub zadzwoń już teraz.
☎️ 579-636-527
Podstawa prawna:
- art. 23 i nast. ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r., poz. 1360 ze zm.)
- art. 14 ustawy z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r., poz. 344 ze zm.)
- art. 212 par. 1 ustawy z 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r., poz. 1138 ze zm.)
- art. 488 ustawy z 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r., poz. 1375 ze zm.)