Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ujawnił, że firma BO Energy (dawniej znana jako FG Energy), specjalizująca się w sprzedaży i montażu instalacji fotowoltaicznych, zawierała umowy, w których znalazło się aż 12 niedozwolonych klauzul naruszających prawa konsumentów. Firma ta działa na terenie całej Polski, a problem dotyczy umów zawieranych poza siedzibą przedsiębiorstwa.

POLECAMY: Ogłoszono nowe przepisy. Każdy dom będzie musiał posiadać panele fotowoltaiczne

W tych umowach BO Energy oferowała klientom kompleksową usługę instalacji fotowoltaicznej „pod klucz”. Obejmowała ona przeprowadzenie audytu, opracowanie projektu oraz wykonanie i dostarczenie gotowego produktu. Jednakże, UOKiK stwierdził, że w umowach zawartych przez firmę znaleziono 12 niedozwolonych klauzul, które naruszały prawa konsumentów.

Zapisy chroniły tylko interesy spółki i mogły prowadzić do poważnych konsekwencji dla konsumentów: zmiany terminu ukończenia prac, wzrostu ceny czy nawet niewykonania usługi ze względu na wycofanie się wykonawcy – wskazał UOKiK.

Na skutek tych naruszeń, UOKiK nałożył na firmę karę w wysokości ok. 12,5 miliona złotych.

Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w umowach zawieranych przez firmę BO Energy (dawniej FG Energy) występowało wiele niekorzystnych warunków dla konsumentów. Niektóre z tych warunków obejmowały:

  1. Obowiązek zatwierdzenia projektu instalacji: Firma wymagała od konsumenta zatwierdzenia projektu instalacji, co mogło ograniczać możliwość oceny, czy zaproponowane rozwiązania spełniają oczekiwania klienta.
  2. Dodatkowe, odpłatne ekspertyzy wytrzymałości dachu: W umowach firma wymagała wykonania dodatkowej ekspertyzy wytrzymałości dachu, a brak jej przeprowadzenia groził zerwaniem umowy. To wiązało się z ryzykiem pojawienia się dodatkowych kosztów, co oznaczało wzrost ceny dla konsumenta, co ma kluczowe znaczenie przy wyborze wykonawcy. Dodatkowo, nieprecyzyjne informacje na temat warunków atmosferycznych mogły prowadzić do wydłużenia terminu realizacji instalacji.
  3. Brak informacji o rodzaju pogody uniemożliwiającej wykonywanie robót oraz opóźnieniach: Konsument nie był poinformowany, w jakich warunkach atmosferycznych prace nie mogą być przeprowadzane oraz jakie mogą wystąpić opóźnienia w realizacji instalacji.
  4. Wycofanie się wykonawcy bez rekompensaty: Umowa zawierała postanowienie o możliwości wycofania się wykonawcy z realizacji umowy bez jakiejkolwiek rekompensaty dla konsumenta.
  5. Kara umowna dla klienta przy wycofaniu się: W przypadku, gdy klient chciał wycofać się z umowy, był zobowiązany do zapłaty kary umownej w wysokości 1000 złotych.
  6. Wyłączenie istotnych dokumentów: Umowy wyłączały istotne dokumenty zawierające ustalenia i szczegóły techniczne. Brak tych dokumentów powodował brak pewności, czy instalacja zostanie wykonana zgodnie z potrzebami klienta i w wskazanym przez niego miejscu.

Powyższe warunki naruszały prawa konsumentów i zostały uznane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za niedozwolone klauzule. Przypominamy, ze każdy konsument posiada prawo do zapoznania się z umową, jaką podpisuj. Warto również skontaktować z prawnikiem jej treść przed podpisaniem. W tym celu polecany kontakt z naszą kancelarią.

Poważna inwestycja i wydatek

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny, podkreślił znaczenie fotowoltaiki jako poważnej inwestycji i wydatku dla konsumentów, często sięgającego nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Przedsiębiorcy, również ci działający w branży cieszącej się obecnie dużym zainteresowaniem, nie mają prawa stosować klauzul abuzywnych, naruszających prawa konsumentów. Zapisy umowy opracowane przez BO Energy przenosiły znaczne ryzyko prowadzenia działalności na inwestorów i nie chroniły ich interesów. Mogły one prowadzić do tak rażąco niekorzystnych skutków dla klientów, jak zmiana ceny lub otrzymanie instalacji niezgodnej z oczekiwaniami i potrzebami – zaznaczył Chróstny.

W wyniku naruszenia przepisów, Prezes UOKiK nałożył na BO Energy (wcześniej FG Energy) karę w wysokości 12 418 746 złotych. Po ostatecznym uprawomocnieniu się tej decyzji, spółka będzie również zobowiązana do poinformowania klientów, którzy zawarli z nią umowy dotyczące fotowoltaiki, o niedozwolonych zapisach umownych oraz o tym, że powinni traktować je tak, jakby w ogóle nie było ich w umowie.

Decyzja ta nie jest pierwszą tego rodzaju podejmowaną przez Urząd. W grudniu 2022 roku Prezes UOKiK wydał decyzję, na mocy której nałożono karę w wysokości ponad 28 milionów złotych na spółkę BO Energy za stosowanie nieuczciwych praktyk, takich jak utrudnianie konsumentom bezkosztowego odstąpienia od umowy, wprowadzanie ich w błąd w zakresie współpracy z Ministerstwem Klimatu i bezpłatnego audytu.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version