Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) wszczął śledztwo mające na celu wyjaśnienie sposobu, w jaki popularny przewoźnik lotniczy przetwarza dane osobowe swoich pasażerów podczas procesu weryfikacji tożsamości. To działanie wynika z licznych doniesień i skarg, które w ostatnim okresie napłynęły do Urzędu.
POLECAMY: Czy banki mają prawo do kopiowania dowodów tożsamości klientów?
Obywatele zgłaszali swoje zastrzeżenia zarówno oficjalnymi skargami, jak i informacjami przekazywanymi przez infolinię. Z tych sygnałów wynikało, że firma Ryanair mogła nieprawidłowo gospodarować danymi pasażerów, na przykład poprzez żądanie skanu dowodu osobistego w celu przeprowadzenia odprawy. W przypadku braku akceptacji przekazania takich danych, firma naliczała dodatkową opłatę za „weryfikację tożsamości w systemie komputerowym”.
POLECAMY: Czy można uzyskać dane innej osoby z Rejestru Dowodów Osobistych?
– Konsekwentnie przypominamy, że utrata kontroli nad danymi osobowymi rodzi niebezpieczeństwo nieuprawnionego wykorzystania tych danych. Także ich nadmiarowe pozyskiwanie przez administratorów bywa nieuzasadnione. Dlatego cieszę się, że Polacy zwracają uwagę, jak i gdzie wykorzystywany jest ich dowód osobisty. Podjęliśmy odpowiednie działania, aby wyjaśnić, czy bezpieczeństwo ich danych osobowych nie jest zagrożone – powiedział Jakub Groszkowski, Zastępca Prezesa UODO.
Po dokonaniu początkowej analizy i wyjaśnień, kwestia zostanie przekazana do Data Protection Commission, będącej równoważnym organem nadzorczym w Irlandii, gdzie ma swoją siedzibę Ryanair. Działania DPC są często szeroko komentowane w polskich mediach, ponieważ to właśnie ten organ prowadzi sprawy przeciwko potężnym podmiotom cyfrowym, takim jak Meta czy TikTok. Przekazanie sprawy organowi właściwemu zgodnie z artykułem 60 RODO jest konieczne z uwagi na lokalizację firmy, jednak postępowanie będzie prowadzone w ścisłej współpracy z polskim Urzędem, a być może także z innymi organami, które zgłosiły podobne problemy we własnych krajach.
Problemy związane z linią lotniczą nie ograniczają się jedynie do tego. Prezes UODO wystosował także prośbę do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, aby przeanalizować praktyki Ryanaira pod kątem ewentualnego naruszania zbiorowych interesów konsumentów.
Drogi czytelniku przypominamy, że wszystkie sprawy prawne w tym sprawa, o jakiej piszemy, potrafią być zawiłe i często wymagają uzyskania pomocy prawnika. Warto przed podjęcie kraków prawnych zawsze omówić je z prawnikiem.
Skontaktuj się z nami już teraz. Przeanalizujemy Twoją sprawę i sprawdzimy dokładnie, co da się zrobić w Twojej sprawie. Nasi eksperci pomogli już niejednemu klientowi, który myślał, że jest już w sytuacji bez wyjścia.
Napisz do nas lub zadzwoń już teraz.
☎️ 579-636-527