Nowe przepisy dotyczące prawa jazdy dla osób powyżej 65. roku życia mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz redukcję ryzyka wypadków spowodowanych przez starszych kierowców. Z uwagi na rosnącą liczbę seniorów prowadzących pojazdy w Unii Europejskiej, konieczne jest podjęcie odpowiednich działań, uwzględniających ewentualne trudności związane z utrzymaniem pełnej koncentracji i reakcji na drodze.

Zgodnie z nowymi przepisami, osoby w wieku 65 lat i powyżej będą zobowiązane do regularnego przedstawiania co dwa lata specjalnego zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego ich zdolność do prowadzenia pojazdów. Ten dokument będzie świadectwem, że dana osoba nadal spełnia wymagania medyczne i fizyczne, niezbędne do bezpiecznego prowadzenia pojazdu. Brak takiego zaświadczenia skutkować będzie utratą prawa jazdy.

Nowe przepisy mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz zapobieganie wypadkom spowodowanym przez starszych kierowców, którzy mogą napotykać trudności z utrzymaniem koncentracji i reagowaniem na sytuacje na drodze. Ze względu na wzrost liczby starszych kierowców w Unii Europejskiej, stawia to przed nimi i innymi uczestnikami ruchu drogowego nowe wyzwania, dlatego wprowadzenie tych przepisów jest niezbędne.

Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy

Wśród proponowanych działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 65. roku życia jest jednym z nich. Przeprowadzane co pięć lat badania, mające na celu ocenę zdolności starszych kierowców do prowadzenia pojazdów, są przedmiotem kontrowersji, ale uważane są za kluczowe w kontekście zapobiegania wypadkom drogowym.

W Polsce wiek emerytalny wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, jednakże nowe przepisy UE będą obowiązywać niezależnie od wieku emerytalnego w danym kraju. Z tego powodu osoby powyżej 65 roku życia, które chcą nadal prowadzić pojazdy, będą musiały systematycznie poddawać się badaniom lekarskim i przedstawiać odpowiednie zaświadczenia.

Kierowcy starsi, pomimo doświadczenia i znajomości zasad ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego właśnie wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 65. roku życia byłoby bardzo ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Tego typu testy pozwoliłyby ocenić umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznej ich sprawności, odebrać im prawo jazdy.

Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 65. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.

Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.

Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.

Koniec z prawo jazdy dla 65 latków…

Jeszcze nie tak dawno wiele osób, które przekroczyły 65. rok życia, mogło swobodnie korzystać z samochodu i posiadać prawo jazdy bezterminowo. Jednakże Unia Europejska wprowadziła nowe przepisy, które zobowiązują seniorów do wymiany swoich prawa jazdy na nowe dokumenty, a to wiąże się z pewnymi ograniczeniami.

Od stycznia 2013 roku seniorzy muszą wymieniać swoje prawo jazdy co pięć lat. Na podstawie wyników badań lekarskich i testów psychologicznych wydawane są kategorie prawa jazdy, które obowiązują przez określony czas. Dla osób, które ukończyły 70 lat, ważność prawa jazdy wynosi dwa lata, a dla osób powyżej 75 lat – jeden rok.

Nowe przepisy mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, zwłaszcza w kontekście starzejącego się społeczeństwa. Statystyki wskazują, że osoby powyżej 65. roku życia są bardziej narażone na wypadki drogowe. Chodzi tu przede wszystkim o fizyczne ograniczenia, jakie pojawiają się wraz z wiekiem, takie jak spowolnienie reakcji czy pogorszenie zdolności percepcyjnych.

Niektórzy seniorzy narzekają na nowe przepisy i uważają, że wprowadzono je bez należytej konsultacji z osobami, które ich dotyczą. Z drugiej strony, zwiększenie wymagań dla kierowców może wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa nie tylko dla seniorów, ale dla wszystkich użytkowników dróg.

aktualizacja 20;05

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

53 komentarze

  1. Starsze osoby powodują może więcej kolizji ale są to przeważnie stłuczki a co z młodymi jeżdżącymi brawurowo oni powodują większość groźnych i śmiertelnych wypadków.To się kupy nie trzyma, jedno wielkie kretynstwo

      • Ostatnio publikowano statystyki z których wynika że to młodzi kierowcy powodują więcej wypadków a kto im zabiera prawko. Zresztą większość starszych kierowców nie czujących się na siłach jeździć po prostu nie wsiada za kółko bez zabierania prawka

      • Ciekawe jak w Polsce wyglądają statystyki dla poszczególnych grup wiekowych. Może zamiast prawka odbierajmy samochody.

      • Wypadki powodują w większości ludzie młodzi i w wieku średnim. Osoby po 65 roku jeżdżą ostrożnie, może wolniej, ale bezpiecznie. Rzadko się słyszy by w tym wieku osoba zawiniła i spowodowała wypadek. Ktoś kto wprowadza takie przepisy zapomina, że i on też będzie nie bawem w tej grupie wiekowej. Poza tym, na badania powinno się wysyłać kierowców po 80 roku życia, a i tak oni sami wiedzą kiedy odpuścić i nie narażać siebie i innych i rezygnują z prowadzenia samochodu.

        • Nie oddam. swojego prawa jazdy ,mam bezterminowe, zawarta została umowa i wara ode mnie. Znowu zaczyna się segregacja ludzi. Gdzie moje prawa ,gdzie konstytucja ??????

      • A może dla 25 minus i 65 Plus wprowadzić ,,zielony liść”…czyli ograniczenia prędkości…a nie od razu
        z grubej rury jak jakichś bandytów 😡

        • Zajmijcie się małolatami szalejącymi na ulicach.To oni powodują najwięcej wypadków.Wystarczy popatrzeć na statystyki!! Odczepcie się od ludzi po 65 roku.l

        • Mam 61 lat i jestem kierowcą zawodowym. Jak wprowadzą tę bzdurę to wezmę trochę lekcji jazdy rajdowej i jak przewioze egzaminatora to nawali w gacie.

    • Tylko jedno pytanie, kto za to płaci i ile ?
      No jeszcze jedno się nasuwa, odbierają tylko dokument czy też zabierają auto, bo jak część ludzi oderwiemy od kierownicy .

      • Cel słuszny ale jeżeli chcemy się pozbyć kierowców stanowiących zagrożenie to takie testy powinien przechodzić każdy kierowca niezależnie od wieku – każdy z nas regularnie spotyka nieumiejętnie poruszajacego się kierowcę.

        • Dzięki Bogu…mój ojciec ma 80 lat,zawsze był marnym kierowca a teraz …to dramat….ale spróbuj mu zabrać samochód!!!przecież to my jesteśmy nic nie potrafimy a on to normalnie Hołowczyc…zabierać i to jak najszybciej!!!

        • To wyelimowanie starszych z społeczeństwa.Ten kto to wymyślił powinien sam być odsunięty od ludzi i wtedy bylb bezpieczny

    • Całą Unia, niby taka „wolność i demokracja” ale nie dla wszystkich. Za badania na pewno trzeba będzie płacić samemu.

    • Dokładnie tak .
      Starsi kierowcy mają doświadczenie a po drugie rzadko jeżdżą w trasy ni cisną gazu dla szpanu

    • Zostanę ubezwłasnowolniony, odbiorą mnie podstawowe prawa człowieka , zostanę zakwalifikowany do grupy jeszcze bardziej prześladowanej a może ZUS ustanowi dla emeryta (jak w Australii) bezpłatne Taxi, czy bezwzględny zamordyzm, bez żadnej innej alternatywy.

    • Niejednokrotnie osoby starsze mają lepszy czas reakcji niż młodzi. Może takie badania wprowadzić dla wszystkich.

      • Pijani kierowcy stwarzają więcej zagrożenia niż seniorzy, więc trzeba się wziąć za zmianę przepisów co do trzeźwości

        • Ponad 1 milion kilometrów, 45 lat za kierownicą, jazda w 9 krajach świata. Gdzie statystyki a nie ci szaleją a tym zabrać I ciul niech śmigają na osiołku. Kpiny

          • Coś słabiutko jak tylko milion w 45 lat, ja mam pod4 60 a wykręciłem już dobrze ponad 4 banki.

    • Blady Indianin on

      A pracować mamy do kiedy? 65 i na emeryturę. To może jak nie można mieć pw to i pracować nie można? Bo stan zdrowia nie pozwala? Czy wystarczy głowa pod pachą? Emeryci nie pracować! Do domu!

  2. Może i racja
    Mam 75 lat i żadnego zapiski w kartotece policyjnej.
    Wiek rządzących powinien sprawdzany
    kwalifikacje i stan zdrowia weryfikowane.

  3. Przejechałem ponad milion kilometrów i nawet nie miałem kolizji. Weźcie się za osiemnastoletnich „miszczuf” kierownicy i lepiej ich szkolcie. Mój kurs na prawo jazdy trwał o ile pamiętam 3 czy 4 miesiące, a teraz co : prawo jazdy w tydzień

    • Jeśli mamy być poddawani badaniom psychotechnicznych to wszyscy morze większość nie kwalifikuje się do prowadzenia pojazdów jak nauka jazdy wiedzą pod pociąg z uczniem

    • Skoro prawo jazdy bezterminowe więc trzymajmy się Tego a Nie wymyślać rzeczy niesamowite To jest przestępstwo moim zdaniem ..mam 70 lat jeżdżę uważnie i bezpiecznie .

  4. Jak czytam o tych „rewelacyjnych” pomysłach to śmiech mnie ogarnia. Jakie zabieranie prawa jazdy skoro zostało wydane bezterminowo Prawo nie działa wstecz o tym wie nawet największy tuman. A jak nie wiadomo o co chodzi to jak zawsze chodzi o pieniądze.

  5. A co ze starszymi ludźmi, którzy mieszkają na wsi, do której nie dojeżdża autobus (albo jedzie do najbliższego miasta rano i wraca po południu), których dzieci mieszkają daleko, a sąsiedzi są najczęściej też seniorami?

    • Lepiej szkolić kierowców sam byłem instruktorem na egzaminie mierzono czy przednie koło jest stopę od krawężnika a ile tylne gdy było inaczej kursant oblany gdy były sytuację nietypowe już niemyślenia jak się zachować każdy chciał być kier,formuły 1 poza miastem chcieli jeździć ile dałaby fabryka

  6. Ja będę miał prawo jazdy na 2 lata a przed końcem terminu uderzy we mnie 20latek l mnie nie zmojej winy zatrzymają prawo jazdy
    jako osoba nie sprawna a ten młody będzie miał jeszcze 10lat i będzie jeździł a j będę musiał sondowanie wołać odszkodowania od sprawcy na poruszanie się taxi zobaczymy czy wprowadza obligatoryjnie tak przepis , ponadto w/sondaży to emeryci dokonują tylko 10 procent wypadków bardziej tu chodzi ,że może wolniej jeżdżą i to denerwuje dygnitarzy i chcą wyeliminować, bo nie nie wprowadzają np. jazdy rowerem zakaz dla emerytów a. Tu też jest zagrożenie jak będzie jechał -85-latek

  7. To znowu przepis wyciągający kasę od ludzi 60+ , bo nie wierzę aby te badania były darmowe .tylko dobrze by było zabrać się za szkolenie 18-letnich „mistrzów kierownicy”

    • Ok. Wszystkie środki transportu publicznego za darmo dla 65+ , również taxi i tym podobne. Odkup auta od 65+ i za to dodatek do emerytury – dożywotny !. Pomysł testu okazją dla łapówki i tak Polaki duraki .

  8. Najpierw zacznijcie od młodych osób bo to przez nich jest najwięcej jakichkolwiek wypadków na drogach nawet tych śmiertelnych osoby starsze jeżdżą bardziej bezpieczniej

  9. Macie rację niech się wezmą za młodych tu jest problem !!! A niech zostawią starszych i doświadczonych Kierowców. Pozdrawiam Daru

    • Mam 80 l.Jechalem dzisiaj z łodzi do żar 8 i 4 dopuszczalną a caly czas mistrzowie mnie wyprzedzali.A gdzie autostradowa policja ???

Napisz Komentarz

Exit mobile version