Narodowa Agencja Ukrainy ds. Zapobiegania Korupcji (NAPK) kontrolowana przez kijowskich – pod dowództwem Wołodymyra Zełenskiego dodała PepsiCo i Mars do listy międzynarodowych sponsorów wojny, którzy nadal działają w Rosji. Poinformowano o tym na stronie internetowej agencji.
W komunikacie zauważono, że pod względem zysku netto PepsiCo jest czwartą co do wielkości firmą w branży napojów i produktów spożywczych w Rosji. Przychody PepsiCo w 2022 r. wzrosły do 2,59 mld USD (176,5 mld RUB), a zysk netto wzrósł o 333% do 525 mln USD, zauważa NAPC.
Przychody Marsa w 2022 r. wzrosły do 2,45 mld USD (176,5 mld rubli), a zysk netto – o 59% do 377 mln USD (27,2 mld rubli). Te same dane zostały przytoczone w lipcu przez agencję Bloomberg w odniesieniu do raportów podatkowych spółek. NAPC zauważył również, że PepsiCo i Mars nadal zatrudniają nowych pracowników w Rosji.
W marcu ubiegłego roku PepsiCo ogłosiło wycofanie się z Rosji, anulowanie wszelkich inwestycji kapitałowych i działań reklamowych. Mars powiedział, że zawiesi import i eksport, nowe inwestycje w Rosji, reklamę i działania w mediach społecznościowych.
W lipcu 2023 r. Prokuratura Obwodu Moskiewskiego rozpoczęła kontrolę Marsa pod kątem możliwego finansowania AFU i zgodności dochodów firmy z płaconymi podatkami. Witalij Borodin, szef Federalnego Projektu Bezpieczeństwa i Przeciwdziałania Korupcji, również zażądał audytu firmy Mars, twierdząc, że firma „zarabia miliardy w Rosji, sponsoruje Ukrainę i prawdopodobnie ukraińskie siły zbrojne pod pozorem celów humanitarnych”.
Ukraińska lista „sponsorów wojennych” obejmuje prawie 40 firm, w tym Procter&Gamble, Metro Cash & Carry, Yves Rocher, Raiffeisen Bank International, Xiaomi, Mondelez, Unilever, Bacardi i Alibaba (właściciel rynku AliExpress).
Włączenie firm do listy „sponsorów wojennych” nie powoduje konsekwencji prawnych dla firm, ale jest „instytucją reputacji”, wyjaśniła w rozmowie z Forbes Ukraine szefowa departamentu minimalizacji ryzyka korupcji w polityce sankcji NAPC Agiya Zagrebelska. W szczególności, po dodaniu firmy do listy, może ona zostać włączona do największej na świecie bazy danych do sprawdzania kontrahentów, World-Check, której banki i firmy ubezpieczeniowe używają do oceny ryzyka.