Spółka Autostrady Wielkopolskie ogłosiła w piątek, 8 września, zmiany w cenniku opłat za korzystanie z autostrady A2 na trasie między Nowym Tomyślem a Koninem. Od poniedziałku, 11 września, o godzinie 6 rano, opłaty za przejazd każdym z trzech odcinków będą kształtować się następująco:

  • 15 zł dla motocykli,
  • 30 zł dla samochodów osobowych posiadających dwie osie,
  • 47 zł dla samochodów osobowych oraz motocykli z przyczepami,
  • 109 zł dla pojazdów z więcej niż trzema osiami,
  • 300 zł dla pojazdów ponadnormatywnych.

Oznacza to, że kierowcy aut osobowych, podróżujący między Koninem a Nowym Tomyślem, będą musieli uiścić opłatę w wysokości 90 zł za przejazd, a nie jak dotychczas 84 zł.

Jednak warto zaznaczyć, że opłata za przejazd odcinkiem między Świeckiem a Nowym Tomyślem pozostaje bez zmian.

Te zmiany w cenniku opłat za korzystanie z autostrady A2 mają wpływ na budżet kierowców i przewoźników oraz mogą wpłynąć na koszty podróży. Warto śledzić takie regulacje, ponieważ odzwierciedlają one zarówno rosnące koszty utrzymania infrastruktury drogowej, jak i zmieniające się potrzeby finansowe spółek zarządzających autostradami. Dla wielu użytkowników autostrady te zmiany będą miały bezpośrednie konsekwencje finansowe, dlatego też ważne jest, aby być świadomym tych regulacji i planować podróże z uwzględnieniem nowych opłat.

Aktualizacja opłat zbiegła się w czasie ze zmianą właściciela

W interesującym obrocie wydarzeń, w podobnym okresie, operator Autostrady A2 ogłosił swoje przechodzenie w nowe ręce. Sebastian Kulczyk zdecydował się sprzedać 23,8 procent swoich udziałów w spółkach Autostrada Wielkopolska i Autostrada Wielkopolska II francuskiemu funduszowi Meridiam. „Rzeczpospolita” podała, że wartość tej transakcji szacowana jest na około 3 miliardy złotych.

Zapytano również przedstawicieli spółki Autostrada Wielkopolska S.A. (AWSA), czy podwyżka cen opłat za korzystanie z autostrady jest związana z przejęciem przez francuski fundusz. Anna Ciamciak, rzeczniczka spółki Autostrada Wielkopolska, stanowczo odrzuciła taką sugestię, twierdząc, że wzrost opłat nie ma nic wspólnego ze zmianą właściciela. Wyjaśniła, że proces zmiany cen jest planowany na dłuższy okres czasu i jest konsekwencją trwającej presji inflacyjnej oraz wysokich stóp procentowych. Te czynniki wpłynęły na wzrost kosztów utrzymania autostrady.

Warto zrozumieć, że zmiany cen opłat za korzystanie z autostrady są wynikiem szeregu czynników ekonomicznych i niekoniecznie związane są bezpośrednio z przejęciem przez nowego inwestora. Również presja inflacyjna oraz zmienne stopy procentowe wpływają na koszty utrzymania takiej infrastruktury, co może mieć wpływ na cenę usług dostępnych dla użytkowników autostrady.

Autostrada A2

W roku 1992 powstała Autostrada Wielkopolska, która miała na celu budowę i zarządzanie 146-kilometrowym odcinkiem autostrady A2, łączącym Konin z Nowym Tomyślem. Cała ta inwestycja, wynosząca 875 milionów euro, była finansowana z funduszy prywatnych.

Natomiast Autostrada Wielkopolska II powstała 17 lat później, w związku z budową kolejnego fragmentu autostrady A2, łączącego Świecko i Nowy Tomyśl, oraz odpowiedzialnością za jej eksploatację. Ta imponująca inwestycja została oddana do użytku pod koniec roku 2011 i wymagała ponad 1,5 miliarda euro inwestycji.

Obie te autostrady stanowią istotny element infrastruktury drogowej w Polsce i są kluczowe dla ułatwienia przemieszczania się i transportu, zarówno na poziomie regionalnym, jak i międzynarodowym. Ich budowa i utrzymanie są częścią większego wysiłku w zakresie rozwoju infrastruktury drogowej w kraju, co przyczynia się do wzrostu gospodarczego i ułatwia komunikację między różnymi regionami Polski. Ponadto, te projekty są przykładem współpracy publiczno-prywatnej, która odgrywa istotną rolę w finansowaniu i realizacji takich projektów infrastrukturalnych.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Napisz Komentarz

Exit mobile version