SUV-y od dłuższego czasu cieszą się ogromną popularnością wśród kierowców, zarówno w obszarach miejskich, jak i na terenach o trudniejszym dostępie. To powszechny widok na ulicach, gdzie zarówno duże rodzinne SUV-y, jak i terenowe pojazdy zdobyły serca wielu osób. Jednakże, nie jest tajemnicą, że parkowanie takich aut stanowi znacznie większe wyzwanie w porównaniu do mniejszych samochodów miejskich. I tu zaczyna się problem, ponieważ w miastach dostępna przestrzeń parkingowa jest zazwyczaj deficytowa i cenna jak złoto.

W miastach na całym świecie, zwłaszcza tych o dużej gęstości zaludnienia, parkowanie staje się coraz bardziej problematyczne. SUV-y, ze względu na swoje większe rozmiary, potrzebują znacznie więcej miejsca na zaparkowanie. To często prowadzi do utrudnień w ruchu ulicznym oraz frustracji kierowców, którzy muszą szukać odpowiedniego miejsca na parkowanie przez dłuższy czas.

W miastach, gdzie każdy centymetr przestrzeni parkingowej jest cenny, pojawienie się SUV-a na ulicy często oznacza, że zajmuje on równowartość kilku miejsc parkingowych dla mniejszych pojazdów. To z kolei przyczynia się do korków, utrudnień w ruchu i frustracji mieszkańców oraz innych kierowców.

W miarę jak świadomość ekologiczna rośnie, a miasta starają się ograniczać emisję spalin i promować bardziej zrównoważony transport, pojawiają się także pytania dotyczące sensu posiadania dużego SUV-a w obszarze miejskim. Czy istnieją alternatywy, które byłyby bardziej przyjazne dla środowiska i bardziej dostosowane do ograniczonych przestrzeni parkingowych? To pytania, które stawiane są w obliczu współczesnych wyzwań miejskiego transportu.

Od 1 stycznia 2024 r. kierowcy muszą się tu liczyć z ekstra wydatkiem

W miastach z dużym zagęszczeniem ruchu SUV-y stanowią teraz problem, a Paryż jest jednym z miast, które postanowiło podjąć działania w celu ograniczenia ich obecności. Ratusz stolicy Francji podjął decyzję o wprowadzeniu dodatkowych opłat za parkowanie tego rodzaju pojazdów, choć szczegóły nie zostały jeszcze dokładnie określone. Planowane opłaty będą zależały od wymiarów, masy i rodzaju silnika SUV-a. W ubiegłym miesiącu, radni Paryża jednomyślnie zaakceptowali tę inicjatywę.

Według francuskich urzędników, liczba SUV-ów w Paryżu wzrosła o imponujące 60% w ciągu ostatnich czterech lat. Obecnie te pojazdy stanowią już 15% z 1,15 miliona prywatnych samochodów, które każdego wieczoru parkują na ulicach stolicy. Wprowadzenie wyższych opłat ma na celu zahamowanie tego trendu oraz zachęcenie mieszkańców do wybierania mniejszych i lżejszych samochodów.

David Belliard, zastępca burmistrza Paryża odpowiedzialny za przestrzeń publiczną i politykę mobilności, wyraził swoje zdanie na ten temat. Powiedział: „W Paryżu nie ma potrzeby do jazdy po bezdrożach czy w góry, więc SUV-y stają się tam bezużyteczne. Co więcej, są uważane za niebezpieczne, przeszkadzające w ruchu i wymagające zbyt wielu zasobów do produkcji” – te słowa zacytował The Guardian.

Inicjatywa wprowadzenia wyższych opłat za parkowanie SUV-ów w Paryżu jest jednym z kroków podejmowanych przez miasta na całym świecie w celu kontrolowania ruchu i ograniczenia emisji spalin. To również odzwierciedla rosnącą świadomość ekologiczną i potrzebę bardziej zrównoważonego transportu miejskiego.

SUV w mieście to świetne rozwiązanie dla rodzin z dziećmi- grzmią obrońcy kierowców

Nowe, wyższe opłaty za SUV-y spotykają się z oporem w Paryżu, stolicy Francji. Rzecznik grupy, która broni praw kierowców, podkreślił, że wzrost popularności SUV-ów wynika z potrzeb większych rodzin, które zamiast tradycyjnych vanów wybierają te pojazdy.

„Pamiętajmy, że są to samochody rodzinne, które służą do wyjazdów na weekendy lub wakacje. Staramy się spełnić oczekiwania niewielkiej grupy mieszkańców miast, którzy wybrali SUV-a jako symbol walki ze zanieczyszczeniem” – wyjaśnił Chasseray w rozmowie z „Le Parisien”.

Jednakże, pomimo protestów, planowane podwyżki opłat nie wydają się być odwołane. Podobne środki zostały już wprowadzone w Lyonie, a także rozważane są w Grenoble. Jeśli takie opłaty za parkowanie uzależnione od masy pojazdu zostaną wprowadzone, to właściciele SUV-ów mogą napotkać podobne ograniczenia w innych miastach we Francji.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Jeden komentarz

  1. Oby jak najszybciej wprowadzili w Polsce zakaz poruszania się po mieście tymi ciężarówkami.Brawo Francja.

Napisz Komentarz

Exit mobile version