Od 30 października 2023 roku wejdzie w życie znacząca opłata dla kierowców, którzy posługują się pojazdami z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Mimo że w niektórych miejscach na świecie strefy czystego transportu są już ograniczane lub nawet usuwane, wciąż istnieją osoby, które marzą o wprowadzeniu wysokich opłat dla kierowców w imię ochrony środowiska i zapewnienia czystego powietrza.

Ta decyzja jest odpowiedzią na rosnące obawy dotyczące zmian klimatycznych i jakości powietrza w miastach. Poprzez nakładanie opłat na pojazdy z silnikami spalinowymi, władze dążą do ograniczenia emisji szkodliwych substancji do atmosfery i promowania bardziej ekologicznych alternatyw transportowych.

Pomysł ten nie jest jednak pozbawiony kontrowersji. Wielu kierowców i organizacji branżowych sprzeciwia się wysokim opłatom, uważając je za dodatkowe obciążenie finansowe dla właścicieli pojazdów. Istnieją również wątpliwości co do skuteczności takich opłat w walce ze zanieczyszczeniem powietrza. Część osób uważa, że istotniejsze jest rozwijanie infrastruktury dla pojazdów elektrycznych oraz inwestowanie w bardziej zrównoważony i ekologiczny transport publiczny.

Nowa opłata dla kierowców Diesli i benzyniaków

Opłata dla kierowców pojazdów z silnikiem benzynowym i diesla wyniesie 33 złote dziennie, wprowadzając tym samym system oparty na londyńskim modelu, który został zastosowany po raz pierwszy w tej stolicy. Decyzja ta była dyskutowana od wielu miesięcy i ostatecznie została zatwierdzona. Jednak warto zastanowić się, czy faktycznie opłata od kierowców korzystających z pojazdów spalinowych może przyczynić się do poprawy jakości powietrza. Istnieją pewne wątpliwości w tej kwestii.

Zdania na ten temat są podzielone, zwłaszcza wśród radnych Miasta Mediolanu, którzy pod przewodnictwem burmistrza postanowili podnieść opłatę dla kierowców. Dotychczasowa opłata za wjazd do strefy C wynosiła 20 złotych, jednak od października zostanie podniesiona do 33 złote.

Wiceprezydent Anna Scavuzzo wyraziła swoje zdanie, mówiąc: „Ocena jest bardziej zaawansowana, nie ma dziś w porządku obrad tak szczegółowego punktu odniesienia do taryf lub samochodów”.

Mediolańscy radni są przekonani, że strefa C skutecznie ogranicza ruch drogowy i wypadki, jednocześnie zwiększając szybkość transportu publicznego i redukując zanieczyszczenia atmosferyczne. Jednak ostatnie wydarzenia w Monachium pokazują, że w kwestii zmniejszania zanieczyszczeń nadal istnieje wiele niejasności.

Wprowadzenie opłaty ma na celu zachęcenie kierowców do korzystania z bardziej ekologicznych środków transportu, takich jak pojazdy elektryczne lub transport publiczny. Celem jest ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery i poprawa jakości powietrza w mieście. Jednak skuteczność tej metody w długoterminowej redukcji zanieczyszczeń jest nadal przedmiotem debaty i wymaga dalszych badań i ocen. Ważne jest również, aby równocześnie inwestować w rozwój infrastruktury dla pojazdów elektrycznych i poprawę transportu publicznego, aby dać kierowcom realne alternatywy.

W tych godzinach kierowcy zapłacą

W strefie C godziny obowiązywania opłat pozostaną niezmienione, od 7:30 do 19:30, od poniedziałku do piątku. Jednakże istnieje możliwość wprowadzenia opłat również w weekendy i święta. Ważne jest jednak zauważyć, że nie wspomniano o ewentualnym objęciu opłatą również Strefy B, która w konsekwencji pozostaje wolna od opłat. Niemniej jednak, pewnym pojazdom o większym stopniu zanieczyszczenia może być zabroniony wjazd do tej strefy.

Rada pod przewodnictwem burmistrza Beppe Sali zbada możliwość zamknięcia Dzielnicy Mody dla ruchu drogowego, jednak mieszkańcy będą nadal mieli do niej dostęp.

Innowacją w tym planie są również parkingi śródmiejskie. Od godziny 8:00 do 19:00 w każdy dzień tygodnia będzie można parkować w obszarze oznaczonym niebieskimi liniami przez maksymalnie dwie godziny. Celem tego działania jest zniechęcenie kierowców do długotrwałego parkowania i zachęcenie do rotacji miejsc parkingowych. Ponadto, godziny funkcjonowania płatnych parkingów zostaną przedłużone do godziny 19:00 w dni powszednie, włączając w to soboty.

Kolejnym krokiem będzie wystąpienie do regionu Lombardii o zwiększenie liczby licencji taksówkarskich dla gminy Mediolan o 1000 jednostek. Jest to konieczne w celu zrekompensowania niedoboru taksówek, który był zauważalny w ciągu ostatnich kilku lat.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version