W ostatnich miesiącach, Parlament Europejski skupia szczególną uwagę na poprawie bezpieczeństwa na drogach, co znalazło odzwierciedlenie w propozycjach nowych przepisów dotyczących prawa jazdy. Jednym z rozważanych aspektów jest wprowadzenie zakazu prowadzenia pojazdów w nocnych godzinach. W przypadku przyjęcia tego przepisu, wszystkie kraje członkowskie zostaną zobowiązane do jego wdrożenia, niezależnie od sytuacji czy kontekstu. Warto zauważyć, że ta regulacja dotyczyć będzie również starszych kierowców, choć w odmiennym kontekście.
Unia Europejska od dłuższego czasu stara się zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych. Zgodnie z informacjami zamieszczonymi na portalu karlsruhe-insider.de, nowe przepisy dotyczące prawa jazdy mają na celu potencjalne wprowadzenie zakazu prowadzenia pojazdów w nocy dla pewnych grup kierowców. W dniu 19 września 2023 roku przedstawiono projekt, który dąży do jeszcze większego ograniczenia liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych do roku 2050. Nowa dyrektywa, przygotowana przez Komisję Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego, skupia się głównie na nowicjuszach za kierownicą oraz osobach starszych wiekiem.
Należy podkreślić, że żadna z proponowanych wytycznych nie została jeszcze oficjalnie zaakceptowana. Zarówno Parlament Europejski, jak i państwa członkowskie, muszą jeszcze dokładnie przeanalizować przedstawione projekty przed podjęciem ostatecznej decyzji. Obecna wersja projektu zakłada m.in. wprowadzenie ograniczenia prędkości dla początkujących kierowców do 90 kilometrów na godzinę oraz potencjalny zakaz prowadzenia pojazdów w nocy.
Zakaz jazdy w nocy dla seniorów
Po gruntownym przeanalizowaniu danych dotyczących wypadków drogowych, eksperci doszli do wniosku, że największa liczba tragicznych incydentów ma miejsce w godzinach nocnych, głównie za sprawą młodych kierowców powracających z nocnych miejsc rozrywki, takich jak dyskoteki czy kluby nocne. W związku z tym Unia Europejska rozważa wprowadzenie zakazu prowadzenia pojazdów w nocy dla tej grupy kierowców.
Jednak nadal pozostaje niejasne, jakie kryteria doświadczenia za kierownicą musiałby spełnić nowo zdany kierowca, aby uniknąć tego ograniczenia. Ta kwestia jest nadal przedmiotem dyskusji w Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego.
Dodatkowo, istnieją kontrowersje dotyczące ewentualnych ograniczeń prędkości dla młodych kierowców, mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach. Wprowadzenie nowych przepisów dotyczących prawa jazdy będzie wymagać dogłębnej analizy oraz szerokiej dyskusji przed ich finalnym wdrożeniem.
Seniorzy znajdą się od teraz pod lupą
Nowe przepisy dotyczące egzaminów na prawo jazdy dla osób starszych stają się coraz bardziej realne w wielu krajach. Komisja przedstawiła swoją propozycję, która zakłada, że osoby w wieku sześćdziesięciu lat i starsze będą mogły korzystać z prawa jazdy przez określony czas. Zgodnie z tymi nowymi zasadami, uprawnienia będą ważne przez siedem lat dla osób w wieku 60-69 lat, pięć lat po osiągnięciu siedemdziesiątego roku życia, a tylko przez dwa lata dla tych powyżej osiemdziesiątego roku życia.
Procedura przedłużenia prawa jazdy dla seniorów będzie wymagała szczegółowego raportu opracowanego przez odpowiednie organy, indywidualnie dostosowanego do każdego kierowcy-seniora. To podejście ma na celu zapewnienie, że starsi kierowcy są zdolni do bezpiecznego poruszania się po drogach.
Nadal jednak nie jest jasne, które z propozycji zostanie ostatecznie wdrożone. Poza tym, czy nowe przepisy obejmą dodatkowo ograniczenia, takie jak zakaz jazdy w nocy czy restrykcje prędkości dla młodych kierowców, pozostaje kwestią otwartą, która wciąż wymaga rozstrzygnięcia.
65 komentarzy
I koniecznie wiek emerytalny podnieść
I zajęcie aut przez państwo
I najważniejsze PRZYMUSOWE SZCZEPIENIA🫣
Szkoda ze ogłosili tego jak robiłem prawo jazdy, na pewno bym się zastanowił czy robić to prawko, szkoły jazdy nie muszą istnieć przecież. Jaki problem
Może by tak utworzyć dzielnice tylko dla emerytów i koniecznie pilnować aby nie przekroczyli granic
7777lampka
Już czas pożegnać taka UE, gdzie w ogóle się nie liczą z głosem wyborców
Trzeba sprawdzać starszych pod względem refleksu,wzroku i psychiki wystarczy tyle można.
E to może do tej pory auta same będą jeździć 🙂
Ja jestem poprostu oburzona z tego powodu myślę że starsi jeżdżą o wiele spokojniej no nie mówię jak ktoś ma 80 i więcej lat ale 60 to już przesada i to gruba
zamknac w domu, pozbawic prawa do emerytury, problem sam sie rozwiąże. nie dojada do roboty, a prawa do emerytury nie beda mieli, do sklepu na wsi tez nie dotra. cos mi to przypomina…
*****. Unię
Tak jest
Czepiają się seniorów, a najwięcej wypadków powodują małolata. To jest mądre podejście.
To jest dyskryminacja.
gdzie sie zapodzial moj komentarz?
Proponuję młotki gumowe żeby więcej głupot nie wymyślali
Proponuję jeszcze pozabierać wszystkim osobą po 60 roku życia tytuły naukowe razem z prawem jazdy
To będę jeździł bez prawka
A mlodzi beda jezdzic po nococh 200 na blacie
Ile wypadków powodują młodzi kierowcy a ile seniorzy, sami sobie odpowiedzce.
Dyskryminacja ze względu na wiek. 60 lat to nie starość.
Ale nie mogą jeździć do wieku emerytalnego więc na miejsce zawodowych kierowców doświadczonych będą mieli całe rzesze młodych kierowców w tym z importu Ukraińców, Gruzinów, Afganów itp
A może by tak stworzyć kraj dla ludzi po 60 roku życia i tam niech dojrzewaja
Lekarz tez po 60 bedzie zdawac egzamin
Moze policjant ……
W całej Europie pracują do 67 lat, a w niektórych krajach do 72 lat. To co będą karani, że żyją? Pracują, a jak będą się przemieszczać?
Wszystko zgodnie z planem….
60 lat to człowiek jeszcze w sile wieku. W USA prowadza 80 dziesiecio latkowie (chociażby moja matka) i wypadki to pojedyncze przypadki.
Pozdrawiam z USA