W ostatnich miesiącach, Parlament Europejski skupia szczególną uwagę na poprawie bezpieczeństwa na drogach, co znalazło odzwierciedlenie w propozycjach nowych przepisów dotyczących prawa jazdy. Jednym z rozważanych aspektów jest wprowadzenie zakazu prowadzenia pojazdów w nocnych godzinach. W przypadku przyjęcia tego przepisu, wszystkie kraje członkowskie zostaną zobowiązane do jego wdrożenia, niezależnie od sytuacji czy kontekstu. Warto zauważyć, że ta regulacja dotyczyć będzie również starszych kierowców, choć w odmiennym kontekście.
Unia Europejska od dłuższego czasu stara się zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych. Zgodnie z informacjami zamieszczonymi na portalu karlsruhe-insider.de, nowe przepisy dotyczące prawa jazdy mają na celu potencjalne wprowadzenie zakazu prowadzenia pojazdów w nocy dla pewnych grup kierowców. W dniu 19 września 2023 roku przedstawiono projekt, który dąży do jeszcze większego ograniczenia liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych do roku 2050. Nowa dyrektywa, przygotowana przez Komisję Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego, skupia się głównie na nowicjuszach za kierownicą oraz osobach starszych wiekiem.
Należy podkreślić, że żadna z proponowanych wytycznych nie została jeszcze oficjalnie zaakceptowana. Zarówno Parlament Europejski, jak i państwa członkowskie, muszą jeszcze dokładnie przeanalizować przedstawione projekty przed podjęciem ostatecznej decyzji. Obecna wersja projektu zakłada m.in. wprowadzenie ograniczenia prędkości dla początkujących kierowców do 90 kilometrów na godzinę oraz potencjalny zakaz prowadzenia pojazdów w nocy.
Zakaz jazdy w nocy dla seniorów
Po gruntownym przeanalizowaniu danych dotyczących wypadków drogowych, eksperci doszli do wniosku, że największa liczba tragicznych incydentów ma miejsce w godzinach nocnych, głównie za sprawą młodych kierowców powracających z nocnych miejsc rozrywki, takich jak dyskoteki czy kluby nocne. W związku z tym Unia Europejska rozważa wprowadzenie zakazu prowadzenia pojazdów w nocy dla tej grupy kierowców.
Jednak nadal pozostaje niejasne, jakie kryteria doświadczenia za kierownicą musiałby spełnić nowo zdany kierowca, aby uniknąć tego ograniczenia. Ta kwestia jest nadal przedmiotem dyskusji w Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego.
Dodatkowo, istnieją kontrowersje dotyczące ewentualnych ograniczeń prędkości dla młodych kierowców, mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach. Wprowadzenie nowych przepisów dotyczących prawa jazdy będzie wymagać dogłębnej analizy oraz szerokiej dyskusji przed ich finalnym wdrożeniem.
Seniorzy znajdą się od teraz pod lupą
Nowe przepisy dotyczące egzaminów na prawo jazdy dla osób starszych stają się coraz bardziej realne w wielu krajach. Komisja przedstawiła swoją propozycję, która zakłada, że osoby w wieku sześćdziesięciu lat i starsze będą mogły korzystać z prawa jazdy przez określony czas. Zgodnie z tymi nowymi zasadami, uprawnienia będą ważne przez siedem lat dla osób w wieku 60-69 lat, pięć lat po osiągnięciu siedemdziesiątego roku życia, a tylko przez dwa lata dla tych powyżej osiemdziesiątego roku życia.
Procedura przedłużenia prawa jazdy dla seniorów będzie wymagała szczegółowego raportu opracowanego przez odpowiednie organy, indywidualnie dostosowanego do każdego kierowcy-seniora. To podejście ma na celu zapewnienie, że starsi kierowcy są zdolni do bezpiecznego poruszania się po drogach.
Nadal jednak nie jest jasne, które z propozycji zostanie ostatecznie wdrożone. Poza tym, czy nowe przepisy obejmą dodatkowo ograniczenia, takie jak zakaz jazdy w nocy czy restrykcje prędkości dla młodych kierowców, pozostaje kwestią otwartą, która wciąż wymaga rozstrzygnięcia.
64 komentarze
Brak możliwości swobodnego poruszania się , to dla ludzi wykluczenie społeczne . Zmuszanie do zdawania egzaminu to zamach na prawa nabyte. Może jeszcze mature trzeba zdawać ?? Więcej wypadków powodują młodzi kierowcy następnie ci 30-45 letni a na końcu po 60 . Przytaczanie jakichś chorych argumentów o myleniu pedałów gazu i hamulca to paranoja . To że jeżdżą wolniej no jeżdżą zgodnie z przepisami 🤔
Uważam też że osoby po 60 roku życia powinni oddać swoje dyplomy i tytuły naukowe wraz z prawem jazdy
Niestety , ale Polska to dziwny kraj . Nigdzie na świecie nie zmienia się ustaw dla całego narodu tylko dlatego że jeden wariat coś nawydziwiał. Proponuję aby po 60 roku życia , również na nowo robić wykształcenie . Bo wszyscy ci , którym tak łatwo przychodzą do głowy takie pomysły , powinni jak najszybciej poddać się leczeniu psychiatrycznemu , i to na oddziale zamkniętym .
Masz w 100%rację !
Pozdrawiam.
Jakaś forma sprawdzenia umiejętności ok. Ale bez przesady. Adam 77 lat jeżdżę autem i motorem bezwypadkowo
Coraz więcej ograniczeń nakazów ,wymogów kar itp byle zdołować szarego człowieka jeszcze trochę to co mądrzejszy będzie emigrował poza granicę Unii
Nam skasowana cały bok samochodu młodziutka dziewczyna 2 tyg.wczesniej zdała egzamin i zasuwala .Weszła ostro w zakręt i pomylił jej się pedały gazu z hamulcem .Postawił a nas na bokù.Gdyby nie nasz samochód byłoby po niej, bo za nami był słup betonowy.Nowi kierowcy powinni jeździć z zielonym listkiem.i z ograniczoną prędkością!!!!!!!
Ty tez jestesdziwny najpierw przeczytaj ze zrozumieniem a puzniej mów że Polska to dziwny kraj nigdzie na świecie tylko w Unii a nie polsce
Dodam do komentarza kolegi. Osoby po 60 nie powinny być w sejmie, senacie i zajmować żadnych kierowniczych stanowisk. Przecież to już zgredy.
Brawo jestem za najwyższy czas żeby tych wyłączyć z życia publicznego.
Czyli pracujący senior nie będzie mógł dojeżdżać do pracy na np III zmianę. A kierowcy ciężarówek i autobusów? Wcześniejsza emerytura? Głupie wymysły grupy osłów!!!
A może młodocianym dać co roku egzaminy, to by się nauczyli jeżdzić
Te krzyże przy drogach to seniorów
Aha czyli mój ojciec straci pracę…. super a jest zawodowym kierowcą od 50 lat ma 70…..kogoś chyba pogięło….
W Polsce to jest przedsięwzięcie wiecie logistyczne możliwe do realizacji przez wiele wiele lat. Trzeba zobaczyć co na to Konstytucją, prawa nabyte itd. Trzeba zabezpieczyć emerytów w dodatkowe pieniądze na opłaty taksi, na pomoc w robieniu zakupów, osinobudy do lekarzy na zakupy itd. To są miliardy
.
Raz zdane prawo jazdy jest na całe życie. Unia Europejska ma o wiele poważniejsze problemy i niech przestanie tworzyć sztuczne,chore problemy.
Natychmiast wystąpić z Uni Europejskiej !!!
Jak na razie to wiekszosc mlodych powoduje wypadki i ucieka za granice zeby nie poniesc konsekwencji i to takim powinni zabrac prawo jazdy albo przyjrzec sie dokladniej komu je wydaja.o seniorach nie slychac zeby cos bylo nie tak
Jawna dyskryminacja starszych ludzi. Niech się zabiorą za młodych ludzi. Nie ma dnia gdy się słyszy o wypadku które spowodował młody kierowca.
A kto mi będzie robił zakupy to, bo bez auta ja i mąż umrzemy???
Dowcipni jesteście.Macie nieziemskie poczucie humoru
Zakaz jazdy w nocy to jakaś bzdura, lepszy byłby zakaz jazdy w deszczu lub w upale. Zakaz jazdy gdy nie zjadłeś śniadania a jedziesz na badania i musisz być na czczo albo jedziesz do biedy po świeży chleb na śniadanie. Dobrze że pozwalają nam oddychać:((
A Ci co to wymyślają to jakie mają kompetencje aby to wprowadzać?
Czy ktoś to badał ile mają przejechanych kilometrów ja mam ponad milion przez 48 lat w 9 krajach świata – i co mam egzaminy zdać
Wszystko chore postawione na głowie
To kierowcy komunikacji miejskiej będą od 60 lat na emeryturę przechodzić
Jak do zdjęcia punktów karych z 2 lat do roku to prawo nie działa wstecz a do prawa jazdy bezterminowego na cofnięcie na terminowe to prawo może działać wstecz a może pomyśleć żeby posłom cofnąć wykształcenie do podstawowego niech się uczą jeszcze raz bo im to potrzebne
A może jeszcze oddać emerytury bo emeryci nie potrzebują a urzędnicy mają jeszcze mało bo wymyślają głupoty jakich mało a może wymyśla aby swoje uposażenie obniżyć im o połowę i dać n a biednych to jest mądra rzecz może wtedy będą modrze myśleć.
Unia zapewni nam dobrobyt, dobrze że mamy Tuska…
Coras gorzej w tej naszej polsce
Wszysto robia zeby mieli do siebie wiecej w kieszeni tak jak wymysł kat.B+
Przez 25 lat jeździłem na międzynarodówce mam przejechane miliony km bez wypadku co 5 lat badania psychologiczne. A teraz mam zdawać od nowa to jest chore ci co to wymyślają powinni się leczyć. A kto będzie za to płacił może oni z unii .Paranoja
To chyba jakiś żart. 60 letnia osoba nie jest jeszcze osoba 90 letnia. Ludzie pracują zawodowo za kierownicą mając 60 lat .kto im da pracę to chory pomysł mam nadzieję że wszyscy w rządzie też będą mieli taki zakaz i że ten chory pomysł nie przejdzie
To wiek emerytalny do 70 lat a prawko po 60 utrata to jest chore.
To jak będą pracować kierowcy (mężczyźni), skoro obecnie wiek emerytalny dla mężczyzn to 65lat.? Przez 5 lat mają pchać samochody, czy jak, skoro stracą uprawnienia?
Na badania i egzaminy powinni być wysyłani sprawcy kolizji drogowych i sprawcy drastycznego naruszenia przepisów ruchu drogowego. Mi ważne czy młody czy stary. I o takim wysłaniu powinna decydować policja po o określeniu winy i skali strat.
Może zakaz dla wszystkich a dla polityków rakieta w kosmos w jedną stronę. I co ludzie gdzie wasza wolność 😁😁😁😁 ciekawe ile kasy znowu do budżetu wpłynie jesteśmy grabieni z każdej strony a my tylko siedzimy
Proszę podać statystyki wiekowe sprawców wypadków a póżniej wprowadzać nakazy, zakazy!.
Proponuję zwolnić wszystkich po 60tce z rządu i z Wiejskiej .
A może tak zakaz jazdy 253 km/h po zmierzchu?
To ciekawe kto będzie mnie woził do pracy jeszcze przez pięć lat
Jeśli noc zastanie cię gdzieś poza domem TAXI przywiezie cię do domu za darmo oraz ktoś przyprowadzi twój samochód pod dom
Mój dziadek ma 73 lat i jeździ zawodo co roku przechodzi badania psychotechniczne i lekarz twierdzi że refleks ma lepszy niż nie jeden młody kierowca