Ostatnio pojawiły się doniesienia na temat planowanego zaostrzenia niektórych przepisów w Unii Europejskiej. Te informacje wywołały obawy wśród seniorów, którzy nadal prowadzą pojazdy. Teraz przedstawimy szczegóły tego tematu.
W świetle tych doniesień wydaje się, że Unia Europejska ma zamiar wprowadzić surowsze przepisy dotyczące kierowców, a seniorzy stanowią jedną z grup, na które te zmiany mogą najbardziej wpłynąć. Chociaż nie są jeszcze znane szczegółowe informacje na ten temat, wiele wskazuje na to, że takie działania mogą mieć miejsce w przyszłości.
Zapewne celem tych zmian jest poprawa bezpieczeństwa na drogach i ograniczenie liczby wypadków drogowych. Istnieje przekonanie, że seniorzy mogą być bardziej narażeni na ryzyko wypadków ze względu na czynniki takie jak spadek refleksu, problemy zdrowotne czy pogorszenie zdolności percepcyjnych. W rezultacie, wprowadzenie bardziej rygorystycznych przepisów mogłoby mieć na celu minimalizowanie tych potencjalnych zagrożeń.
Dokładne szczegóły tych przyszłych zmian nie są jeszcze znane, co budzi wiele spekulacji i niepewności. Seniorzy, którzy wciąż prowadzą pojazdy, obawiają się, że mogą zostać poddani bardziej restrykcyjnym egzaminom lub testom, które miałyby ocenić ich zdolności jako kierowców.
Seniorzy w Polsce stracą prawo jazdy? Wiele na to wskazuje…
Unia Europejska ma ambitne cele dotyczące poprawy bezpieczeństwa na drogach. Chce znacząco zmniejszyć liczbę śmiertelnych wypadków drogowych do 2030 roku, aż o połowę, a do 2050 roku praktycznie zlikwidować tę liczbę. Jednym z obszarów, na których skupia się Unia, są seniorzy, czyli osoby powyżej 70. roku życia, które nadal prowadzą pojazdy.
W tym kontekście wprowadzane są nowe przepisy, które wymagają od seniorów udowodnienia swojej zdolności do prowadzenia pojazdów co pięć lat poprzez specjalne egzaminy. W niektórych krajach, takich jak Dania, Hiszpania i Chorwacja, tego rodzaju testy są już obligatoryjne. Jednak Unia Europejska dąży do poszerzenia zakresu tych rozwiązań na szczeblu całej UE.
Celem takich egzaminów jest sprawdzenie umiejętności i zdolności seniorów do bezpiecznego poruszania się po drogach. Testy mogą obejmować zarówno część teoretyczną, sprawdzającą wiedzę związane z przepisami drogowymi i sytuacjami na drodze, jak i część praktyczną, oceniającą umiejętności prowadzenia pojazdu w różnych warunkach. Ich wyniki pomogą w ocenie zdolności seniorów do dalszego prowadzenia pojazdów.
Pomysł wprowadzenia obowiązkowych testów dla seniorów budzi kontrowersje i prowadzi do dyskusji na temat skuteczności tych działań. Niektórzy podkreślają, że wiek nie powinien być jedynym czynnikiem decydującym o zdolnościach kierowcy, a lepszym rozwiązaniem może być systematyczne badanie zdrowia i regularne szkolenia dla wszystkich kierowców, niezależnie od wieku.
Ważne jest, aby znaleźć równowagę między zapewnianiem bezpieczeństwa na drogach a poszanowaniem praw osób starszych. Niezbędne jest również zapewnienie odpowiednich zasobów i wsparcia dla seniorów, którzy mogą potrzebować dodatkowej edukacji czy szkoleń w celu utrzymania swoich umiejętności jazdy na odpowiednim poziomie.
Analitycy nie mają wątpliwości. Czy aby na pewno?
Analitycy są zdania, że osoby starsze mogą być bardziej narażone na wypadki drogowe, często z powodu różnych czynników, takich jak problemy zdrowotne czy pogorszenie zdolności percepcyjnych. Wskazują między innymi na przypadki pomylenia pedałów gazu i hamulca, które mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Z tego powodu zaproponowano nową reformę, która ma na celu wprowadzenie zmian w zakresie ważności prawa jazdy.
W ramach tej reformy proponuje się skrócenie okresu ważności prawa jazdy w państwach Unii Europejskiej do 15 lat. Obecnie większość krajów członkowskich stosuje dłuższe okresy ważności, co może prowadzić do sytuacji, w których osoby posiadające prawo jazdy przez długie lata nieaktualizują swoich umiejętności i nie podlegają regularnym badaniom medycznym. Nowe przepisy miałyby na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach poprzez częstsze sprawdzanie kwalifikacji kierowców.
Kwestia wprowadzenia takich przepisów budzi jednak kontrowersje i podzielenie opinii. Niektórzy uważają, że skracanie ważności prawa jazdy może być sprawiedliwe i niezbędne w celu zapewnienia aktualności umiejętności kierowców, szczególnie osób starszych. Argumentują, że wraz z wiekiem mogą występować pewne zmiany zdrowotne, które mogą wpływać na zdolności kierowców i ich reakcję na sytuacje drogowe.
aktualizacja artykułu;02
108 komentarzy
Popieram panią Ewę. Od siebie dodam młodzi najczęściej myla pedały gazu i hamulca zamiast częściej hamować częściej przyspieszają. Przejechałem ponad 2,5 miliona kilometrów, jeżdżę zawodowo od 1969 roku bez wypadku. Czy mam oddać prawo jazdy bo jestem za stary, mam chodzic tylko na piechotę?
Czy to jest zgodne z konstytucją?
Każdy wie co może ,może mature też musimy powtórzyć .Kto by ją teraz ponownie zdał ,kto ma wykute przepisy .To się ma we krwi a nie na egzaminie .Zawodowy kierowca ,zero punktów 60 plus
Proszę podać ile wypadków spowodowali kierowcy 65+w ostatnich 2 miesiącach.Zagrożonymi to są raczej starsi kierowcy jadący rozważniej,młodzi „mordercy”z małym stażem i jeszcze mniejszymi umiejętnościami wymuszają na innych użytkownikach manewry zagrażające bezpieczeństwu!Młody rusza z piskiem się zatrzymuje z piskiem,a nie daj Boże żeby jachał na końcu kolumny pojazdów,zaraz kombinuje jakby tu wyprzedzić choć jednego.Myślę że im raczej chodzi o „przerzedzenie” ruchu za dużej ilości samochodów bo robi się ciasno na drogach.
Nie jestem zawodowym kierowcą prawo jazdy mam od 47 lat zero mandatu zero wypadków propnujje sprawdzić to konto w przedziale wiekowym 20-40
48 lat za kierownicą ponad 1 milion kilometrów w 9 krajach świata – łoni mi papierów nie dawali to co mogą zabierać?
W razie czego jeżdżę bez prawa jazdy
To już pewne , czy unia ma dopiero zamiar wprowadzić ?
Czytałam że unia ma inny pomysł nie zabierać tylko wprowadzić kontrolne badania lekarskie, jednak Polska zrobi po swojemu
Ja proponuję aby osoby po sześćdziesiątce miały zakaz zajmowania się polityką
W styczniu robiłem wszystkie badania dotyczące kierowców zawodowych, opinia psychologa była taka, że niejeden kierowca w wieku 30 – 35 lat miał gorsze wyniki niż ja ( 65 lat). I co mam jeździć rowerem ? Staż pracy jako kierowca zawodowy ponad 44 lata – wszystkie 16 kategorii prawa jazdy. Owszem badania lekarskie co kilka lat tak, a nie wykluczenie że społeczności, mieszkam na wsi .
Jeżdżę tylko do sklepu 2km i do apteki i przychodni ok 4 km mieszkam na odludziu i kto mnie podwiezie jak będę bez samochodu? Ok
Ten przepis jest chory. Mieszkam na wsi sama. Kto mnie zawiezie do sklepu,do lekarza,do kościoła. Do kościoła mam 2 km,do najbliższego sklepu również 2,a do lekarza 20. Autobusy 2 na dobę. Pociągi zlikwidowane. Pomyślał ktoś o ludziach , którzy zostaną bez dostępu do lekarza i sklepu? Badania okresowe dla kierowców ok,ale odbierać Prawa Jazdy? Chyba, że państwo mi dołoży 2000 do emerytury,żebym mogła wynajmować kierowcę. 60 lat,to jest wiek w którym się pracuje. Czym ze wsi dojechać do pracy?
To jest dyskryminacja
Uważam , że z wiekiem staje się bardziej dojrzałym i odpowiedzialnym kierowcą. Ta zmiana jest zbyteczna!!!!
Mam 69 i nie mam problemu z jazdą przeszło 350km w jedną stronę, natomiast młodsi tak zapierniczają po 160 albo i więcej na expresówce, że to dopiero zagrożenie! Jak często z prawej wyprzedzają na dwupasmowej podczas mojego wyprzedzania wciskając się w ostatniej chwili na trzeciego. To są niebezpieczeństwa. Oczywiście, są starsze gramoły, ale taki jedzie wolniej i tylko narwaniec w niego walnie, ale to doliczają oczywiście do statystyk starszych, bo tak wygodnie. Jak uznam, że już nie nadaję się, to przesiądę się do komunikacji miejskiej, gdzie przy hamowaniu runęło na podłogę kilku pasażerów.👽
Prawo nie działa wstecz nie można uniewzic dokumentu wydanego już wcześniej. Chyba że to Kraj w którym którym prawo nie działa
Prawo nie działa wstecz, ale tylko w państwie prawa. Polska niestety takim krajem nie jest. Mamy PiS.
Osoby w wieku 60 i więcej jeżdżą bardziej bezpiecznie niż młodzi od17 do 25lat. Ogolnie jest to dyskryminacja osób starszych.
Udział grup wiekowych w spowodowanych wypadkch drogowych w 2022 roku;
– grua wiekowa 25-35 lat ponad 63 % wypadków
– grupa wiekowa 60+ poniżej 10 % wypadków
Tu nie chodzi o wiek, a raczej o kasę i upodlenie ludzi aby siedzieli cicho i robili to co im „władza” każe. Jeśli ten „numer” przejdzie, to następne obostrzenia będą bardziej absurdalne i dokuczliwe – oczywiście pod „płaszczykiem ” dla ich dobra i temu podobne bzdety
Będą jeździć bez prawka. Kto sprawdza badania techniczne i rejestrację jeżdżących aut. Tu milicja Kaczyńskiego ma pole do popisu
Ten numer nie przejdzie. Prawo nie działa wstecz. Mnie Unia nic nie dała, a do sklepu mam 3 km.
Nawet można skomentować dziękuję serdecznie,,wiadomo, trzeba wiedzieć co myśli tłuszcza.
Ludzie wykorzystajcie to duże okienko,można skomentować przy okazji inny niewygodny temat.
Pozdrawiam.
Autor artykułu będzie jeździł hulajnogą po chodnikach i gonił ludzi
Ta propozycja jest skandaliczna. Absolutna dyskryminacja ludzi . To znaczy że mając 65 lat mogę jeszcze pracować ale już prowadzić samochód nie? do czego doprowadziło nasze kochane Państwo.
bardzo dużo jet miejsc w Polsce ,gdzie zlikwidowano wszelką komunikację..nie ma nic..ludzie muszą mieć auta bo do sklepu 12km, do lekarza 12 km a do specjalisty 46km… ..zero jakiejkolwiek możliwości bez auta …i co? odciąć ludzi od cywilizacji całkiem? już odcięli likwidując PKS
Ma 75 la prawojazdy od 1968 roku bez wypadków pracowałem zadowolony jako kierowca 56lat zrobiłem ok 6 milionów km i dalej prowadze auto bez mandatów dlaczego mam oddać prawo jazdy niech zabierajom tym co robiom wypadki i przekroczenia drogowe
Będę jeździł bez prawa jazdy, najwyżej mnie wsadza i będą utrzymywać a emerytura będzie wpływać na konto
Młodzi kierowcy jeżdżą szybciej od seniorów ?? To fakt z tego względu że starsi jeżdżą zgodnie z przepisami. W obecnych czasach senior to nie 60+ a raczej 75 + i to nie w 100_%