W Polsce istnieje liczna grupa samochodów, których właściciele nie dokonali rejestracji, a jedynie gromadzą umowy sprzedaży. Rząd postanowił wprowadzić porządek w tej sprawie. Pozostały tylko dwa miesiące, po czym nakładane będą kary. Ponadto, istnieje pewna możliwość wykorzystania pewnej luki, która pozwoli na swobodne poruszanie się w Krakowie w Strefie Czystego Transportu.

Zgodnie z nowelizacją ustawy Prawo o ruchu drogowym, od 1 stycznia każdy nabywca będzie zobowiązany do zarejestrowania swojego pojazdu. Konkretnie, będzie musiał „złożyć wniosek o rejestrację w ciągu 30 dni od nabycia pojazdu na obszarze Polski”. To nowe zobowiązanie dotyczy jednak tylko samochodów nabytych od 1 stycznia 2024 roku, nie dotyczy tych zakupionych wcześniej. Dla aut nabytych w bieżącym roku obowiązuje poprzednia procedura, polegająca na zgłoszeniu nabycia pojazdu.

Kary pieniężne (na konto Starostwa, a nie administracyjne) dla właścicieli samochodów nabytych po 1 stycznia 2024 roku zależą od opóźnienia. Do 180 dni opóźnienia kara wynosi 500 zł, natomiast opóźnienie powyżej 180 dni skutkuje karą w wysokości 1000 zł.

W związku z tymi przepisami i regulacjami dotyczącymi Strefy Czystego Transportu w Krakowie pojawia się pewna luka, wynikająca nie z błędu ustawodawcy, ale z konstytucyjnych przepisów. Chodzi o to, że prawo nie działa wstecz. Nowe przepisy i ta luka dotyczące Strefy Czystego Transportu w Krakowie mają zastosowanie od 1 lipca 2024 roku. Kraków staje się pierwszym miastem w Europie, które objęło całe miasto tą strefą. Wprowadzono jednak dwuletni okres przejściowy (do 30 czerwca 2026 roku) dla właścicieli pojazdów zarejestrowanych przed 1 marca 2024 roku.

Oznacza to, że jeśli twój samochód został ostatnio zarejestrowany przed 1 marca 2024 roku, możesz wjechać do Krakowa, spełniając normy Euro 1 dla benzynowych i Euro 2 dla diesli. W praktyce oznacza to, że większość samochodów będzie nadal miała dostęp do Krakowa. Natomiast jeśli pojazd został zarejestrowany po 1 marca 2024 roku, musi spełniać surowsze normy – Euro 3 dla benzyniaków i Euro 5 dla diesli. Od 1 lipca 2026 roku nie będzie już żadnych wyjątków, i każdy samochód, który chce wjechać do Krakowa, będzie musiał spełniać normy Euro 3 dla benzynowych i Euro 5 dla diesli.

Kluczowym punktem jest to, że do końca 2023 roku nie ma obowiązku rejestracji pojazdu, a od 2024 roku nie będzie on obowiązywał dla samochodów zakupionych przed 1 stycznia 2024 roku. Dlatego, jeśli chcesz wjechać do Krakowa, ale nie stać cię na nowy samochód i planujesz zakup, zrób to przed końcem 2023 roku i zgłoś jedynie nabycie, bez składania wniosku o rejestrację. Warto jednak upewnić się, że pojazd, który zamierzasz kupić, został zarejestrowany po 1 marca 2024 roku, aby skorzystać z okresu przejściowego, który trwa aż do 30 czerwca 2026 roku.


Drogi czytelniku przypominamy, że wszystkie sprawy prawne w tym sprawa, o jakiej piszemy, potrafią być zawiłe i często wymagają uzyskania pomocy prawnika. Warto przed podjęcie kraków prawnych zawsze omówić je z prawnikiem.

Skontaktuj się z nami już teraz. Przeanalizujemy Twoją sprawę i sprawdzimy dokładnie, co da się zrobić w Twojej sprawie. Nasi eksperci pomogli już niejednemu klientowi, który myślał, że jest już w sytuacji bez wyjścia.

Napisz do nas lub zadzwoń już teraz.

☎️ 579-636-527

📧 kontakt@legaartis.pl

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w swojej dziedzinie - Publicysta, pisarz i działacz społeczny. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku dla międzynarodowych wydawców. Przez ponad 30 lat zdobywa swoje doświadczenie dzięki współpracy z największymi redakcjami. W swoich artykułach stara się podejmować kontrowersyjne tematy i prezentować oryginalne punkty widzenia, które pozwalały na głębsze zrozumienie omawianych kwestii.

Napisz Komentarz

Exit mobile version