Od 1 stycznia 2024 roku benzyna Pb95 oznaczona jako E5 zniknie z polskich stacji paliw, ustępując miejsca paliwu oznaczonemu jako E10, gdzie udział biokomponentów wzrośnie do 10 procent. Ta zmiana wynika z unijnych regulacji, które nakładają na Polskę konieczność osiągnięcia do 2030 roku poziomu zużycia paliw pochodzących z odnawialnych surowców na poziomie 14 procent.

Benzyna E10 charakteryzuje się zwiększonym udziałem biokomponentów, szczególnie bioetanolu pozyskiwanego z pozostałości rolniczych. Wcześniejsza benzyna E5 miała udział biokomponentów na poziomie 5 procent. Ta zmiana ma zatem istotny wpływ na skład chemiczny paliwa, wynikając z celów zrównoważonego rozwoju oraz ograniczenia emisji substancji szkodliwych.

Co to oznacza dla kierowców w praktyce? Nowa benzyna może nieznacznie różnić się w cenie od poprzedniej „dziewięćdziesiątki piątki”, jednak dokładne ustanowienie cen detalicznych będzie zależało od polityki cenowej konkretnych producentów i dostawców paliwa. Co do wydajności, większość nowoczesnych pojazdów wyprodukowanych po 2000 roku powinna być dostosowana do korzystania z benzyny E10 bez większych problemów, ale starsze samochody mogą wymagać dostosowań lub korzystania z benzyny o niższym udziale biokomponentów, jeśli to możliwe. Istotne jest, aby kierowcy sprawdzili zalecenia producenta pojazdu w zakresie rodzaju paliwa, które mogą bezpiecznie używać.

Dlaczego paliwo E10 zastąpi benzynę Pb95 w standardzie E5?

Dr. Jakub Bogucki z e-petrol zapewnia, że cena benzyny E10 nie będzie podlegać żadnym znaczącym wzrostom w porównaniu z obecną benzyną. Według eksperta, benzyna E10 pełnić będzie rolę zwykłej benzyny na stacjach, więc jej cena będzie kształtować się podobnie jak cena obecnej standardowej benzyny.

Specjalista tłumaczy, że benzyna E10 to po prostu benzyna z większą zawartością bioetanolu, która nadal spełnia kryteria dotyczące benzyny silnikowej. Dopuszczenie wyższej zawartości tego składnika to rozszerzenie istniejących norm.

Leszek Wiwała, prezes-dyrektor generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN), podkreśla, że benzyna E10 to nie rewolucja, lecz powszechne paliwo w większości państw UE. Zwiększona zawartość alkoholu nie powinna znacząco wpłynąć na ceny, a istotniejszymi czynnikami pozostają notowania ropy naftowej i kurs złotego do dolara.

Wiwała również odnosi się do wydajności silnika i zużycia paliwa w kontekście E10. Badania wskazują, że zwiększenie etanolu może poprawić moc silnika i nieznacznie zwiększyć zużycie, zależne jednak od rodzaju pojazdu. Styl jazdy pozostaje kluczowym czynnikiem wpływającym na zużycie paliwa.

Dr. Jakub Bogucki podkreśla, że benzyna E10 funkcjonuje od lat w wielu krajach europejskich, również tych mniej zamożnych, bez doniesień o systemowych problemach czy zalewie warsztatów. Niemniej, warto pamiętać, że bezpieczne tankowanie E10 dotyczy tylko pojazdów do tego przystosowanych.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapowiada uruchomienie specjalnej wyszukiwarki, która pozwoli sprawdzić, czy dany samochód może używać nowego paliwa. Wyszukiwarka ta ma być dostępna na stronie e10.klimat.gov.pl, co miało nastąpić w czwartym tygodniu listopada.

Czy za benzynę E10 zapłacimy więcej?

Dr. Jakub Bogucki z e-petrol zapewnia, że cena benzyny E10 nie będzie podlegać żadnym znaczącym wzrostom w porównaniu z obecną benzyną. Według eksperta, benzyna E10 pełnić będzie rolę zwykłej benzyny na stacjach, więc jej cena będzie kształtować się podobnie jak cena obecnej standardowej benzyny.

Specjalista tłumaczy, że benzyna E10 to po prostu benzyna z większą zawartością bioetanolu, która nadal spełnia kryteria dotyczące benzyny silnikowej. Dopuszczenie wyższej zawartości tego składnika to rozszerzenie istniejących norm.

Leszek Wiwała, prezes-dyrektor generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN), podkreśla, że benzyna E10 to nie rewolucja, lecz powszechne paliwo w większości państw UE. Zwiększona zawartość alkoholu nie powinna znacząco wpłynąć na ceny, a istotniejszymi czynnikami pozostają notowania ropy naftowej i kurs złotego do dolara.

Wiwała również odnosi się do wydajności silnika i zużycia paliwa w kontekście E10. Badania wskazują, że zwiększenie etanolu może poprawić moc silnika i nieznacznie zwiększyć zużycie, zależne jednak od rodzaju pojazdu. Styl jazdy pozostaje kluczowym czynnikiem wpływającym na zużycie paliwa.

Dr. Jakub Bogucki podkreśla, że benzyna E10 funkcjonuje od lat w wielu krajach europejskich, również tych mniej zamożnych, bez doniesień o systemowych problemach czy zalewie warsztatów. Niemniej, warto pamiętać, że bezpieczne tankowanie E10 dotyczy tylko pojazdów do tego przystosowanych.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapowiada uruchomienie specjalnej wyszukiwarki, która pozwoli sprawdzić, czy dany samochód może używać nowego paliwa. Wyszukiwarka ta ma być dostępna na stronie e10.klimat.gov.pl, co miało nastąpić w czwartym tygodniu listopada.

Dla kogo benzyna E10? W praktyce dla większości kierowców

Adam Stępień z Krajowej Izby Biopaliw wskazuje, że większość pojazdów wyprodukowanych po 2000 roku jest przystosowana do korzystania z benzyny E10, a różnice jakościowe między nią a benzyną E5 są minimalne. Według niego, to nie jest rewolucja, lecz niewielki wzrost zawartości bioetanolu o kilka procent w stosunku do obecnej mieszanki.

W kontekście Polski, benzyna E5 zawiera średnio powyżej 6% biokomponentów, więc ekonomicznie i pod względem spalania trudno zauważyć istotne różnice. Stępień wyjaśnia, że benzyna E10 normatywnie zawiera więcej tlenu, co może sugerować wyższe spalanie, ale badania, takie jak te przeprowadzone w Finlandii, gdzie E10 jest dostępna od lat, nie potwierdzają bezpośredniej korelacji.

Stępień podkreśla, że Polska nie jest pionierem, wprowadzając benzynę E10 zamiast E5. Benzyna E10 jest najpopularniejszym paliwem w Unii Europejskiej, a unijna dyrektywa sprzed lat, która faworyzuje paliwo z 10% domieszką bioetanolu, to krok zgodny z trendami już od 2009 roku.

Jaka będzie polityka koncernów paliwowych?

Dyrektor Generalny KIB zauważa, że koncerny mogą manipulować polityką cenową benzyny E10, czasem nawet niezależnie od kosztów produkcji czy składników paliwa. Niemniej jednak, wzrost zawartości bioetanolu w benzynie E10 w Polsce o 2-3% w porównaniu do E5 nie wydaje się głównym czynnikiem wpływającym na cenę. Zdaniem rozmówcy, zarówno cena E10, jak i obecna cena E5, będą zależały od strategii cenowej konkretnych firm.

Adam Stępień z Krajowej Izby Biopaliw podsumowuje, że nie dostrzega zagrożenia dla kierowców ze strony zmiany na E10. Niemniej, co z właścicielami starszych pojazdów, które nie mogą używać benzyny E10? Nadal będą mieli dostęp do benzyny Pb98, która będzie produkowana zgodnie ze standardem E5. Jednakże, jest to droższa opcja od benzyny 95-oktanowej. Jeśli cena benzyny E10 będzie zbliżona do potencjalnej ceny Pb95 w standardzie E5, kierowcy ci mogą spodziewać się nieco wyższych cen na stacjach benzynowych.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version