Strefa Czystego Transportu w Warszawie zostanie uruchomiona 1 lipca 2024 roku. Decyzja w tej sprawie została podjęta przez Radę Miasta, która głosowała nad uchwałą 7 grudnia 2023 roku. Jednakże, wbrew wcześniejszym zapowiedziom, obszar strefy będzie nieco mniejszy niż pierwotnie planowano.

Sesja Rady Miasta Warszawy 7 grudnia 2023 roku była pełna napięć i burzliwych dyskusji. Głównym tematem obrad było utworzenie strefy czystego transportu w stolicy. Dyskusja trwała godzinami, zanim doszło w końcu do głosowania nad uchwałą. Ostatecznie, uchwała zdobyła wystarczające poparcie: 37 radnych głosowało za jej przyjęciem, 16 było przeciw, a dwóch wstrzymało się od głosu. To poparcie było wystarczające, aby uchwała mogła wejść w życie.

Ta decyzja ma kluczowe znaczenie dla przyszłości środowiska w mieście i będzie miała wpływ na organizację ruchu oraz jakość powietrza. Pomimo pewnych zmian w obszarze objętym strefą czystego transportu, wprowadzenie tego rozwiązania stanowi ważny krok w kierunku poprawy jakości życia mieszkańców oraz ochrony środowiska naturalnego.

SCT w Warszawie. Mapa i dwie poprawki

Strefa Czystego Transportu w Warszawie zostanie uruchomiona 1 lipca 2024 roku – ta informacja jest już potwierdzona. Jednak, jeśli chodzi o jej obszar, doszło do ograniczenia w porównaniu z poprzednią propozycją władz miasta. Teraz obejmie tylko te ulice, które są umownie uznawane za Śródmieście.

W poprzedniej propozycji, SCT miała objąć obszar obejmujący także Żoliborz, Pragę Północ, prawie całą Ochotę, niemal całą Pragę Południe, większość Mokotowa oraz około połowę Woli. Jednakże, zdecydowano się na ograniczenie obszaru, który będzie podlegać restrykcjom związanych ze strefą czystego transportu, koncentrując się głównie na obszarze Śródmieścia. Ta decyzja może wpłynąć na lokalną społeczność oraz ruch uliczny, skupiając się na konkretnych obszarach w mieście i ich wpływie na jakość powietrza oraz środowisko.

Ostatnia zmiana w uchwale dotyczyła korzyści dla seniorów. Osoby, które w bieżącym roku osiągną maksymalnie 80 lat i w tym samym okresie dokonają zakupu pojazdu, będą uprawnione do wjazdu nim do centrum Warszawy bez żadnych ograniczeń związanych ze Strefą Czystego Transportu (SCT). Warunkiem jest jednak, aby byli oni jednocześnie kierowcami lub pasażerami w tym pojeździe. To zwolni ich spod obowiązywania zasad SCT w Warszawie.

Warto zaznaczyć, że SCT zostanie uruchomione w Warszawie 1 lipca 2024 roku, jednakże początkowo będzie ono obowiązywać jedynie osoby przyjezdne. Mieszkańcy obszaru objętego strefą będą podlegać ograniczeniom dopiero od 1 stycznia 2028 roku. Dla nich przewidziany jest okres przejściowy trwający prawie 4 lata. Jest to istotny czas adaptacji mieszkańców do nowych regulacji dotyczących ruchu pojazdów i środowiska w stolicy.

Jakie są zasady wjazdu do SCT w Warszawie?

Rozpoczynając od 1 lipca 2024 roku, śródmieście Warszawy będzie niedostępne dla pojazdów z silnikiem diesla starszych niż 18 lat zgodnie z normą Euro 4, oraz dla pojazdów z silnikiem benzynowym starszych niż 27 lat, spełniających normę Euro 2. To tylko pierwszy etap wprowadzania Strefy Czystego Transportu (SCT). W kolejnych etapach:

Od 2026 roku, zakaz obejmie samochody z silnikiem diesla starsze niż 16 lat zgodnie z normą Euro 5, i pojazdy z silnikiem benzynowym starsze niż 25 lat z normą Euro 3.

Od 2028 roku, zakaz dotyczyć będzie pojazdów z silnikiem diesla starszych niż 13 lat, zgodnych z normą Euro 6, oraz pojazdów z silnikiem benzynowym starszych niż 22 lata zgodnie z normą Euro 4.

Następnie, od 2030 roku, zakaz wchodzący w życie obejmie samochody z silnikiem diesla starsze niż 11 lat zgodne z normą Euro 6dt, oraz pojazdy z silnikiem benzynowym starsze niż 20 lat z normą Euro 5.

Wreszcie, od 2032 roku, ograniczenia obejmą samochody z silnikiem diesla starsze niż 11 lat, zgodne z normą Euro 6d, oraz pojazdy z silnikiem benzynowym starsze niż 17 lat zgodnie z normą Euro 6.

Te stopniowe etapy ograniczeń wprowadzane w SCT mają na celu stopniową redukcję wpływu starszych, bardziej zanieczyszczających pojazdów na środowisko w Warszawie. Te regulacje stanowią zobowiązanie do promowania bardziej ekologicznych opcji transportu, ale jednocześnie wymagają dostosowania się kierowców do nowych norm dotyczących wieku i rodzaju silników w ich pojazdach.

Wyjątki w strefie czystego transportu

Już wcześniej wspomniałem o pierwszym wyjątku, który obejmuje osoby w wieku 80 lat i starsze. Jednak ten przywilej nie działa bez zastrzeżeń… Kolejne wyjątki dotyczą:

  1. Pojazdów uznawanych za zabytkowe lub historyczne. W ich przypadku nie ma żadnego okresu przejściowego. Pojazdy z żółtymi tablicami mogą swobodnie wjeżdżać do strefy czystego transportu w Warszawie.
  2. Pojazdów należących do służb publicznych lub państwowych. Dotyczy to nie tylko pojazdów policyjnych, strażackich czy karetek pogotowia, ale również aut używanych przez CBA, SOP czy jednostki wojskowe.
  3. Pojazdów, które pojawiają się w Warszawie w sytuacjach wyjątkowych, na przykład w związku z wizytą w szpitalu lub u lekarza. Przewidziane jest czterodniowe okno możliwości w roku dla takich przypadków.

Te wyjątki stanowią istotną część regulacji dotyczących strefy czystego transportu. Dają one elastyczność w określonych sytuacjach, pozwalając na swobodniejsze przemieszczanie się dla pojazdów o szczególnym charakterze lub w okolicznościach nagłych. Jednakże, szczegółowe wytyczne i definicje tych sytuacji mogą być kluczowe dla precyzyjnego egzekwowania tych wyjątków i zapobiegania ewentualnym nadużyciom.

Mandat za wjazd do strefy czystego transportu

Od 1 lipca 2024 roku, kierowcy przybywający do stolicy muszą przestrzegać ścisłych zasad dotyczących strefy czystego transportu. Niestosowanie się do tych wytycznych skutkuje nałożeniem mandatu zgodnie z art. 96c ustawy Kodeks wykroczeń. Ten artykuł stanowi, że osoba naruszająca zakaz wjazdu do strefy czystego transportu podlega karze pieniężnej, która może wynieść nawet do 500 złotych. Mandat może być nałożony w wysokości od 20 złotych do maksymalnie 500 złotych.

Kontrola przestrzegania tych zasad będzie prowadzona przez straż miejską, która będzie się posługiwać zielonymi naklejkami na szybach pojazdów, lub za pomocą monitoringu i systemów czytających tablice rejestracyjne pojazdów. Natomiast kwestia, która z tych metod będzie preferowana w stolicy, wydaje się jeszcze nieuregulowana.

Doprecyzowanie tych przepisów może być kluczowe dla skutecznej egzekwowania ograniczeń w strefie czystego transportu i zapewnienia ich skuteczności. Dodatkowo, potrzebne są jasne wytyczne dotyczące tego, jak będą egzekwowane kary, aby uniknąć niejasności czy przypadkowości w procesie kontroli.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version