Niniejsza publikacja omawia problematykę wykreślenia osoby fizycznej z Krajowego Systemu Informacji Policji (KSIP), szczegółowo analizując brak bezpośrednich przepisów regulujących tę procedurę. Autor skupia się na orzeczeniach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, które podkreślają konieczność zastosowania przepisów ustawy o ochronie danych osobowych w kontekście usuwania danych z KSIP. Publikacja zawiera również informacje dotyczące procedury składania wniosku o usunięcie danych oraz przedstawia zasady przechowywania informacji w KSIP z perspektywy ustawy o ochronie danych osobowych. Wszystkie te zagadnienia są przedstawione na przykładzie przypadku pana Zbigniewa.

Pan Zbigniew został skazany około 11 lat temu, a jego wyrok, będący wyrokiem w zawieszeniu, uległ zatarciu po 8 latach. Niemniej jednak, według informacji posiadanych przez pana Zbigniewa, dane te wciąż figurowały w kartotece policyjnej. W związku z tym, pan Zbigniew zadał pytanie, czy istnieje możliwość usunięcia jego danych z tej kartoteki.

Publikacja wyjaśnia, że kwestia wykreślenia osoby fizycznej z KSIP nie jest uregulowana ani przez przepisy ustawy o Policji, ani przez przepisy rozporządzenia wykonawczego z 2007 r. Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Autor odwołuje się do stanowiska przedstawionego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, zgodnie z którym do żądania usunięcia danych z KSIP powinno się stosować kryteria ustawy o ochronie danych osobowych. Ten sam pogląd został podzielony przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w innej sprawie z października 2011 r.

W celu usunięcia danych z kartoteki policyjnej, pan Zbigniew powinien złożyć wniosek do komendanta powiatowego odpowiedniego ze względu na miejsce zamieszkania. Wniosek powinien być poparty informacją z Krajowego Rejestru Karnego (KRK), która potwierdzi, że pan Zbigniew nie jest obecnie karany. Jeśli jednak komendant nie przekroczy wniosku do Komendy Głównej Policji w Warszawie, panu Zbigniewowi przysługuje prawo poinformowania Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO), aby ten interweniował w jego sprawie i domagał się usunięcia danych z KSIP.

Jak długo przechowywane są informacje zgromadzone w Krajowym Systemie Informacji Policji (KSIP)?

Zgodnie z postanowieniem art. 20 ust. 2 a ustawy o policji, KSIP stanowi rejestr postępowań karnych prowadzonych przez policję, niezależnie od ich rezultatu. Warto jednak zauważyć, że ustawa o Policji nie określa konkretnego okresu ani zasad przechowywania danych zgromadzonych w KSIP. To z kolei oznacza, że przepisy ustawy o ochronie danych osobowych powinny mieć zastosowanie, jak to wynika z zasady lex specialis.

Ustawa o ochronie danych osobowych a informacje gromadzone przez Krajowy System Informacji Policji Według oceny Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO), w tym przypadku stosuje się postanowienie art. 26 ust. 1 pkt 4 ustawy o ochronie danych osobowych. Zgodnie z nim administrator danych osobowych powinien przetwarzać dane nie dłużej niż jest to niezbędne do osiągnięcia celu, w którym zostały zebrane.

Przykład 1

Pomyłka w danych osobowych – Pan Jan, mieszkaniec Krakowa, zauważył, że w KSIP znajdują się błędne dane dotyczące jego osoby, takie jak nieprawidłowy numer PESEL. Po odkryciu tego błędu zwrócił się z wnioskiem do najbliższej komendy policji o sprostowani danych. Proces ten wymagał przedstawienia odpowiednich dokumentów potwierdzających jego tożsamość. Po kilku tygodniach dane w systemie zostały poprawione.

Przykład 2

Stare dane kryminalne – Pani Iwona, która 10 lat temu została niesłusznie oskarżona o kradzież, ale następnie uniewinniona, odkryła, że jej dane nadal znajdują się w KSIP. W związku z tym złożyła wniosek o usunięcie swoich danych z systemu, powołując się na orzeczenie sądowe o jej uniewinnieniu. Proces ten wymagał przedstawienia dokumentacji sądowej i trwał kilka miesięcy, ale ostatecznie jej dane zostały usunięte, co pozwoliło jej na zamknięcie tego rozdziału życia.

Przykład 3

Wniosek o usunięcie danych po upływie kary – Pan Zbyszek, który odbył karę za drobne wykroczenie sprzed 5 lat, zdecydował się wystąpić z wnioskiem o usunięcie swoich danych z KSIP. W tym celu skonsultował się z prawnikiem, który pomógł mu przygotować odpowiedni wniosek oraz niezbędne dokumenty. Procedura ta trwała kilka miesięcy, jednak ostatecznie Tomasz otrzymał potwierdzenie usunięcia swoich danych z systemu, co było dla niego ważnym krokiem w odbudowie swojego dobrego imienia.

Konkluzja: Niniejsza publikacja wyjaśnia złożoną procedurę wykreślenia osoby fizycznej z Krajowego Systemu Informacji Policji, uwypuklając brak specyficznych przepisów regulujących ten proces. Wskazuje na znaczenie orzeczeń sądowych oraz ustawy o ochronie danych osobowych w kontekście usuwania danych z KSIP. Przedstawione przykłady z życia wzięte podkreślają praktyczne aspekty tej procedury i jej wpływ na życie jednostek.

Potrzebujesz pomocy w zrozumieniu procedur związanych z KSIP lub KRK? Może szukasz wsparcia w przygotowaniu wniosków? Skorzystaj z naszych usług porad prawnych, oferujących profesjonalne i dostosowane do Twoich potrzeb konsultacje oraz asystę w redagowaniu pism.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w swojej dziedzinie - Publicysta, pisarz i działacz społeczny. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku dla międzynarodowych wydawców. Przez ponad 30 lat zdobywa swoje doświadczenie dzięki współpracy z największymi redakcjami. W swoich artykułach stara się podejmować kontrowersyjne tematy i prezentować oryginalne punkty widzenia, które pozwalały na głębsze zrozumienie omawianych kwestii.

Napisz Komentarz

Exit mobile version