Ministerstwo Edukacji i Nauki ujawniło, że kontrowersyjny przedmiot historia i teraźniejszość (HiT) zostanie wycofany ze szkół od następnego roku szkolnego. Informację potwierdziła wiceminister edukacji, Katarzyna Lubnauer, w wywiadzie. Jednocześnie resort ma zamiar wprowadzić nowy przedmiot – wychowanie obywatelskie.
Usunięcie HiT z programu nauczania było od dawna postulowane przez nauczycieli, historyków i ekspertów ze względu na stronniczość oraz brak rzetelności pewnych treści zawartych w programie. Niemniej jednak, część zagadnień poruszanych w ramach HiT dotyczyła właśnie edukacji obywatelskiej, co stanowi istotny element potrzebny w polskich szkołach.
Dlatego ministerstwo proponuje stworzenie osobnego przedmiotu – wychowania obywatelskiego. Jego dokładny zakres, tematyka i liczba godzin są aktualnie tematem dyskusji. Prawdopodobnie będzie obejmował kwestie takie jak prawa i obowiązki obywatelskie, demokracja, udział w życiu społecznym, różnorodność kulturowa i społeczna, krytyczna analiza mediów oraz funkcjonowanie struktur państwowych.
Celem wprowadzenia wychowania obywatelskiego jest lepsze zrozumienie otaczającej rzeczywistości społeczno-politycznej przez uczniów oraz przygotowanie ich do świadomego i aktywnego udziału w życiu obywatelskim. Z kolei wycofanie HiT ma zapobiec kontrowersjom związanym z tym przedmiotem i sposobem jego realizacji w szkołach.
Czego będzie można nauczyć się na WO
Różnorodność Edukacji Obywatelskiej na Świecie
Istota Wychowania Obywatelskiego
Wychowanie obywatelskie, znane również jako edukacja obywatelska, to fundamentalna forma nauczania, przygotowująca jednostki do funkcjonowania w społeczeństwie obywatelskim i aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym. Jest to element programu edukacyjnego, wprowadzony w wielu krajach na przełomie XX i XXI wieku.
Różne podejścia na Świecie
Na całym świecie różne państwa stosują różne podejścia do edukacji obywatelskiej, dostosowane do lokalnych potrzeb, kultury i systemów politycznych. Programy nauczania mogą obejmować tematykę zrozumienia procesów rządzenia, praw obywatelskich, ideologii politycznych oraz umiejętności takie jak debata, zaangażowanie społeczne i wolontariat.
Przykłady Wprowadzonych Programów
Stany Zjednoczone:
Edukacja obywatelska w USA skupia się na zrozumieniu struktury i funkcjonowania rządu, konstytucji, prawach obywatelskich oraz rozwijaniu umiejętności potrzebnych do uczestnictwa w demokracji.
Kanada:
Kanadyjska edukacja obywatelska obejmuje naukę o systemie politycznym kraju, prawach i obowiązkach obywatelskich oraz aktywnym uczestnictwie w życiu społecznym.
Australia:
W Australii edukacja obywatelska koncentruje się na rozwijaniu świadomości i zrozumienia systemu demokratycznego, praw i obowiązków obywatelskich.
Kraje Unii Europejskiej:
Wiele krajów UE wprowadziło edukację obywatelską jako część programu nauczania, często skupiając się na wiedzy o instytucjach europejskich, prawach człowieka i obywatela, a także na umiejętnościach społecznych i obywatelskich.
Kraje skandynawskie:
W krajach takich jak Szwecja, Finlandia czy Dania, edukacja obywatelska jest postrzegana jako kluczowy element kształtowania świadomego i aktywnego obywatela.
Każdy z tych przykładów ukazuje różnorodność podejść do edukacji obywatelskiej, która jest odpowiedzią na unikalne potrzeby i konteksty krajowe, a także ma na celu kształtowanie aktywnych i zaangażowanych obywateli.