Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) zakończył program modernizacji systemu CANARD, który trwał od 2021 roku. To oznacza, że teraz przy polskich drogach pracuje 583 stacjonarne fotoradary, 41 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle i 37 odcinkowych pomiarów prędkości. Te ostatnie, mające zwiększyć swoją liczbę, wkrótce będą podwojone, a trzy z nich zostaną umieszczone na autostradach.

Nowoczesne nadzorowanie ruchu

Według Moniki Niżniak z GITD, zakończono wymianę 247 najstarszych fotoradarów na nowe słupy wyposażone w urządzenia Multaradar CD oraz Mesta Fusion RN. Dwa nowe urządzenia, TraffiStar SR390, debiutują na polskich drogach, rejestrując wykroczenia na 6 lub 8 pasach ruchu i kontrolując prędkość nawet do 32 pojazdów jednocześnie. To „kombajny” w świecie rejestrowania wykroczeń, także wjazdu na czerwonym świetle.

Odcinkowe pomiary w akcji

Nowe odcinkowe pomiary prędkości są już aktywne na autostradach A1, A2 i A4. Te systemy mają duże znaczenie dla bezpieczeństwa, ponieważ wpływają na zmianę zachowania kierowców, zmuszając ich do przestrzegania ograniczeń prędkości na dłuższych odcinkach dróg. Te działania mogą skutkować zmniejszeniem liczby wypadków i minimalizacją ich skutków, w tym wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Rozwój systemu na autostradach

GITD planuje zwiększyć liczbę odcinkowych pomiarów prędkości z 37 do 74, a trzy z nich będą dotyczyć autostrad: A1 (węzeł Nowy Ciechocinek – MOP Kałęczynek), A1 (Siemionki – MOP Strzelce) oraz A2 (odcinek Leonia/Kuny do PPO Żdżary). Te systemy przeszły już proces legalizacji i wzorcowania, są gotowe do uruchomienia.

Planowane uruchomienia

GITD wyjaśnia, że uruchomienie nowych lokalizacji odcinkowych pomiarów prędkości uzależnione jest od dostarczenia zasilania przez zakłady energetyczne. Wszystkie formalności zostały dopięte, testy zakończone, więc przełączenie urządzeń w tryb rejestracji może nastąpić w dowolnym momencie.

Lista nowych lokalizacji

Nowe lokalizacje odcinkowych pomiarów prędkości obejmują różne miejsca w Polsce, m.in. autostrady, drogi ekspresowe i inne trasy. Przez te systemy prowadzone są działania kontrolne, a ich umiejscowienie jest dokładnie określone w różnych województwach.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version