Benzyna i olej napędowy osiągnęły poziomy cenowe, które dla wielu kierowców stały się poważnym obciążeniem. Mimo pewnego ustabilizowania się sytuacji, ceny wciąż są znacznie wyższe niż przed kryzysem paliwowym. Daniel Obajtek, prezes Orlenu, podzielił się swoim spojrzeniem na sytuację i potencjalny sposób obniżenia cen.
Rada Nadzorcza i Decyzje Personalne
Daniel Obajtek zdradził, że Rada Nadzorcza podejmie decyzje dotyczące jego przyszłości na stanowisku prezesa Orlenu. Podkreślił, że jest to sprawa honorowa, co sugeruje możliwość odwołania z funkcji.
Pomysł na Tanie Paliwo
Jedno z pytań od słuchacza dotyczyło możliwości obniżenia cen paliw poprzez eliminację różnych podatków i danin. Obajtek odpowiedział, że bez tych obciążeń, cena litra paliwa mogłaby spaść do zakresu 3-3,20 zł. To ilustruje, jak duży wpływ na cenę paliw mają podatki, opłaty i daniny, zasilały budżet państwa.
Rzeczywistość Finansów Państwa
Obajtek wspomniał o kwocie około 70 mld zł rocznie, jaką budżet państwa pobiera z tytułu podatków i danin na paliwa. To ogromna suma, pokrywająca roczny koszt programu 500 plus i jeszcze pozostająca na inne cele. Zmniejszenie tych obciążeń podatkowych na paliwa mogłoby potencjalnie obniżyć koszty dla kierowców.
Kwestia Polityczna a Realia Rynku
Odpowiedź Obajtka wskazuje na złożoność problemu. Oskarżenia o „cud nad dystrybutorami” i spekulacje na temat zmian stawek podatków podkreślają trudności w realizacji obietnic politycznych, takich jak obniżenie cen paliw. Działania koncernów paliwowych w kontekście zmian podatkowych również budzą wątpliwości.
Warto zauważyć, że obniżenie podatków wiązałoby się z koniecznością zredukowania wydatków państwa lub znalezienia alternatywnych źródeł dochodów. Czy Polska zdecyduje się na taką radykalną zmianę? To pytanie, które pozostaje otwarte w obliczu trudnych dylematów finansowych.
Jeden komentarz
To znaczy, że PiS przez 8 lat okradał Polaków na wprost. Za to musi być kara