Międzynarodowe badanie opisane na łamach „Health Psychology” wykazało, że skorygowanie „dezinformacji„ wśród pacjentów unikających szczepień poprzez empatię może istotnie poprawić ich nastawienie i zwiększyć poziom „ochrony przeciwko chorobom zakaźnym w społeczeństwie„.
POLECAMY: Rodzic może domagać się zbadania składu szczepionki podawanej dziecku. Jest wyrok NSA
W ramach tej inicjatywy, koordynowanego przez Uniwersytet w Bristolu wieloośrodkowego zespołu naukowców, udowodniono również, że empatyczny styl komunikacji przyczynia się do budowania i utrzymywania pozytywnych relacji z pracownikami służby zdrowia, co skutkuje wzrostem zaufania do nich. Istotność tego podejścia podkreślają aktualne wyzwania związane z gwałtownym wzrostem zakażeń wirusem odry w wielu krajach Europy, którego przyczyną, zdaniem ekspertów, jest spadek wskaźników szczepień preparatem MMR, zapewniającym ochronę przed odrą, świnką i różyczką.
W ramach badania, obejmującego ponad 2500 uczestników z Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych, naukowcy porównali skutki różnych form komunikacji. Uczestnicy, którzy otrzymali empatyczne wsparcie od pracowników służby zdrowia, a nie tylko faktów, zmienili swoje podejście do szczepień w 69 procentach przypadków. W grupie, która otrzymała jedynie informacje faktograficzne, nie zaobserwowano podobnego efektu.
– Chociaż spodziewaliśmy się, że ludzie zareagują bardziej pozytywnie na podejście empatyczne, zaskakujące było, jak duża jest to różnica – mówi główny autor publikacji, psycholog dr Dawn Holford.
Wyniki badań potwierdziły, że większość uczestników (około 64 procent), którzy doświadczyli rozmowy pełnej empatii, była bardziej skłonna kontynuować dialog z pracownikiem służby zdrowia, a około 12 procent wykazywało większą gotowość do natychmiastowego poddania się szczepieniom.
Zaproponowana przez naukowców metoda rozmowy obejmowała cztery etapy. Na początku pacjent był proszony o podzielenie się swoimi przemyśleniami i obawami dotyczącymi szczepień, co pozwalało pracownikom służby zdrowia zrozumieć jego motywacje i obawy. Następnie lekarze, poprzez zauważenie lęków pacjenta i ich głośne wyrażenie, budowali zrozumienie i zaufanie. Trzeci krok obejmował indywidualnie dostosowane wyjaśnienia, które kwestionowały błędne przekonania i prezentowały rzeczywistą alternatywę dla fałszywych przekonań. Na zakończenie przedstawiano istotne fakty na temat szczepień, skupiając się na korzyściach, jakie przynoszą one zarówno jednostce, jak i społeczeństwu jako całości.
– Nasze odkrycia pokazują siłę komunikacji, którą pracownicy służby zdrowia mogliby wykorzystywać w swoich codziennych obowiązkach – uważa dr Holford. – Pokazaliśmy, że można zdobyć zaufanie i zmienić zdanie ludzi, jeśli poważnie potraktuje się ich obawy i dostosuje podejście tak, aby pomóc im w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących zdrowia – dodał.
– To niezwykle zachęcające, zwłaszcza w obliczu rosnącego wpływu dezinformacji i fake newsów na całym świecie – dodaje.
Badacze już przystąpili do opracowywania narzędzi szkoleniowych oraz programów wsparcia dla pracowników służby zdrowia w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech i Rumunii.
Preparat, którego stosowanie znacznie zmalało po 2020 roku, to MMR – szczepionka przeciwko odrze, śwince i różyczce. Prawdopodobnie z tego powodu odnotowano gwałtowny wzrost liczby zachorowań na odrę na świecie w ostatnich miesiącach. Brytyjska Agencja Bezpieczeństwa Zdrowia ogłosiła w styczniu podwyższony poziom zagrożenia wybuchem epidemii odry, jednej z najbardziej zaraźliwych chorób. Główny Inspektorat Sanitarny w Polsce oraz Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego również apelują do rodziców o uzupełnienie zaległych szczepień. Ostatnie badanie przeprowadzone przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) wykazało, że globalny spadek liczby szczepień dzieci, mających na celu ochronę przed chorobami, które można zapobiegać, stanowi największy utrzymujący się spadek od około 30 lat.
Dr. Stephan Lewandowsky, współautor badania, podkreśla: „Rozumienie motywacji leżących u podstaw niechęci ludzi do szczepień jest istotne, aby skorygować błędne przekonania bez bezpośredniego konfrontowania się z głęboko zakorzenionymi poglądami. Poprzez potwierdzanie i wczuwanie się w te zakorzenione postawy, tworzymy przestrzeń, w której ludzie czują się komfortowo, co pozwala im przetwarzać korygujące informacje i podejmować bardziej świadome decyzje”.
Drogi rodzicu jesteś zainteresowany jak w sposób uchronić dziecko przed szczepieniem wynikającym z kalendarza szczepień „obowiązkowych” bez nałożenia kary finansowej zamów u nas płatną poradę prawną w tym zakresie.
W tym celu napisz do nas wiadomość na adres: kontakt@legaartis.pl