W dniu piątku PKP Polskie Linie Kolejowe i konsorcjum Budimex, Gülermak Air Sanayi Inşaat ve Taahhüt oraz Gülermak, uroczyście podpisały umowę o wartości 1,93 mld zł netto na modernizację czwartego odcinka linii kolejowej nr 104. Projekt obejmuje budowę najdłuższego tunelu w Polsce o długości 3,6 km, mającego zredukować czas podróży między Krakowem a Zakopanem do około 90 minut.

Konsorcjum Budimex-Gülermak na Czele Przełomowych Inwestycji

Podpisana umowa przewiduje, że tureckie firmy, współpracujące z Budimexem, będą odpowiedzialne za realizację tej rewolucyjnej inwestycji. Konsorcjum, które obecnie drąży kolejowy tunel średnicowy pod Łodzią, teraz skupi się na projekcie, który ma zrewolucjonizować połączenia kolejowe w Małopolsce.

Cele Projektu: Skrócenie Czasu Podróży i Zwiększenie Efektywności Połączeń

Minister Infrastruktury, Dariusz Klimczak, podczas ceremonii podpisania umowy podkreślił, że projekt ten ma nie tylko skrócić czas podróży, ale także zwiększyć efektywność połączeń. Planuje się, że po zakończeniu prac pociągi z Krakowa do Nowego Sącza i z powrotem pokonają trasę w zaledwie 60 minut. Aktualnie, najszybsze połączenie między tymi miejscowościami zajmuje ponad 2,5 godziny.

Najdłuższy Tunel w Polsce i Modernizacja Torów: Kluczowe Elementy Projektu

W ramach projektu, oznaczonego jako „Podłęże – Piekiełko”, planuje się modernizację odcinka Limanowa – bocznica Klęczany, zelektryfikację torów o długości ponad 12,5 km oraz wydrążenie tunelu o imponującej długości 3,6 km pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka. Dodatkowo, planuje się budowę nowego przystanku w Mordarce, peronów w Chomranicach i nowej lokalizacji dla stacji w Męcinie. Warto zaznaczyć, że perony będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej mobilności.

Przebudowa Infrastruktury i Prace na Trasie: Bezpieczeństwo i Szybkość

Prace obejmą również przebudowę 10 wiaduktów i 12 mostów, zastąpienie przejazdów kolejowo-drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi oraz przebudowę obiektów inżynieryjnych. Po zakończeniu modernizacji, pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h, a pociągi towarowe do 100 km/h, poprawiając zarówno bezpieczeństwo, jak i skracając czas podróży.

Rozwój Inwestycji w Polskim Transporcie Kolejowym: Co Dzieje się na Linii Kolejowej 104?

Obecnie, prace budowlane prowadzone są na trzech fragmentach linii kolejowej 104, a zarządca infrastruktury kolejowej w Polsce ogłosił również przetarg na przebudowę stacji Limanowa. Po zakończeniu całego projektu „Podłęże – Piekiełko”, przewiduje się, że najszybsze pociągi na trasie Kraków – Zakopane pokonają trasę w około 1,5 godziny, co stanowi istotny krok w rozwoju polskiego transportu kolejowego.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version