Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postanowił, że firma WEIP, działająca jako operator płatnych parkingów, w tym tych przy szpitalach, musi zwrócić pieniądze kierowcom. Przedsiębiorstwo nie uwzględniało reklamacji, błędnie informowało o procedurach ich składania, groziło pobraniem kosztów windykacyjnych i egzekucyjnych.

POLECAMY: Mandat za parkowanie pod Lidlem lub Biedronką. UOKiK wszczyna postępowanie

WEIP to firma zarządzająca parkingami komercyjnymi, m.in. przy szpitalach i centrach handlowych. Według informacji z UOKiK, do urzędu napływały liczne skargi dotyczące praktyk tego operatora. Po zakończeniu dochodzenia Prezes UOKiK zobowiązał firmę do zwrotu klientom pieniędzy za niesłuszne wezwania do zapłaty z powodu braku biletu parkingowego.

Firma nakładała dodatkowe opłaty nawet w sytuacjach, gdy klient udowodnił w reklamacji, że posiadał ważny bilet parkingowy w momencie nałożenia opłaty dodatkowej. Chodziło o przypadki, gdy bilet nie był umieszczony w widocznym miejscu za szybą pojazdu, np. spadł na wycieraczkę lub klient miał go przy sobie przez cały czas.

Karali kierowców za brak biletu. Muszą oddać im pieniądze

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) stwierdza, że firma wprowadzała do swoich regulaminów klauzule, które informowały, iż w przypadku niespłacenia dodatkowej opłaty, przeciwko konsumentowi zostanie wszczęte postępowanie windykacyjne i egzekucyjne, za które zawsze będzie on zobowiązany do uregulowania kosztów.

Twierdzenie spółki brzmiało kategorycznie i wskazywało na nieuchronność tych zdarzeń. Tak przekazywane, wprowadzało konsumentów w błąd i miało na celu wywołanie nieuzasadnionej obawy, której skutkiem było uiszczenie żądanych przez firmę opłat – czytamy w komunikacie.

Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), co roku do Wielkiego Elektroniki Importu i Produkcji (WEIP) napływały tysiące reklamacji, z których większość miała być odrzucana, często – według UOKiK – nieuzasadnienie. Istotnym zagadnieniem było także wprowadzanie konsumentów w błąd dotyczące sposobów składania reklamacji. Spółka sugerowała, że możliwe jest jedynie skorzystanie z formularza dostępnego na stronie internetowej lub wysłanie listu, podczas gdy reklamację można było również złożyć za pomocą e-maila lub osobiście.

Liczba skarg na zarządców parkingów z roku na rok wzrasta, dlatego konsekwentnie weryfikujemy rzetelność tych przedsiębiorców. Nieustannie zaskakują nas przypadki obciążenia konsumentów opłatą, mimo że nie upłynął dopuszczalny czas parkowania czy ignorowanie zasadnych reklamacji, gdzie konsument był w stanie udowodnić posiadanie biletu parkingowego. Nie kwestionujemy systemu płatnych miejsc postojowych, ale niesłusznie naliczane opłaty dodatkowe i utrudnianie procesu reklamacji – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

WEIP – decyzja Prezesa UOKiK

Wszyscy kierowcy, którzy otrzymali wezwanie do zapłaty dodatkowej po 1 stycznia 2020 roku, mimo posiadania ważnego biletu parkingowego z zarejestrowanym numerem pojazdu w momencie wystawienia wezwania, mają prawo do zwrotu nieuzasadnionych opłat. To samo dotyczy tych osób, które otrzymały takie wezwanie na wskazanych parkingach i mimo dołączenia ważnego biletu parkingowego ich reklamacja została odrzucona. W przypadku trudności konsumenci mogą żądać zwrotu pieniędzy od Wielkiego Elektroniki Importu i Produkcji (WEIP), powołując się na decyzję Prezesa UOKiK.

Według informacji podanych przez UOKiK, osoby uprawnione do zwrotu środków i złożyły reklamację zostaną indywidualnie poinformowane o tym fakcie.

„Ponadto przedsiębiorca zmienił procedurę reklamacyjną oraz usunie z regulaminów, strony www i formularza wezwania do wniesienia opłaty dodatkowej, treści wprowadzające w błąd” – czytamy.

Decyzja UOKiK jest prawomocna.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w swojej dziedzinie - Publicysta, pisarz i działacz społeczny. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku dla międzynarodowych wydawców. Przez ponad 30 lat zdobywa swoje doświadczenie dzięki współpracy z największymi redakcjami. W swoich artykułach stara się podejmować kontrowersyjne tematy i prezentować oryginalne punkty widzenia, które pozwalały na głębsze zrozumienie omawianych kwestii.

Napisz Komentarz

Exit mobile version