Kraków, jedno z największych polskich miast, może wkrótce dołączyć do grona metropolii z systemem metra. Magistrat krakowski ogłosił niedawno, że Urząd Małopolskiego Konserwatora Zabytków wyraził zgodę na lokalizację stacji metra „Stare Miasto” na skrzyżowaniu ulic Karmelickiej, Podwale i Dunajewskiego. To istotny krok w kierunku realizacji ambitnego projektu, na który mieszkańcy wyrazili zgodę w referendum sprzed 10 lat.

Etap Przygotowawczy w Pełnym Rozpędzie

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, już podczas nadchodzących wakacji Kraków może otrzymać decyzję środowiskową dla pierwszego etapu inwestycji. To kluczowy krok umożliwiający przeprowadzenie przetargu na dokumentację projektową oraz rozpoczęcie prac budowlanych, które zapoczątkują nowy rozdział w historii komunikacji w mieście.

Od Wyboru do Realizacji: Droga do Metro w Krakowie

Decyzja o budowie metra w Krakowie została podjęta przez mieszkańców w referendum przeprowadzonym równocześnie z wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2014 roku, gdzie ponad 55% głosujących opowiedziało się za realizacją tego projektu. Jednakże nadal pozostaje kwestią otwartą, czy będzie to typowe metro, czy też premetro, które jest tramwajem poruszającym się w podziemnym tunelu.

Zastępca prezydenta Krakowa, Andrzej Kulig, podkreślał w marcu 2023 roku, że ostateczna decyzja między metrem a premetrem będzie zależała od analiz potoków pasażerskich, które zostaną przeprowadzone po zaprojektowaniu tunelu. Projekt ma być gotowy w ciągu około dwóch lat, a tunel zostanie wykonany w parametrach umożliwiających funkcjonowanie zarówno metra, jak i premetra.

Nowa Era Komunikacji: Perspektywy dla Krakowa

Zgodnie z założeniami, krakowskie metro lub premetro ma połączyć Wzgórza Krzesławickie z rejonem ulicy Jasnogórskiej w Bronowicach. Planowana 22-kilometrowa trasa będzie częściowo prowadzona w tunelach, a częściowo na estakadach, obejmując 32 stacje. Ostateczna decyzja między metrem a premetrem jeszcze nie zapadła, ale mieszkańcy Krakowa z niecierpliwością oczekują na tę ważną inwestycję, która ma potencjał znacząco poprawić infrastrukturę komunikacyjną miasta.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version