W ostatnich dniach otrzymaliśmy informację o kolejnej karze nałożonej przez Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS). Tym razem na celowniku znalazł się importer, który wprowadził na polski rynek rzepak techniczny i pszenicę paszową z Ukrainy, podszywając się pod polski produkt. Kara wynosi aż 1,5 mln zł. Co to oznacza dla konsumentów?
Nowe Odkrycia IJHARS: Fałszywy Import Zboża
W ostatnich kontrolach przeprowadzonych przez IJHARS ujawniono, że importer wprowadził na rynek 3882 tony rzepaku i 7670 ton pszenicy, podszywając się pod polski produkt. W przypadku rzepaku, odkryto zmianę przeznaczenia towaru z technicznego na konsumpcyjny oraz fałszowanie kraju pochodzenia. Natomiast w kwestii pszenicy, stwierdzono zmianę przeznaczenia z paszowego na konsumpcyjne i również fałszowanie kraju pochodzenia.
Skutki dla Konsumentów i Reakcja IJHARS
Oszukani zostali konsumenci z województw pomorskiego i lubelskiego, jednak zapewniono, że zakwestionowane produkty nie stanowiły zagrożenia dla zdrowia i życia ludzkiego i zostały już wycofane z rynku. Kara w wysokości 1,5 mln zł ma stanowić ostrzeżenie dla innych importerów i przedsiębiorców, którzy próbują wprowadzać nieuczciwe praktyki handlowe.
Oprócz kary nałożonej na importerów, IJHARS podkreśliło, że w ostatnich miesiącach nałożono sześć dodatkowych kar na nieuczciwych przedsiębiorców w związku z nieprawidłowościami w handlu artykułami rolno-spożywczymi z Ukrainy. Inspekcja skupia się również na walkę z oszustwami żywnościowymi poprzez specjalny zespół, który będzie monitorować i zwalczać wszelkie nieprawidłowości w handlu produktami spożywczymi.
Działania Ministerstwa Rolnictwa i Gotowość Instytucji Kontrolnych
Wiceminister rolnictwa, Stefan Krajewski, podczas konferencji zapewnił, że wszystkie instytucje kontrolne zostały postawione w stan gotowości, aby zapewnić konsumentom, że kupowane przez nich produkty spełniają odpowiednie wymogi jakościowe. Oczekuje się, że działania te przyczynią się do poprawy jakości oferowanych na rynku artykułów rolno-spożywczych oraz zwiększenia zaufania konsumentów do produktów spożywczych.