W 2024 roku rozpoczęła się rewolucja na rynku motoryzacyjnym, a razem z nią nadeszła era pożegnań dla niektórych kultowych modeli. Ograniczenia dotyczące samochodów spalinowych sprawiają, że producenci podejmują istotne decyzje dotyczące swoich linii produkcyjnych. Wśród tych zmian znajduje się definitywne zakończenie produkcji kilku ikonicznych modeli marek takich jak Ford, Audi, Mercedes i Fiat.
Ford Fiesta – Koniec ery
Rozpocznijmy od Forda Fiesty, auta które przez blisko pół wieku kształtowało oblicze miejskich ulic. Po długiej historii sukcesów, Fiesta przechodzi do historii. Produkcja tego popularnego modelu została zakończona, a ostatni egzemplarz zjechał z linii montażowej w lipcu 2023 roku. W ocenie analityków rynku, malejące zapotrzebowanie na małe miejskie samochody skłoniło Forda do tego kroku.
Audi TT Roadster – Pożegnanie z elegancją
Kolejnym znanym modelem, który odchodzi w zapomnienie, jest Audi TT Roadster. Po raz pierwszy wypuszczony na rynek w 1998 roku, jako coupé, teraz przechodzi na zasłużoną emeryturę. Uroczysta ostatnia edycja Final Edition jest napędzana 2-litrowym silnikiem TFSI, oferując 231 KM mocy i moment obrotowy wynoszący 270 Nm.
Mercedes CLS – Koniec luksusu
Rok 2024 przynosi także pożegnanie z modelem Mercedes CLS. Sedan, który zadebiutował na rynku w 2005 roku, poddawany był trzem zmianom stylizacyjnym. Wyposażony w różne wersje silników, od benzynowych po turbodiesle, CLS zdobył sobie uznanie wśród miłośników luksusowych aut. Jednakże, zmieniające się trendy na rynku motoryzacyjnym sprawiły, że Mercedes podjął decyzję o zakończeniu produkcji tego modelu.
Fabryka Fiata w Bielsku – Białej – Koniec ery motoryzacyjnej
W styczniu 2024 roku Fabryka Fiata w Bielsku – Białej ogłosiła zaprzestanie produkcji. Zakład ten, działający od lat 70-tych, odegrał kluczową rolę w historii motoryzacji w Polsce, produkując takie ikoniczne modele jak Fiat 126p, Cinquecento, Seicento czy Fiat 500. Decyzja Komisji Europejskiej o wprowadzeniu zakazu sprzedaży nowych pojazdów z napędem spalinowym od 2035 roku, spowodowała znaczny spadek zamówień na silniki spalinowe dla bielskiej fabryki. W konsekwencji podjęto decyzję o rozwiązaniu spółki należącej do motoryzacyjnego giganta – koncernu Stellantis.
Zmiany w przemyśle motoryzacyjnym nie ograniczają się jedynie do zakładów produkcyjnych. Stellantis, od 2024 roku, dokonuje także zmian w swojej strukturze organizacyjnej, zamykając historyczną fabrykę Maserati w Turynie. Jednakże, dla miłośników tego sportowego auta, jest dobrą wiadomością to, że produkcja Maserati zostanie przeniesiona do fabryki Mirafiori.
Podsumowując, rok 2024 przynosi wiele zmian na rynku motoryzacyjnym. Pożegnanie z kultowymi modelami, takimi jak Ford Fiesta, Audi TT Roadster czy Mercedes CLS, jest tylko jednym z wielu przejawów tych przemian. Zmieniające się regulacje dotyczące emisji spalin, rosnące zapotrzebowanie na pojazdy elektryczne i hybrydowe oraz ewolucja preferencji konsumentów sprawiają, że producenci samochodów muszą szybko adaptować się do nowej rzeczywistości. Czekają nas emocjonujące czasy w świecie motoryzacji.