Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło, że od września 2024 roku w polskich szkołach nastąpią istotne zmiany, dotyczące zarówno przedmiotów nauczanych, jak i organizacji zajęć. Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą będzie rezygnacja z przedmiotu „Historia i Teraźniejszość” (HiT) dla uczniów rozpoczynających naukę w szkołach ponadpodstawowych. Oprócz tego, wprowadzone zostaną także obowiązkowe zajęcia z udzielania pierwszej pomocy, a także inne innowacje mające na celu ulepszenie procesu edukacyjnego.
Koniec z HiT-em
Od roku szkolnego 2024/2025 przedmiot „Historia i Teraźniejszość” nie będzie już nauczany w klasach pierwszych liceów ogólnokształcących, techników oraz w szkołach branżowych pierwszego stopnia. Decyzja ta, podjęta przez MEN, wymagać będzie pilnego sporządzenia aneksów do arkuszy organizacji szkół ponadpodstawowych. Rozporządzenie MEN oznacza również, że w kolejnych latach nauka HiT-u zostanie stopniowo wycofana z programów nauczania, aż do całkowitego zakończenia.
Nowe Przedmioty i Organizacja Zajęć
Zgodnie z zapowiedziami resortu edukacji, od roku szkolnego 2024/2025 uczniowie będą mieli obowiązek uczestniczenia w zajęciach z udzielania pierwszej pomocy w ramach godzin wychowawczych. Ponadto, MEN skraca okres, o jaki może zostać przedłużona nauka w branżowej szkole II stopnia lub szkole policealnej, z dwóch lat do jednego roku. Ponadto, planowane jest zwiększenie liczby godzin przedmiotów ogólnokształcących w klasach II branżowych szkół II stopnia.
Nowy Przedmiot: Edukacja Obywatelska
Minister Edukacji Barbara Nowacka ogłosiła również wprowadzenie nowego przedmiotu — edukacji obywatelskiej, która ma zastąpić HiT. Planowane jest rozpoczęcie realizacji tego przedmiotu od roku szkolnego 2025/2026 w II klasie szkoły ponadpodstawowej.
Podsumowanie
Zapowiedziane zmiany w polskich szkołach oznaczają istotne rewolucje w systemie edukacji. Rezygnacja z HiT-u, wprowadzenie zajęć z udzielania pierwszej pomocy oraz nowego przedmiotu — edukacji obywatelskiej — mają na celu dostosowanie procesu nauczania do współczesnych wymagań oraz zapewnienie uczniom bardziej praktycznej i wszechstronnej edukacji. Już niedługo uczniowie będą mogli korzystać z nowych możliwości, które przyczynią się do ich lepszego przygotowania do życia w społeczeństwie.