Włoski urząd antymonopolowy nałożył na Meta Corporation, reprezentowaną przez spółkę dominującą i spółki zależne, grzywnę w wysokości 3,5 miliona euro za praktykę handlową polegającą na tworzeniu i zarządzaniu kontami na portalach społecznościowych Facebook i Instagram – poinformował krajowy urząd antymonopolowy w oświadczeniu.
POLECAMY: Facebook cenzuruje wpis o Auschwitz. Zainterweniować musiał Rząd Polski
„Podczas procesu rejestracji na Instagramie użytkownicy nie otrzymali jasnych informacji na temat gromadzenia i wykorzystywania ich danych w celach komercyjnych. Ponadto, gdy konta na Facebooku i Instagramie zostały zablokowane, nie dostarczono żadnych przydatnych informacji w celu rozstrzygnięcia sporów” – powiedział w oświadczeniu krajowy Urząd Ochrony Konkurencji i Rynku – Autoritá Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM), czyli Urząd Antymonopolowy.
Jak precyzuje Antitrust, Meta nie poinformowała użytkowników Instagrama w odpowiednim czasie o wykorzystywaniu ich danych osobowych do celów komercyjnych.
Ponadto urząd stwierdził, że Meta nieprawidłowo wdrożyła blokadę kont swoich użytkowników na Facebooku i Instagramie. „W szczególności Meta nie wskazała, w jaki sposób podjęła decyzję o zablokowaniu kont na Facebooku (czy to przez kontrolę automatyczną, czy „ludzką”) i nie dostarczyła użytkownikom Facebooka i Instagrama informacji o możliwości zakwestionowania blokady ich kont” – czytamy w raporcie.