Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (CEPiK) stoi u progu wielkiej transformacji. Resort cyfryzacji zdecydował o usunięciu z systemu ponad 7 milionów tzw. „martwych dusz”, czyli aut, które od lat nie mają ważnych przeglądów technicznych i polis OC. Celem tej operacji jest oczyszczenie bazy z nieaktualnych danych i ukazanie prawdziwego oblicza motoryzacji w naszym kraju.

Statystyczna Rewolucja na Horyzoncie

Eliminacja „martwych dusz” z CEPiK przyniesie daleko idące zmiany w statystykach dotyczących polskiej motoryzacji. Wskaźnik liczby pojazdów na 1000 mieszkańców drastycznie spadnie z ponad 700 do nieco ponad 500. Ta zmiana może znacząco wpłynąć na to, jak nasz kraj jest postrzegany pod względem nasycenia rynku samochodowego.

Równie ważna będzie aktualizacja średniego wieku aut w Polsce. Po usunięciu nieistniejących pojazdów z bazy, średni wiek samochodu zmaleje z 21,54 do 16,12 lat. To sugeruje, że rzeczywisty park samochodowy jest o wiele młodszy, niż dotąd sądzono. Taka informacja może mieć istotny wpływ na decyzje związane z polityką motoryzacyjną i ekologiczną.

CEPiK Pełen Błędów i Nieaktualnych Danych

Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), w wypowiedzi dla PAP tłumaczy, że konieczność uporządkowania bazy CEPiK wynika z faktu, iż przez lata gromadziła ona mnóstwo nieprawidłowych i przestarzałych informacji. W systemie figurowały samochody dawno zezłomowane, a także pojazdy z błędnie przypisanym rokiem produkcji, np. datowanym na czasy sprzed I wojny światowej.

Te „martwe dusze” nie tylko zaburzały statystyki, ale mogły też prowadzić do błędnych decyzji regulacyjnych, wpływających na cały rynek motoryzacyjny. Przykładem jest fałszywe wrażenie, że Polska jest zalewana przez stare, używane auta z Zachodu – temat często poruszany przez media.

Więcej na ten temat znajdziesz tutaj.

Nowe Przepisy Wprowadzają Porządek

Planowane oczyszczenie bazy CEPiK ma solidne podstawy prawne w postaci art. 17 ustawy o zmianie niektórych ustaw. Zgodnie z nim, decyzje o rejestracji pojazdów wydane przed 14 marca 2005 r., które przez dekadę nie były ubezpieczane ani poddawane przeglądom technicznym, automatycznie wygasną 10 czerwca 2024 r.

Co istotne, właściciele aut, które realnie istnieją, ale nie spełniały wspomnianych wymogów, będą mieli możliwość ponownej rejestracji swoich pojazdów. Dzięki temu, dane w CEPiK staną się bardziej wiarygodne i aktualne.

Eksperci Chwalą Zmiany w CEPiK

Usunięcie „martwych dusz” z bazy CEPiK to według opinii ekspertów ruch w dobrym kierunku. Rzetelne i aktualne dane są kluczowe dla kształtowania racjonalnej polityki motoryzacyjnej w Polsce. Bez wiarygodnych informacji o liczbie, wieku i stanie pojazdów, trudno podejmować trafne decyzje dotyczące regulacji czy infrastruktury. Oczyszczona baza danych powinna stać się solidnym fundamentem dla dalszych działań, mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, ograniczenie emisji spalin i rozwój nowoczesnych form transportu.

Kierowcy Mają Problem z CEPiK

Wraz z nadchodzącym terminem wprowadzenia Stref Czystego Transportu (SCT) w Warszawie, kierowcy zmagają się z problemem błędnie przypisanych norm emisji spalin w bazie danych CEPiK. Nieprawidłowości w algorytmie systemu doprowadziły do ogromnych kolejek w urzędach komunikacji, gdzie właściciele pojazdów starają się skorygować dane przed 1 lipca, kiedy to za wjazd do SCT pojazdem niespełniającym norm grozić będą wysokie mandaty. Część kierowców skorygowała już informacje w CEPiK, ale niektórzy czekają do ostatniej chwili.

Szerzej na temat problemów z CEPiK w kontekście SCT pisaliśmy tutaj.

Podsumowanie

Oczyszczenie bazy CEPiK z „martwych dusz” to krok w stronę bardziej rzetelnych danych o polskim rynku motoryzacyjnym. Aktualizacja bazy ma szansę poprawić jakość statystyk, a także ułatwić podejmowanie trafnych decyzji regulacyjnych. Jednocześnie kierowcy powinni być świadomi problemów z nieaktualnymi danymi, które mogą wpłynąć na ich codzienne życie, szczególnie w kontekście nowych przepisów dotyczących emisji spalin i Stref Czystego Transportu.

Więcej informacji o zmianach w CEPiK oraz problemach kierowców znajdziesz na legaartis.pl/blog.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Napisz Komentarz

Exit mobile version