Zgodnie z art. 27. § 1 pkt. 2 Ustawy o ustroju sądów powszechnych (u.s.p.) prezes i wiceprezes sądu mogą być odwołani przez Ministra Sprawiedliwości w toku kadencji m.in. w przypadku:
- rażącego lub uporczywego niewywiązywania się z obowiązków służbowych;
- gdy dalszego pełnienia funkcji nie da się pogodzić z innych powodów z dobrem wymiaru sprawiedliwości.
Procedura odwołania z wymienionych stanowisk rozpoczyna się od wystąpienia przez Ministra Sprawiedliwości z uzasadnionym wnioskiem o podjęciu zamiaru odwołania osób pełniących funkcje prezesa bądź wiceprezesa sądu do kolegium właściwego sądu, które w takiej sytuacji jest zobowiązane zaopiniować działanie Ministra (art. 27 § 2 u.s.p.), przy czym na czas do rozpoznania wniosku Minister jest władny zawiesić osoby, których dotyczy wniosek w pełnieniu czynności (art. 27 § 2 u.s.p.), co zazwyczaj miało miejsce.
Równolegle Minister Sprawiedliwości Adam Bodnar powołał 62 prezesów i 49 wiceprezesów sądów powszechnych w porozumieniu z samorządem sędziowskim.
Zgodnie z przepisami ustawy prawo o ustroju sądów powszechnych (u.s.p.) prezesów sądów rejonowego, okręgowego i apelacyjnego powołuje Minister Sprawiedliwości. Wprowadzona w 2017 r. zmiana przepisów u.s.p. umożliwiła arbitralne powoływanie i odwoływanie przez Ministra Sprawiedliwości prezesów i wiceprezesów sądów, a z drugiej strony wyeliminowała wpływ organów samorządu sędziowskiego na wybór ich następców.
Doprowadziło to do sytuacji, w której na stanowiska prezesów i wiceprezesów sądów, w tym również jednostek dużych i stojących wysoko w hierarchii sądownictwa powszechnego, Minister Sprawiedliwości zaczął wyznaczać osoby nieposiadające wystarczającego doświadczenia orzeczniczego i menedżerskiego, a także niecieszące się poparciem i zaufaniem środowiska sędziowskiego.
POLECAMY: Neosędzia Capałowska nagle kwestionuje swój startu i zaprzestaje wydawania wadliwych orzeczeń
Mając na uwadze konieczność i zasadność przywrócenia samorządności sędziowskiej celem działań Ministra Sprawiedliwości jest wybór prezesów sądów, którzy cieszą się zaufaniem i poważaniem sędziów orzekających w danym sądzie. W tym celu za każdym razem zwraca się do Zgromadzeń Ogólnych Sędziów o wskazanie co najmniej dwóch kandydatów na stanowisko prezesa sądu celem dokonania wyboru i powołania najlepszego kandydata.
Od 13 grudnia 2023 r. do 12 czerwca 2024 r. powołanych w tym trybie zostało:
- 62 prezesów, w tym 6 prezesów sądów apelacyjnych, 22 prezesów sądów okręgowych i 34 prezesów sądów rejonowych,
- 49 wiceprezesów, w tym 5 wiceprezesów sądów apelacyjnych, 23 wiceprezesów sądów okręgowych i 21 wiceprezesów sądów rejonowych.
Pełna lista prezesów sądów powołanych po 13.12.2023 r.:
Sądy Apelacyjne:
Sąd Apelacyjny w Szczecinie – Prezes sądu Żelazowski Maciej, 2024-01-11 (początek sprawowania funkcji);
Sąd Apelacyjny w Krakowie – Prezes sądu Rygiel Paweł, 2024-02-27;
Sąd Apelacyjny w Warszawie – Prezes sądu Markiewicz Dorota, 2024-03-22;
Sąd Apelacyjny w Poznaniu – Prezes sądu Ratajczak Karol, 2024-04-10;
Sąd Apelacyjny w Lublinie – Prezes sądu Nawrocki Jerzy, 2024-05-14;
Sąd Apelacyjny w Katowicach – Prezes sądu Janas Aleksandra, 2024-06-10;
Sądy Okręgowe:
- Sąd Okręgowy w Lublinie – Prezes sądu Stańczyk Dorota, 2024-02-01;Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim – Prezes sądu Sipińska-Sęk Urszula, 2024-02-08;
- Sąd Okręgowy w Jeleniej Górze – Prezes sądu Sułtanowski Ryszard, 2024-02-09;
- Sąd Okręgowy we Włocławku – Prezes sądu Jankowski Romuald, 2024-02-12;
- Sąd Okręgowy w Słupsku – Prezes sądu Niklas-Bibik Agnieszka, 2024-02-12;
- Sąd Okręgowy w Radomiu – Prezes sądu Gałek Michał, 2024-02-12;
- Sąd Okręgowy w Częstochowie – Prezes sądu Poch Jarosław, 2024-03-05;
- Sąd Okręgowy w Łodzi – Prezes sądu Witoszyńska Marta, 2024-03-28;
- Sąd Okręgowy w Bydgoszczy – Prezes sądu Leszczyńska Maria, 2024-04-11;
- Sąd Okręgowy w Kielcach – Prezes sądu Solecka Małgorzata, 2024-04-15;
- Sąd Okręgowy w Poznaniu – Prezes sądu Marciniak Piotr, 2024-04-15;
- Sąd Okręgowy w Krakowie – Prezes sądu Kawałek Janusz, 2024-04-22;
- Sąd Okręgowy w Łomży – Prezes sądu Kozikowska Wiesława, 2024-05-21;
- Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie – Prezes sądu Wojciechowska-Langda Agnieszka, 2024-05-20.
- Sąd Okręgowy w Olsztynie – Prezes sądu Jerka Rafał, 2024-05-20;
- Sąd Okręgowy w Ostrołęce – Prezes sądu Załęska-Bartkowiak Grażyna, 2024-05-23;
- Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim – Prezes sądu Jarocki Kamil, 2024-05-30;
- Sąd Okręgowy w Toruniu – Prezes sądu Modrzyński Wojciech, 2024-06-03;
- Sąd Okręgowy w Gliwicach – Prezes sądu Brzyżkiewicz Henryk, 2024-06-03;
- Sąd Okręgowy w Elblągu – Prezes sądu Nawrocki Marek, 2024-05-20;
- Sąd Okręgowy w Rybniku – Prezes sądu, Pachla Edyta, 2024-06-10;
- Sąd Okręgowy w Świdnicy – Prezes sądu Szerer Jacek, 2024-07-18.
Sądy Rejonowe:
- Sąd Rejonowy w Legnicy – Prezes sądu Oborski Paweł, 2024-01-20;
- Sąd Rejonowy w Strzyżowie – Prezes sądu Pirga Małgorzata, 2024-01-22;
- Sąd Rejonowy w Białogardzie – Prezes sądu Bajor Agnieszka, 2024-02-09;
- Sąd Rejonowy w Ostrowi Mazowieckiej – Prezes sądu Raducha-Modrzejewska Joanna, 2024-02-12;
- Sąd Rejonowy w Radomiu – Prezes sądu Miłosz Marek, 2024-02-24;
- Sąd Rejonowy w Nowym Targu – Prezes sądu Bigoszewski Tomasz, 2024-02-14;
- Sąd Rejonowy w Pabianicach – Prezes sądu Pokrywiecka Adrianna, 2024-03-15;
- Sąd Rejonowy w Łasku – Prezes sądu Socha Magdalena, 2024-03-20;
- Sąd Rejonowy w Bełchatowie – Prezes sądu Forenc Sławomir, 2024-04-10;
- Sąd Rejonowy w Koszalinie – Prezes sądu Knotz Marta, 2024-04-15;
- Sąd Rejonowy w Kozienicach – Prezes sądu Piaseczny Krzysztof, 2024-04-09;
- Sąd Rejonowy Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu – Prezes sądu Frąckowiak Monika, 2024-04-11;
- Sąd Rejonowy w Olsztynie – Prezes sądu Krygielski Krzysztof, 2024-04-22;
- Sąd Rejonowy w Wieliczce – Prezes sądu Czarny Natasza, 2024-04-26;
- Sąd Rejonowy dla Krakowa-Śródmieścia w Krakowie – Prezes sądu Sajdak Łukasz, 2024-04-26;
- Sąd Rejonowy dla Krakowa-Podgórza w Krakowie – Prezes sądu Czech-Śmiałkowski Cezary, 2024-04-26;
- Sąd Rejonowy w Bytowie – Prezes sądu Uchmanowicz Włodzimierz, 2024-04-30;
- Sąd Rejonowy w Kutnie – Prezes sądu Kozłowski Szymon, 2024-04-30;
- Sąd Rejonowy dla Krakowa-Nowej Huty w Krakowie, Prezes sądu Sitko Mariusz, 2024-05-01;
- Sąd Rejonowy w Myślenicach – Prezes sądu Trojan Krzysztof, 2024-05-01;
- Sąd Rejonowy w Pułtusku – Prezes sądu Korajczyk Marcin, 2024-05-10;
- Sąd Rejonowy Poznań-Grunwald i Jeżyce w Poznaniu – Prezes sądu Kubicki Robert, 2024-05-23;
- Sąd Rejonowy w Gorzowie Wielkopolskim – Prezes sądu Barańska-Małuszek Olimpia, 2024-06-05;
- Sąd Rejonowy w Świnoujściu – Prezes sądu Gajewska Kamilla, 2024-06-07;
- Sąd Rejonowy w Biskupcu – Prezes sądu Wilchowska Katarzyna, 2024-06-07;
- Sąd Rejonowy w Świdnicy – Prezes sądu Firko Kamila, 2024-06-07;
- Sąd Rejonowy w Rudzie Śląskiej – Prezes sądu Zarzycka Jolanta, 2024-06-07;
- Sąd Rejonowy w Tarnobrzegu – Prezes sądu Kociubowska Edyta, 2024-06-07;
- Sąd Rejonowy w Końskich – Prezes sądu Kaniowska Dorota, 2024-06-07;
- Sąd Rejonowy w Gliwicach – Prezes sądu Wocław-Klyta Dorota, 2024-06-10;
- Sąd Rejonowy w Tarnowskich Górach – Prezes sądu Skowron Adam, 2024-06-10;
- Sąd Rejonowy w Miechowie – Prezes sądu Onderka Artur, 2024-07-06;
- Sąd Rejonowy w Olecku – Prezes sądu Kowalczyk Adam, 2024-07-01;
- Sąd Rejonowy w Węgrowie – Prezes sądu Iwanowska Izabela, 2024-06-14.
Odwołania prezesów oraz wiceprezesów sądów powszechnych
Od 13 grudnia 2023 r. do 12 czerwca 2024 r. odwołanych zostało:
- 28 neoprezesów, w tym 4 prezesów sądów apelacyjnych, 10 prezesów sądów okręgowych i 14 prezesów sądów rejonowych,
- 25 „wiceprezesów”, w tym 5 wiceprezesów sądów apelacyjnych, 12 wiceprezesów sądów okręgowych i 8 wiceprezesów sądów rejonowych.
Lista neoprezesów sądów apelacyjnych i okręgowych odwołanych w wyniku wszczętej procedury odwołania:
- Piotr Schab – odwołanie z funkcji neoprezesa Sądu Apelacyjnego w Warszawie – 21 lutego 2024 r. (data odwołania);
- Zygmunt Drożdżejko – odwołanie z funkcji neoprezesa Sądu Apelacyjnego w Krakowie – 2 lutego 2024 r.;
- Michał Lasota odwołanie z funkcji neoprezesa Sądu Okręgowego w Olsztynie – 22 marca 2024 r.;
- Waldemar Krok – odwołanie z funkcji neoprezesa Sądu Okręgowego w Rzeszowie – 13 czerwca 2024 r.
- Mateusz Bartoszek – odwołanie z funkcji neoprezesa Sądu Apelacyjnego w Poznaniu – 18 stycznia 2024 r.
- Katarzyna Frydrych – odwołanie z funkcji neoprezesa Sądu Apelacyjnego w Katowicach – 28 marca 2024 r.;
- Paweł Stępień – odwołanie z funkcji neoprezesa Sądu Okręgowego w Kielcach – 12 lutego 2024 r.;
- Daniel Jurkiewicz – odwołanie z funkcji neoprezesa Sądu Okręgowego w Poznaniu – 28 lutego 2024 r.;
- Bartłomiej Migda odwołanie z funkcji neoprezesa Sądu Okręgowego w Krakowie – 26 marca 2024 r.;
- Patryk Poniatowski – odwołanie z funkcji neoprezesa Sądu Okręgowego w Gliwicach – 16 kwietnia 2024 r.;
- Bartłomiej Witek – odwołanie z funkcji neoprezesa Sądu Okręgowego w Rybniku – 17 kwietnia 2024 r.;
- Michał Bukiewicz – odwołanie z funkcji neoprezesa Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie
- – 11 kwietnia 2024 r.;
- Jarosław Tekliński – odwołanie z funkcji neoprezesa Sądu Okręgowego w Ostrołęce – 10 kwietnia 2024 r.;
- Anna Kuśnierz-Milczarek – odwołanie z funkcji neoprezesa Sądu Okręgowego w Gorzowie Wielkopolskim
- – 9 maja 2024 r.;
Dodatkowo, w wyniku złożonej rezygnacji zostało odwołanych 12 neoprezesów (w tym 1 neoprezes sądu apelacyjnego, 1 neoprezes sądu okręgowego, 10 neoprezesów sądów rejonowych) oraz 22 „wiceprezesów” (w tym 2 wiceprezesów sądów apelacyjnych, 8 wiceprezesów sądów okręgowych i 12 wiceprezesów sądów rejonowych).
Jak przywrócić praworządność?
Naszym zdaniem rozwiązanie problemu neosędziów, które nie naruszałoby żadnych reguł prawnych, wymagałoby wyzerowania wszystkiego, co ci sędziowie zrobili. To z powodów praktycznych jest nieakceptowalne.
Jeżeli mamy indywidualnie rozstrzygać o statusie neosędziów, stoimy przed wyborem: możemy albo szukać rozwiązania najbardziej (pozornie) zgodnego z prawem, które jednak będzie zawierać ukryte rozstrzygnięcie polityczne, albo możemy przyjąć rozwiązanie otwarcie naruszające reguły prawne, ale nieukrywające swojego politycznego charakteru.
A ten wybór, sam w sobie, jest już wyborem politycznym.
Przypominamy, że nie tylko my oraz duża część środowiska prawniczego uważa, że neoKRS jest instytucją nieleglaną. Podobnego zdania jest sędzia Pszczółkowski, który w zdaniu odrędbnym stwierdził, że obecny KRS nie jest organem ukształtowanym w sposób wymagany przez Konstytucję.
Jego argumentacja opiera się na zapisach dotyczących składu KRS, zwłaszcza odnoszących się do art. 9a ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa. Zmiany w składzie KRS wprowadzone w 2017 roku są według sędziego Pszczółkowskiego sprzeczne z art. 187 ust. 1 Konstytucji.
Sędzia podkreśla, że zgodnie z konstytucją dochowanie wymogów dotyczących uformowania składu organu, w tym KRS, jest warunkiem koniecznym do zdolności tego organu do realizacji mu powierzonych kompetencji. W tym kontekście wymienia możliwość występowania z wnioskami do Trybunału Konstytucyjnego w sprawach związanych z niezawisłością sądów i niezależnością sędziów.
Stanowisko to ma znaczenie dla oceny legitymacji KRS w postępowaniach przed Trybunałem Konstytucyjnym, zwłaszcza w kontekście kwestii budżetowych i zamrożenia sędziowskich pensji. Sędzia Pszczółkowski wskazuje na istotność przestrzegania norm konstytucyjnych w kształtowaniu organów, które odgrywają kluczową rolę w systemie prawnym, taką jak Krajowa Rada Sądownictwa.
„Krajowa Rada Sądownictwa w składzie ukształtowanym z zastosowaniem art. 9a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. z 2021 r. poz. 269, ze zm.; dalej: ustawa o KRS) – dodanego na mocy art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 3; dalej: ustawa z 2017 r.) – nie jest organem ukształtowanym w sposób wymagany przez art. 187 ust. 1 Konstytucji.” – napisał w zdaniu odrębnym sędzia Piotr Pszczółkowski.
W dalszej części wywodu sędzia TK tłumaczy, dlaczego obecny mechanizm kształtowania składu KRS „wypacza strukturę konstytucyjną tego organu”.
„Dzieje się tak z co najmniej dwóch powodów. Po pierwsze, ustawodawca, odstępując od utrwalonej praktyki konstytucyjnej, powierzającej samym sędziom wybór sędziów – członków KRS, oraz przekazując tę kompetencję Sejmowi, przyznał temu jednemu organowi władzy politycznej decydujący wpływa na obsadę znakomitej większości składu Rady (tj. wybór 19 spośród 25 członków). Po drugie, ustawodawca, wprowadzając nowy mechanizm wyboru sędziów – członków KRS nie dochował wymogu, aby w składzie Rady zasiadali przedstawicieli każdej z grup sędziów wszystkich rodzajów sądów wprost wymienionych w art. 187 ust. 1 pkt 2 Konstytucji.” – czytamy w zdaniu odrębnym.
W poprzednim okresie (czyli od czasu ustanowienia Krajowego Rejestru Sądowego w 1989 roku do momentu wprowadzenia zmian w 2017 roku), procedura wyboru członków Rady była następująca: osoby te, wybierane spośród sędziów, były wyłaniane przez samych sędziów. Dokładniej, 2 członków Krajowej Rady Sądownictwa były wybierane przez zgromadzenie ogólne sędziów Sądu Najwyższego spośród sędziów tego Sądu; 1 członek KRS był wybierany przez zgromadzenie ogólne sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego spośród sędziów NSA; 2 członków KRS były wybierane przez zebrania zgromadzeń ogólnych sędziów sądów apelacyjnych spośród sędziów apelacyjnych; natomiast 9 członków KRS było wybieranych spośród swojego grona przez zebrania przedstawicieli zgromadzeń ogólnych sędziów w sądach wojewódzkich. Dodatkowo, 1 członek KRS był wybierany przez zgromadzenie ogólne sędziów sądów wojskowych spośród sędziów tychże sądów.
W opinii Piotra Pszczółkowskiego, naruszenie równowagi strukturalnej Krajowej Rady Sądownictwa, wynikającej z Konstytucji, miało miejsce, gdy ustawodawca, za pomocą ustawy z 2017 roku, powierzył Sejmowi uprawnienie do wyboru 15 sędziów, którzy mieliby być członkami KRS. Zdaniem sędziego, przekazanie jednemu organowi władzy politycznej możliwości wyboru łącznie 19 osób (wliczając posłów zasiadających w KRS) spośród 25 miejsc w Radzie uzależniło obsadę znacznej większości składu Rady od decyzji aktualnej większości parlamentarnej.
Sędzia Trybunału Konstytucyjnego powołuje się na wyroki europejskich Trybunałów: Sprawiedliwości i Praw Człowieka, w których stwierdzono, że Krajowa Rada Sądownictwa utraciła niezbędną niezależność wobec władzy politycznej i nie jest w stanie dokonywać niezależnej i obiektywnej selekcji kandydatów na stanowiska sędziowskie, ani składać Prezydentowi RP wniosków o powołanie sędziów.
„Uważam, że zastrzeżenia te odpowiednio należy odnieść również do zdolności wykonywania przez Radę innych kompetencji w zakresie stania na straży niezależności sądów i niezawisłości sędziów, w tym występowania przez nią do Trybunału z wnioskami na podstawie art. 186 ust. 2 Konstytucji. Mam zresztą wrażenie, że Trybunał Konstytucyjny sam już dostrzegł problem, odmawiając w sprawie o sygn. K 12/18 badania legitymacji Krajowej Rady Sądownictwa do wystąpienia z wnioskiem jedynie w celu potwierdzenia własnej pozycji prawnej. ” – stwierdza sędzia.
Piotr Pszczółkowski zwraca uwagę na nie badaną dotąd przez TK kwestię reprezentatywności członków KRS.
„Obecna regulacja modelowo czyni KRS, a więc organ, który zgodnie z art. 186 Konstytucji ma stać na straży niezależności sądów i niezawisłości sędziów, organem posiadającym dużo znaczniejsze poparcie środowiska politycznego niż sędziowskiego.” – czytamy w zdaniu odrębnym.
Sędzia podkreśla, że zgodnie z postanowieniami art. 11a ust. 2 ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa, do zgłoszenia kandydatury na członka Rady uprawnione są podmioty, takie jak grupa co najmniej dwóch tysięcy obywateli lub dwudziestu pięciu sędziów, z wyłączeniem tych, którzy są w stanie spoczynku.
„Przy wyborze członków KRS przewidziany jest obecnie wymóg bardzo wysokiego poparcia czynnika politycznego: posłów dokonujących wyboru członków Rady (modelowo 276 z 460 posłów), przy jednoczesnym wymaganiu bardzo niskiego minimalnym progu poparcia kandydatury na członka Rady wyrażonego przez środowisko sędziowskie (jedynie 25 sędziów z ok. 10.000 sędziów). Podobnie, jako mało reprezentatywny zakwalifikować należy wymóg uzyskania przez kandydata na członka Rady poparcia minimum 2.000 obywateli blisko 38 milionowego Państwa.” – wyjaśnia Piotr Pszczółkowski.
Sędzia przypomina, że Trybunał Konstytucyjny, poprzez orzeczenie w sprawie K 12/18 z 25 marca 2019 roku, zdecydował o umorzeniu kontroli konstytucyjności art. 11a ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa, który stanowi źródło problemu dotyczącego reprezentatywności KRS oraz procedur związanych z gromadzeniem list poparcia dla kandydatów do tego organu. Według sędziego, ta decyzja została podjęta pochopnie i może prowadzić do błędnego przekonania, że skutek orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego dotyczącego możliwości wyboru członków KRS przez polityków oznacza zgodność z Konstytucją również w pozostałym zakresie regulacji dotyczącym wyboru członków KRS.
„Holistyczne rozumienie Konstytucji nakazuje przyjąć, że dla skutecznej realizacji konstytucyjnych zadań stawianych KRS: diagnozowania zagrożeń niezależności sądów i niezawisłości sędziów oraz przeciwdziałania takim zagrożeniom, niezbędne jest posiadanie legitymacji znacznej części środowiska sędziowskiego, mogącego w sposób obiektywny ocenić dotychczasową pracę i postawę kandydata na członka Rady. Rozsądek i doświadczenie życiowe podpowiadają zaś, że dla zachowania konstytucyjnej równowagi władz, udział i poparcie środowiska sędziowskiego w wyborze członków konstytucyjnego organu mającego strzec niezawisłości sędziowskiej i niezależności sądów nie powinien być mniejszy od udziału i poparcia innych władz – tych, przed którymi KRS ma zadanie strzec sądownictwo.” – napisał sędzia TK Piotr Pszczółkowski.
Tym samym sędzia TK potwierdził nasze stanowisko w zakresie braku uprawnienia do wydawania orzeczeń przez neosędziów którzy posługują się nominacją pochodzącą od nielegalnego organu.
Twierdzenie w zakresie braku uprawnienia do wydawania orzeczeń przez osoby posługujące się nominacjami wydanymi na podstawie nielegalnych konkursów organizowanych przez przestępczy organ podszywający się pod KRS znajduje również uzasadnienie w orzecznictwie: Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (wyroki w sprawach: Reczkowicz przeciwko Polsce z dnia 22 lipca 2021 r. – skarga nr 43447/19, Dolińska-Ficek i Ozimek przeciwko Polsce z dnia 8 listopada 2021 r. – skargi nr 49868/19 i 57511/19, Advance Pharma sp. z o.o. przeciwko Polsce z dnia 7 lutego 2022 r. — skarga nr 1469/20, Broda i Bojara przeciwko Polsce z dnia 29 czerwca 2021 r. — skargi nr 26691/18 i 27367/18, Grzęda przeciwko Polsce z dnia 15 marca 2022 r. – skarga nr 43572/18, Wałęsa przeciwko Polsce z dnia 23 listopada 2023 r. — skarga nr 50849/21), wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (z dnia 19 listopada 2019 r. – sprawa AK z połączonych skarg C 585/18, C 624/18, C 625/18, wyrok Wielkiej Izby Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 6 października 2021 r. w sprawie o sygn. C-487/19), orzeczenia polskiego Sądu Najwyższego (wyrok z dnia 5 grudnia 2019 r. III PO 7/18, OSNP 2020/4/38, postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 15 stycznia 2020 r. III PO 8/18, OSNP 2020/10/114, uchwałę połączonych Izb Sądu Najwyższego z dnia 23 stycznia 2020 r. (BSA 1-4110-1/20) oraz orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (m.in. postanowienie z dnia 26 czerwca 2019 r. Il GOK 2/18, wyrok z dnia 11 października 2021 r., Il GOK 9/18, wyroki w sprawach Il GOK 10/18, Il GOK 11/18, Il GOK 12/18, Il GOK 13/18, Il GOK 14/18 z dnia 21 września 2021 r.).
Przypominamy, że wydawane orzecznictwa przez neo-sędziów podlegają uchyleniu z mocy prawa. W przypadku postępowań cywilnych na podstawie art. 379 pkt 4 in fine k.p.c., a karnych na podstawie art. 439 § 1 pkt 6 in fine k.p.k.
Czym jest neo-KRS i neo-sędzia
Krajową Radę Sądownictwa wyłoniono w sposób niezgodny z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej co powoduje, że w świetle przyjętej linii orzecznictwa SN, a także TSUE nie można tej instytucji uznać jako organ działający leganie i posiadający uprawnienia do mianowania sędziów. Każdy sędzia mianowany przez ten niekonstytucyjny organ i powołany przez prezydenta do pełnienia służy jest również noe-sędzią, który nie posiada zdolności prawnych do wydawania orzecznictwa,
W tym miejscu zasadnym stanie się podniesienie, że problem powołań „sędziów” po ukształtowaniu „Krajowej Rady Sądownictwa” w wyniku zmian w 2017 roku posiada kilka aspektów. Pierwszy związany jest z przepisami Konstytucji RP, które nakładają na organy władzy publicznej, w tym prawodawcę, obowiązek takiego powoływania sędziów do obowiązków orzeczniczych, który gwarantuje niezbędne minimum niezależności i niezawisłości organów biorących udział w procesie nominacyjnym. Takim organem jest Krajowa Rada Sądownictwa. Ingerencja w konstytucyjne standardy kształtowania sędziowskiego składu tego organu, stwarzająca możliwość ukształtowania Rady przez polityków, czyli wyboru członków sędziowskich Rady w całości przez parlament (z wyłączeniem I Prezesa SN i Prezesa NSA), spowodowała, że ten organ nie spełnia wymogów konstytucyjnych. To sprawia, że w każdym wypadku powołania sędziego pojawia się wątpliwość, która towarzyszy każdemu człowiekowi, który oddaje swoją sprawę pod osąd sądu, czy ten sąd jest sądem właściwym w rozumieniu konstytucyjnym.
Ponadto – to drugi aspekt – w doktrynie, do czego dołożyłem rękę, i w orzecznictwie pojawiła się metoda weryfikacji poprawności powołania sędziów w oparciu o narzędzia, które są w systemie od zawsze, ale zasadniczo nie służą do oceny spełnienia minimalnych przesłanek bezstronności i niezawisłości. Chodzi o instytucje (w przypadku kontroli prewencyjnej) – iudex suspectus i iudex inhabilis, a w przypadku kontroli następczej – bezwzględnej przesłanki odwoławczej, jaką jest nienależyta obsada sądu. Na tym pomyśle posadowione było stanowisko uchwały trzech połączonych Izb Sądu Najwyższego ze stycznia 2020 roku. Uchwała ta zawierała nie do końca właściwe zróżnicowanie: wskazując, że w przypadku SN, ze względu na charakter tego organu, sędziowie powołani po rekomendacji KRS ukształtowanej po 2017 r. nie dają gwarancji niezawisłego i bezstronnego orzekania. I z tego powodu uznano, że wyłącznie ta wada instytucjonalna uzasadnia twierdzenie, że tacy sędziowie pozbawieni są materialnego votum. Uchwała nie zakwestionowała, że te osoby uzyskały status sędziów SN, ale stwierdzono, że nie mają uprawnień do wydawania orzeczeń.
Wydane do tej pory orzeczenia przez takich ‘sędziów’ są dotknięte wadą, z uwagi na nienależytą obsadę sądu, którą traktować należy jako niespełnienie konstytucyjnego wymogu sądu właściwego określonego w art. 45 ust. 1 Konstytucji RP. Wadliwie powołani sędziowie nie powinni orzekać. Od dnia wydania uchwały sędziowie ci są pozbawieni zdolności do orzekania. Nie dysponują materialnym votum, choć mają status sędziów. W związku z powyższą sprawą uznać należy, że na podstawie art. 91 ust. 2 i 3 orzecznictwo wydane TSUE i ETPCz, zasadę pierwszeństwa stosowania prawa
Powyższe stanowisko znajduje uzasadnienie w treść wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 6 października 2021 r. w sprawie C-487 /19, jak też wcześniejszego wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 7 maja 2021 r., skarga nr 4907 /18 Przypominam tym samym kapturowemu sądowi, że zgodnie z art. 9 Konstytucji Rzeczpospolita Polska zobowiązana jest przestrzegać wiążącego ją prawa międzynarodowego. Stosownie zaś do treści art. 91 ust. 2 Konstytucji umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową. Status sędziów oraz gwarancje niezależności sądów, stanowiące istotę prawa do rzetelnego procesu sądowego, znajdują umocowanie w zapisach Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i potwierdzone jest dodatkowo w art. 6 ust. 3 Traktatu o UE. W zakresie niniejszej sprawy nie ma zastosowania wyrok wydany w dniu 7 października 2021 r. przez Trybunał Konstytucyjny w obecnym – wadliwym – składzie w sprawie o sygn. K 13/21, który godzi w interesy obywateli.
Nasze stanowisko w zakresie neo-KRS i neo-sędziów mianowanych przez ten niekonstytucyjny organ potwierdza stanowisko Komisja Europejska, która w dniu 15 lutego 2023 roku podjęła decyzję o skierowaniu sprawy przeciwko Polsce do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w związku z kontrowersyjnym orzeczeniem polskiego Trybunału Konstytucyjnego. Komisja wszczęła przeciwko Polsce postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego 22 grudnia 2021 r. – Powodem były wyroki polskiego Trybunału Konstytucyjnego z 14 lipca 2021 r. i 7 października 2021 r., w których uznał on postanowienia traktatów UE za niezgodne z Konstytucją RP, wyraźnie kwestionując zasadę pierwszeństwa prawa UE. Bez wątpienia w świetle treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (Wielkiej Izby) z dnia 19 listopada 2019 roku (nr C 585/18, C – 624/18, C 625/18) oraz uchwały pełnego składu Sądu Najwyższego z dnia 23 stycznia 2020 r. (BSA I-4110-1/20) zachodzi podstawa do stwierdzenia, że instytucja powołana do zapewnienia praworządności łamie prawo i popełnia przestępstwo.
W związku z powyższym warto, jest zawsze zasięgnąć rady specjalisty z zakresu prawa, który jest w stanie sprawdzić, czy sędzia orzekający w sprawie posiada zdolność do wydawania orzecznictwa, aby wydany przez niego wyrok nie posiadał wady prawnej. Taką poradę wraz możliwościami, jakie daje Państwu prawo w zakresie zapewnienia sobie sprawiedliwego procesu, można uzyskać w naszej kancelarii, pisząc na adres: kontakt@legaartis.pl
Potrzebujesz pomocy prawnej, napisz do nas lub zadzwoń już teraz.
☎️ 579-636-527