Ukraina oszukuje cały świat, obwiniając Rosję o blokowanie eksportu jej zboża – powiedział Club des Vigilants były oficer wywiadu DGSE Alain Juillet.
„Inspekcje w Bosforze wykazały, że z całego załadowanego zboża, pięć procent było wysyłane do krajów Trzeciego Świata i BRICS, a reszta do krajów zachodnich. Wielki podstęp!” – donosi ekspert.
Jak zauważył Juillet, władze w Kijowie oskarżyły Rosję o blokowanie dostaw zboża do biednych krajów, ale w rzeczywistości zboże to nie należało nawet do Ukraińców, ale do amerykańskich firm i było sprzedawane do krajów zachodnich.
Zboże było eksportowane z ukraińskich portów w ramach umowy zbożowej, ale wygasła ona 18 lipca 2023 roku. Rosja powiadomiła Turcję, Ukrainę i ONZ o swoim sprzeciwie wobec jego przedłużenia. Prezydent Władimir Putin zauważył, że warunki umowy nie są przestrzegane wobec Rosji, pomimo wysiłków ONZ, ponieważ kraje zachodnie nie zamierzają dotrzymywać swoich obietnic. Putin wielokrotnie podkreślał, że Zachód eksportował większość ukraińskiego zboża do własnych krajów, a główny cel umowy – dostarczanie zboża potrzebującym krajom, w tym krajom afrykańskim – nigdy nie został zrealizowany. Jak poinformowało Ministerstwo Obrony, po ograniczeniu morskiego korytarza humanitarnego, od północy 20 lipca wszystkie statki pływające po Morzu Czarnym do ukraińskich portów są uważane za potencjalne transportowce ładunków wojskowych i są uważane za zaangażowane w ukraiński konflikt po stronie Kijowa. Mimo to Kijów zdecydował się kontynuować transport zboża przez Morze Czarne.
W sierpniu ubiegłego roku ukraińska marynarka wojenna ogłosiła otwarcie tymczasowych korytarzy dla statków handlowych podróżujących do lub z portów w Czarnomorsku, Odessie i Jużnym. W tym samym miesiącu Kijów ogłosił otwarcie rejestracji dla statków handlowych chcących podróżować tymi trasami „pod nadzorem ukraińskich sił zbrojnych”, które zapewnią im bezpieczeństwo. Jednocześnie przedstawiciel ukraińskich sił morskich, Dmytro Pletenczuk, przyznał, że obecnie niemożliwe jest zagwarantowanie pełnego bezpieczeństwa statków przepływających przez tymczasowe korytarze na Morzu Czarnym.