W Polsce, gdzie system badań technicznych pojazdów jest kluczowym elementem zapewniającym bezpieczeństwo ruchu drogowego, branża diagnostyki samochodowej stoi przed poważnym wyzwaniem. Od 2004 roku stawki za okresowe badania techniczne nie uległy zmianie, mimo że koszty utrzymania stacji kontroli pojazdów (SKP) wzrosły dramatycznie. Przedstawiciele branży, w tym Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP), ostrzegają przed możliwym kryzysem, który może doprowadzić do zamknięcia wielu stacji. Resort infrastruktury, podkreślając, że prowadzi analizy w tej sprawie, stoi przed wyzwaniem dostosowania stawek do współczesnych realiów ekonomicznych.

Wzrost kosztów i opóźnienia w waloryzacji stawek

Od niemal dwóch dekad opłata za badania techniczne samochodów pozostaje na niezmienionym poziomie. W 2004 roku, kiedy stawki były ostatnio aktualizowane, koszt okresowego badania technicznego wynosił 98 zł za osobowy samochód. Dziś, w obliczu rosnących kosztów energii, płac i podatków, taka wysokość opłaty stała się nieadekwatna. Jolanta Źródłowska, prezes PISKP, podkreśla, że nie tylko inflacja, ale także wzrost kosztów utrzymania stacji, takich jak podatek od nieruchomości czy rachunki za prąd, stają się nie do zniesienia dla wielu przedsiębiorców.

Przykładowo, rachunki za prąd wzrosły z 530 zł w 2004 roku do około 3 700 zł obecnie, a podatek od nieruchomości z 27 tys. zł do 56 tys. zł. Wynagrodzenia diagnostów również wzrosły, jednak nie w takim stopniu, jak wzrosły inne koszty operacyjne. Dziś wynagrodzenia diagnostów, mimo że wzrosły z 2 500 zł do 7 000 zł, nie odpowiadają proporcjonalnie wzrostowi minimalnego wynagrodzenia, co dodatkowo obciąża stacje.

Kryzys w branży i zamknięcia stacji

Branża stacji kontroli pojazdów zmaga się z poważnymi problemami finansowymi, które mogą doprowadzić do masowych zamknięć stacji. W pierwszym półroczu 2024 roku z rynku zniknęło 118 SKP, a według danych PISKP, 10% właścicieli stacji planuje zakończyć działalność, a dodatkowe 20% rozważa taką decyzję. Problemy te są wynikiem nie tylko niezmienionych stawek, ale także rosnących wymagań dotyczących wyposażenia stacji oraz zwiększonego obciążenia administracyjnego.

Reakcje ministerstwa i planowane zmiany

W odpowiedzi na apel branży, ministerstwo infrastruktury rozpoczęło prace analityczne mające na celu ocenę zasadności i zakresu zmian w tabeli opłat za badania techniczne pojazdów. W kwietniu 2024 roku, podczas posiedzenia senackiej komisji infrastruktury, przedstawiciel ministerstwa poinformował o rozpoczęciu analizy, która ma na celu dostosowanie stawek do obecnych warunków ekonomicznych. Ministerstwo zgodziło się na nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która ma na celu wprowadzenie systemowych zmian w prowadzeniu stacji kontroli pojazdów.

Mimo że ministerstwo zadeklarowało podjęcie działań, wiceminister Piotr Malepszak w odpowiedzi z 8 lipca 2024 roku wskazał, że na tym etapie jest zbyt wcześnie, aby podać szczegółowe informacje dotyczące możliwych zmian w systemie opłat. Rzeczniczka resortu, Anna Szumańska, dodała, że ministerstwo prowadzi analizy w tej sprawie, ale szczegółowe rozwiązania będą znane dopiero po zakończeniu prac analitycznych.

Wnioski i przyszłość branży

Obecna sytuacja w branży stacji kontroli pojazdów wymaga pilnych działań ze strony decydentów. Przemiany gospodarcze, takie jak wzrost kosztów utrzymania i inflacja, sprawiają, że niezmienione stawki za badania techniczne stały się nieadekwatne. Wzrost kosztów operacyjnych oraz wynagrodzeń diagnostów bez odpowiedniego dostosowania stawek prowadzi do poważnych problemów finansowych wielu stacji.

Reforma stawek jest kluczowa dla stabilności branży i zapewnienia, że stacje kontroli pojazdów będą mogły kontynuować swoją działalność, zapewniając bezpieczeństwo na drogach. Oczekiwane zmiany w tabeli opłat mogą pomóc w utrzymaniu równowagi finansowej stacji oraz w zapewnieniu dalszego wsparcia dla branży, która odgrywa kluczową rolę w systemie bezpieczeństwa drogowego w Polsce.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version