Kontrola jakości paliw na stacjach benzynowych jest kluczowym działaniem mającym na celu zapewnienie bezpieczeństwa konsumentów i ochronę środowiska. Wyniki ostatnich kontroli przeprowadzonych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wskazują na kontynuację problemu „chrzczonych” paliw w Polsce. Artykuł ten szczegółowo przedstawia wyniki kontroli, zidentyfikowane problemy oraz listę stacji paliw, które nie spełniają wymogów jakościowych.

Kontrole Paliw w 2023 Roku

Wyniki Inspekcji Handlowej

W 2023 roku Inspekcja Handlowa przeprowadziła szczegółowe badania jakości paliw. Zebrano 1584 próbki paliw ciekłych (832 próbki benzyn i 752 próbki oleju napędowego), 360 próbek gazu skroplonego LPG oraz dwie próbki lekkiego oleju opałowego. Wyniki kontroli ujawniły, że 41 próbki paliw ciekłych (34 oleju napędowego i 7 benzyny) nie spełniały wymogów jakościowych, co stanowi 2,59 proc. zbadanych próbek.

Zróżnicowanie Wskaźników Nieprawidłowości

Inspekcja Handlowa zauważyła znaczną różnicę w poziomie nieprawidłowości między poszczególnymi województwami. Najwięcej problemów z jakością paliwa stwierdzono w województwach:

  • Wielkopolskie (5,75 proc. zbadanych)
  • Podlaskie (4,76 proc.)
  • Małopolskie (3,81 proc.)
  • Kujawsko-pomorskie (3,64 proc.)

W przypadku kontroli przedsiębiorstw wybranych na podstawie informacji od kierowców, największe nieprawidłowości stwierdzono w województwach:

  • Pomorskie (25 proc.)
  • Warmińsko-mazurskie (22,22 proc.)
  • Małopolskie (10 proc.)

W tych regionach wszystkie nieprawidłowości dotyczyły oleju napędowego.

Problemy Zidentyfikowane podczas Kontroli

Problemy z Olejem Napędowym

Wykryte nieprawidłowości obejmowały kilka kluczowych parametrów:

  • Zawartość wody: Nadmiar wody w oleju napędowym może prowadzić do uszkodzenia silnika.
  • Temperatura zapłonu: Zaniżona temperatura zapłonu może zwiększać ryzyko zapłonu w silniku.
  • Stabilność oksydacyjna: Niewłaściwa odporność paliwa na starzenie może wpływać na jego jakość i działanie silnika.

Problemy z Benzyną

W przypadku benzyny stwierdzono nieprawidłowości związane z:

  • Indeksem lotności: Niskie wartości mogą prowadzić do problemów z uru ianiem silnika.
  • Motorową liczbą oktanową: Niewłaściwe wartości mogą wpływać na wydajność silnika.
  • Prężnością par: Wysoka prężność par może prowadzić do problemów z emisją spalin.

Problemy z LPG i Olejem Opałowym

Wyniki kontroli gazu skroplonego LPG i lekkiego oleju opałowego były pozytywne, bez wykrytych nieprawidłowości. To istotne, gdyż LPG i olej opałowy są mniej problematyczne w kontekście jakości paliw.

Lista Stacji Paliw z Nieprawidłowościami

UOKiK opublikował listę stacji paliw, gdzie stwierdzono nieprawidłowości. Oto niektóre z nich:

  1. Orlen, Nowe Miasto Lubawskie, ul. Grunwaldzka 33, woj. warmińsko-mazurskie – niewłaściwy parametr prężności par oleju napędowego.
  2. Krak-Oiltrans, Pawel Mała, ul. Żywiecka 19, woj. śląskie – zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego.
  3. Pieprzyk Family, Pleszew, ul. Wyspiańskiego 4A, woj. wielkopolskie – niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej oleju napędowego.
  4. Krak-Tar (Moya), Gniewkowo, ul. Toruńska 29A, woj. kujawsko-pomorskie – zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego.
  5. Amic, Warszawa, ul. P. Skargi 3A, woj. mazowieckie – niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej oleju napędowego (badanie pierwsze i powtórne).
  6. Ropasama, Świątki 38, woj. warmińsko-mazurskie – przekroczenie parametru zawartości wody w oleju napędowym.
  7. PRIMI BIS, Dobre Miasto, ul. Fabryczna 13A, woj. warmińsko-mazurskie – zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego.

Działania UOKiK i Wnioski

Poprawa Jakości Paliw

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, podkreślił, że jakość paliw w Polsce uległa poprawie od czasu pierwszych kontroli w 2003 roku, kiedy to 30 proc. próbek nie spełniało wymogów. Dzięki różnorodnym działaniom i kontrolom, obecnie odsetek nieprawidłowości oscyluje poniżej 4 procent.

Warto zaznaczyć, że w 2023 roku liczba stwierdzonych nieprawidłowości wzrosła w stosunku do roku 2022, jednak jakość LPG poprawiła się. To ważny krok w kierunku zapewnienia lepszej jakości paliw na rynku.

Decyzje i Działania UOKiK

UOKiK wydał 17 decyzji o wycofaniu paliw z obrotu z powodu znacznych przekroczeń wymagań jakościowych. W 25 przypadkach zawiadomiono organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w związku z wprowadzeniem do obrotu paliw niewłaściwej jakości. Ponadto, powiadomiono inne istotne organy, w tym Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, Krajową Administrację Skarbową oraz Policję.

Perspektywy na Przyszłość

Wyzwania i Reakcje Branży

Branża paliwowa stoi przed wyzwaniem dostosowania się do wymogów jakościowych i regulacyjnych. Wzrost liczby nieprawidłowości w niektórych regionach wskazuje na potrzebę bardziej rygorystycznego nadzoru oraz lepszej edukacji i szkolenia dla pracowników stacji paliw.

Rekomendacje dla Konsumentów

Konsumenci powinni być bardziej świadomi jakości paliw i regularnie monitorować wyniki kontroli. Warto zgłaszać wszelkie nieprawidłowości do odpowiednich organów, aby wspierać dążenie do poprawy jakości paliw. Kontrola i świadome wybory mogą przyczynić się do utrzymania wysokich standardów jakościowych na rynku paliwowym.

Podsumowanie

Wyniki kontroli UOKiK za 2023 rok ujawniają kontynuację problemu z jakością paliw na polskich stacjach. Pomimo poprawy w jakości LPG i lekkiego oleju opałowego, nadal istnieje wiele problemów z olejem napędowym i benzyną. Przykłady stacji paliw, które zostały ukarane za nieprawidłowości, pokazują, że nadzór i kontrole są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa konsumentów. Wzrost liczby nieprawidłowości w niektórych regionach wskazuje na potrzebę dalszego monitorowania i wsparcia dla branży paliwowej oraz edukacji konsumentów.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version