Unia Europejska (UE) wprowadza rewolucyjne zmiany w prawach jazdy, mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach. Komisja Europejska przedstawiła propozycje reform w marcu 2023 roku w ramach czwartej dyrektywy w sprawie praw jazdy.

Zmiany dla najmłodszych kierowców

Jedną z kluczowych zmian jest obniżenie minimalnego wieku wymaganego do uzyskania prawa jazdy na samochody osobowe i ciężarowe do 17 lat. Jednakże, do osiągnięcia pełnoletności młodzi kierowcy będą mogli prowadzić pojazd wyłącznie pod nadzorem doświadczonego kierowcy. Dodatkowo, początkujący kierowcy nie będą mogli prowadzić pojazdów w godzinach nocnych, między północą a 6 rano, a przez pierwsze dwa lata obowiązywać ich będzie zerowy limit dopuszczalnego poziomu alkoholu we krwi.

Rozmawialiśmy z dr Anną Kowalską, ekspertką ds. bezpieczeństwa drogowego, o nowych regulacjach:

Pytanie: Jakie są główne korzyści z wprowadzenia zakazu jazdy nocą dla młodych kierowców?

Dr Anna Kowalska: Badania wykazują, że młodzi kierowcy są bardziej narażeni na wypadki w godzinach nocnych z powodu zmęczenia i braku doświadczenia. Zakaz jazdy nocą ma na celu zmniejszenie ryzyka tych wypadków i stopniowe wprowadzanie młodych kierowców do bardziej wymagających warunków drogowych.

Rozszerzenie uprawnień kategorii B

Parlament Europejski rozważa również zmianę limitu dopuszczalnej masy pojazdów, które można prowadzić z prawem jazdy kategorii B. Obecnie posiadacze tej kategorii mogą kierować samochodami o wadze do 3,5 tony wraz z przyczepami o masie do 750 kg. Reforma zakłada rozszerzenie tych uprawnień o możliwość prowadzenia kamperów.

Wprowadzenie cyfrowego prawa jazdy

Kolejną istotną zmianą ma być wprowadzenie wirtualnego prawa jazdy, obowiązującego w całej Unii Europejskiej. Cyfrowy dokument będzie zawierał te same informacje co jego fizyczny odpowiednik, a także dodatkowe elementy ułatwiające identyfikację kierowców. Celem UE jest ujednolicenie cyfrowego prawa jazdy dla wszystkich kierowców na terenie Wspólnoty. Na fizycznych dokumentach pojawi się kod QR, który ma ułatwić policji dostęp do danych z rejestrów i skuteczniejsze karanie kierowców łamiących przepisy.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version