Wprowadzenie dyrektywy UE 2023/959 i związany z nią system ETS2 (Emissions Trading System) to istotny krok w kierunku zmniejszenia emisji CO2 w Europie. Polska, podobnie jak inne kraje członkowskie, będzie musiała dostosować się do nowych przepisów, które mogą znacząco wpłynąć na ceny paliw oraz koszty ogrzewania. W niniejszym artykule przyjrzymy się szczegółowo, jakie zmiany czekają kierowców oraz posiadaczy pieców grzewczych, a także jak te zmiany mogą odbić się na ich portfelach.

Wzrost Cen Paliw i Ogrzewania

Paliwa Silnikowe

Jednym z głównych skutków wdrożenia systemu ETS2 będzie wzrost cen paliw silnikowych. Przewiduje się, że ceny benzyny i oleju napędowego mogą wzrosnąć o 40–50 groszy na litrze już na początku obowiązywania nowych regulacji. To efekt wprowadzenia obowiązku nabywania uprawnień do emisji CO2 przez dostawców paliw, co w praktyce oznacza dodatkowy koszt przenoszony na konsumentów.

Gaz i Węgiel

Nie tylko paliwa silnikowe zostaną objęte nowymi przepisami. Rachunki za gaz mogą wzrosnąć o jedną czwartą, a ceny węgla mogą być jeszcze wyższe. Jest to szczególnie dotkliwe dla gospodarstw domowych korzystających z tych źródeł energii do ogrzewania domów. Wprowadzenie ETS2 oznacza, że zarówno dostawcy gazu, jak i węgla będą musieli ponosić dodatkowe koszty związane z zakupem uprawnień do emisji CO2.

Mechanizmy Implementacji

Danina Węglowa

Ministerstwo Klimatu i Środowiska potwierdziło, że pracuje nad przepisami wdrażającymi system ETS2 w Polsce. Nowe regulacje obejmą podmioty prowadzące działalność w zakresie dopuszczenia do konsumpcji paliw silnikowych i paliw do spalania wykorzystywanych w ogrzewaniu i transporcie drogowym. To one będą zobowiązane do nabywania i rozliczania uprawnień do emisji.

Opcje Regulacyjne

Dyrektywa 2023/959 daje państwom członkowskim UE dwie opcje: zakup uprawnień do emisji albo nałożenie podatku. Polska zdecydowała się na pierwszą opcję, co oznacza, że firmy będą musiały kupować uprawnienia do emisji CO2, co bezpośrednio wpłynie na koszty operacyjne i ceny końcowe paliw oraz energii.

Przewidywania Ekspertów

Leszek Wiwała

Leszek Wiwała, prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, zwraca uwagę, że system ETS2 przez pierwsze dwa lata będzie miał limit 45 euro za tonę CO2. To spowoduje wzrost cen paliwa o 40 groszy na litrze. W dłuższej perspektywie ceny uprawnień mogą znacząco wzrosnąć, co jeszcze bardziej podniesie koszty paliw.

Wojciech Krok

Wojciech Krok, doradca podatkowy, sugeruje, że rząd może zastosować mechanizmy łagodzące wpływ nowych regulacji na konsumentów, np. poprzez stopniowe podnoszenie akcyzy na paliwa i jej obniżenie w momencie uruchomienia systemu ETS2.

Konsekwencje dla Gospodarstw Domowych

Wzrost Wydatków

Według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego, wprowadzenie ETS2 przy cenie certyfikatów na poziomie 90 euro za tonę CO2 może oznaczać wzrost wydatków na energię, gaz i inne paliwa o 42% dla 20% najuboższych gospodarstw domowych w perspektywie do 2035 roku. To znaczny wzrost, który może wpłynąć na budżety domowe i standard życia wielu Polaków.

Biopaliwa jako Alternatywa

Istnieje jednak bardziej optymistyczny scenariusz. Leszek Wiwała przewiduje, że rozwój produkcji paliw niskoemisyjnych, w tym biopaliw, może z czasem przynieść korzyści konsumentom. Biopaliwa mogą stać się tańsze niż paliwa tradycyjne, a przy tym nie będą objęte opłatami wynikającymi z systemu ETS2.

Wdrożenie dyrektywy UE 2023/959 i systemu ETS2 w Polsce to krok w kierunku zmniejszenia emisji CO2, ale również znaczące wyzwanie dla konsumentów. Wzrost cen paliw i energii wpłynie na budżety gospodarstw domowych, zwłaszcza tych najuboższych. Rząd i eksperci pracują nad rozwiązaniami, które mogą złagodzić te skutki, ale ostateczny wpływ nowych regulacji będzie zależał od wielu czynników, w tym od rozwoju alternatywnych źródeł energii.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Jeden komentarz

  1. Chore, żadne państwo tego nie robi ani USA, ani Ameryka Południowa tylko głupia von Laeyn. Zniszczy Europę .

Napisz Komentarz

Exit mobile version