Rząd obiecał likwidację Funduszu Kościelnego, co wzbudza gorące dyskusje i kontrowersje. Pomimo zapowiedzi, że Fundusz ma zniknąć w ciągu pierwszych 100 dni nowego rządu, realizacja tej obietnicy może się opóźnić. Wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz przyznał, że rozważane są różne propozycje, a osiągnięcie porozumienia w tej sprawie nie jest pewne. Jakie są aktualne plany rządu i jakie zmiany mogą nastąpić w najbliższych latach?
1. Co to jest Fundusz Kościelny?
Fundusz Kościelny został ustanowiony w Polsce w 1950 roku przez władze komunistyczne. Jego celem było przejęcie nieruchomości i innych aktywów Kościoła katolickiego przez państwo. Po 1989 roku, po transformacji ustrojowej, Fundusz zmienił swoje funkcje. Obecnie jest używany do finansowania składek ubezpieczeniowych duchowieństwa zarejestrowanych związków wyznaniowych w Polsce, w tym Kościoła katolickiego, prawosławnego i protestanckiego.
W budżecie na 2024 rok przewidziano na Fundusz Kościelny kwotę 257 mln zł. Środki te są używane na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne duchownych, a także na inne potrzeby związane z utrzymaniem duchowieństwa.
2. Obietnica Likwidacji Funduszu Kościelnego
Likwidacja Funduszu Kościelnego stała się jednym z kluczowych punktów programu wyborczego nowego rządu. Wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz, który jest również liderem ludowców, wskazał, że istnieje wiele propozycji dotyczących sposobu zastąpienia Funduszu. Na stole znajdują się różne opcje, w tym możliwość wprowadzenia odpisu od podatku jako formy wsparcia dla Kościoła i innych związków wyznaniowych.
Kosiniak-Kamysz zaznaczył, że rozważane są różne warianty odpisu podatkowego – od 0,3% do 1,5% dochodu, w zależności od modelu wybranego w innych krajach, takich jak Włochy czy Niemcy. Wciąż jednak nie ustalono konkretnego rozwiązania, a negocjacje w koalicji są w toku.
3. Opóźnienia i Wyzwania w Procesie Zmian
Choć pierwotnie planowano, że likwidacja Funduszu Kościelnego nastąpi w pierwszych 100 dniach nowego rządu, rzeczywistość może okazać się bardziej skomplikowana. Zespół międzyresortowy, powołany do rozpracowania tej kwestii, zebrał się dopiero po raz drugi, a negocjacje między koalicjantami są nadal w toku. Wicepremier Kosiniak-Kamysz podkreślił, że możliwe jest, iż wprowadzenie zmian opóźni się do 1 stycznia 2025 roku lub nawet dłużej, jeśli strony nie dojdą do porozumienia.
4. Alternatywy dla Funduszu Kościelnego
Jednym z proponowanych rozwiązań jest wprowadzenie odpisu podatkowego, który pozwalałby podatnikom na przekazywanie części swojego podatku na rzecz związków wyznaniowych. W ten sposób finansowanie religii mogłoby być bardziej bezpośrednie i opierać się na dobrowolnych decyzjach obywateli, zamiast być finansowane bezpośrednio z budżetu państwa.
Wicepremier Kosiniak-Kamysz zwrócił uwagę, że istnieje również potrzeba uwzględnienia innych związków wyznaniowych, które korzystają z Funduszu Kościelnego. Wprowadzenie systemu odpisów podatkowych mogłoby zapewnić wsparcie również dla mniejszych związków wyznaniowych, które również korzystają z obecnych rozwiązań.
Likwidacja Funduszu Kościelnego jest kwestią, która budzi wiele emocji i kontrowersji. Choć rząd obiecał zakończenie działalności Funduszu, rzeczywistość pokazuje, że realizacja tego celu może napotkać na trudności i opóźnienia. W obliczu rozbieżności w koalicji oraz konieczności opracowania alternatywnych rozwiązań, pozostaje pytanie, jak ostatecznie zostanie rozwiązana kwestia finansowania związków wyznaniowych w Polsce.