Niemiecki land Nadrenia Północna-Westfalia ogłosił nowy program wsparcia dla branży logistycznej, który ma na celu promowanie klimatycznie neutralnej transformacji floty. Jak podaje portal etransport.pl, powołując się na NRW – Wirtschaftsministerium, Nadrenia Północna-Westfalia przeznaczy jednorazowo łącznie 15 mln euro (ponad 64 mln zł) na ten cel. Program jest skierowany do firm logistycznych, transportowych oraz przedsiębiorstw komunalnych z siedzibą w regionie, które chcą przestawić się na bezemisyjny transport ciężki. W praktyce oznacza to możliwość zakupu lub leasingu nowych ciężarówek z napędem elektrycznym.
POLECAMY: Elektryczną ciężarówką po pomarańcze? Eksperyment pokazuje, że jest dłużej, drożej i mniej wydajnie
Szczegóły programu wsparcia
Niemieckie firmy mogą uzyskać dofinansowanie w wysokości do 60% kosztów kwalifikowanych. Maksymalna kwota dofinansowania wynosi 300 tys. euro na pojazd oraz pół miliona euro na firmę lub grupę przedsiębiorstw. Rozpatrywanie wniosków będzie odbywać się w trybie konkursowym, w ramach dostępnych środków budżetowych. Nabór wniosków jest częścią kompleksowego pakietu wsparcia oferowanego przez land dla branży logistycznej, który ma na celu przekształcenie floty na pojazdy o napędzie bezemisyjnym.
Wypowiedź minister gospodarki i ochrony klimatu
Minister gospodarki i ochrony klimatu Nadrenii Północnej-Westfalii, Mona Neubaur, zaznaczyła, że obecnie koszty zakupu elektrycznych ciężarówek są dwa-trzy razy wyższe niż w przypadku pojazdów z silnikami diesla. „Bez wsparcia finansowego wiele firm nie jest w stanie przestawić swoich flot” – powiedziała Neubaur. Dlatego rząd landu chce udzielić branży jednorazowego wsparcia na zakup ciężarówek z napędem elektrycznym, aby ułatwić przejście na bezemisyjny transport.
Krytyka programu
Rafał Mekler z Ruchu Narodowego, lider Konfederacji na Lubelszczyźnie i współorganizator protestu polskich przewoźników, skomentował sprawę na platformie X (dawniej Twitter).
„Tak się w EUrokołchozie wycina konkurencję. Ktoś coś chce dodać na temat wolnego rynku w UE? A może coś o polskich przewoźnikach którzy sobie nie radzą więc powinni zniknąć? A może ktoś coś na temat tego ile polski rząd dołoży żeby wyrównać reguły gry do niemieckich?” – napisał Mekler.
Polskie plany wsparcia dla elektromobilności
W kontekście działań podejmowanych przez Nadrenię Północną-Westfalię, warto przypomnieć, że rząd Donalda Tuska planuje uruchomić system dopłat do zakupu używanych aut elektrycznych, w tym sprowadzanych z zagranicy. Na ten cel ma zostać przeznaczone 1,6 mld zł. Rewizja Krajowego Planu Odbudowy, przyjęta przez Radę Ministrów, obejmuje anulowanie podatku od aut spalinowych, który ma zostać zastąpiony przez dopłaty do samochodów elektrycznych, podstawowo w wysokości 30 tys. zł na pojazdy „ze średniej półki”.
Podsumowanie
Program wsparcia dla branży logistycznej w Nadrenii Północnej-Westfalii to kolejny krok w kierunku osiągnięcia neutralności klimatycznej w Europie. Pomimo krytyki ze strony niektórych środowisk, takich jak Rafał Mekler z Konfederacji, inicjatywa ta może stanowić istotny impuls dla firm transportowych, które chcą przestawić się na bardziej ekologiczne rozwiązania. Wsparcie finansowe jest kluczowe, aby umożliwić firmom przesiadkę na droższe, ale bardziej przyjazne środowisku technologie. Warto obserwować, jak podobne programy będą implementowane w innych krajach, w tym w Polsce, gdzie rząd również planuje wspierać elektromobilność.