Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt zmian, które mają na celu surowe zaostrzenie kar za wjazd do lasu pojazdami mechanicznymi. Jak podaje „Rzeczpospolita”, nowe regulacje mają nie tylko zwiększyć wysokość mandatów, ale także wprowadzić takie sankcje jak konfiskata pojazdu czy nawet areszt. Mimo braku konkretnej daty wejścia w życie przepisów, temat budzi duże emocje wśród kierowców, leśników i środowisk proekologicznych.
Obecne przepisy i zapowiadane zmiany
Obecnie, zgodnie z art. 161 Kodeksu wykroczeń, wjazd na teren lasu, gdzie jest to zabronione, może skutkować nałożeniem kary grzywny w wysokości od 20 do 5000 zł. Jednak planowane zmiany mają znacząco zwiększyć te sankcje. Zgodnie z nową propozycją, osoba poruszająca się po lesie w miejscach niedozwolonych, generująca hałas, niszcząca roślinność czy płosząca zwierzęta, może zostać ukarana nie tylko grzywną, ale także aresztem lub ograniczeniem wolności.
Minimalna wysokość grzywny ma wynosić 3000 zł, a dodatkowo sąd mógłby nałożyć nawiązkę do 1500 zł. W przypadku recydywy, sankcje mogą być jeszcze surowsze – w grę wchodzi nawet przepadek pojazdu. Takie zaostrzenie przepisów ma na celu ochronę lasów i zwierząt, które są narażone na negatywne skutki nielegalnych rajdów motocyklistów czy kierowców quadów.
Problem bezkarności
Adwokat Dawid Mielcarski, cytowany przez „Rzeczpospolitą”, zaznacza, że choć zaostrzenie przepisów to krok w dobrym kierunku, kluczowe znaczenie ma nieuchronność kary. W praktyce bowiem wielu kierowców pojazdów terenowych, w tym motocykliści i właściciele quadów, unika odpowiedzialności. Często są to osoby, które celowo nie rejestrują swoich pojazdów, usuwają tablice rejestracyjne lub celowo je brudzą, aby były nieczytelne. W efekcie, nawet jeśli zostaną złapani na nielegalnym wjeździe do lasu, identyfikacja i ukaranie takich osób jest bardzo trudne.
Dodatkowym problemem jest fakt, że kierowcy tych pojazdów często noszą kaski, co uniemożliwia ich identyfikację, nawet na podstawie zdjęć z fotopułapek. Leśnicy, którzy mają prawo zatrzymywać takie osoby, są w trudnej sytuacji – nie mają możliwości prowadzenia pościgów za motocyklami czy quadami, zwłaszcza w trudnym terenie, gdzie samochód nie ma szansy ich dogonić. W rezultacie, mimo licznych naruszeń, sprawcy często pozostają bezkarni.
Coraz więcej przypadków nielegalnej jazdy w lesie
Z danych Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych wynika, że liczba naruszeń art. 161 Kodeksu wykroczeń z roku na rok rośnie. W 2020 roku zarejestrowano 37 333 przypadki, w 2021 roku – 36 303, a w 2022 roku już 50 044. Coraz częściej pojawiają się doniesienia o nielegalnych rajdach motocykli i quadów, które nie tylko niszczą roślinność, ale także generują hałas, płosząc dziką zwierzynę. Regularne komunikaty Lasów Państwowych informują o nakładaniu mandatów za ignorowanie przepisów. Przykładem może być komunikat z 13 sierpnia 2023 roku, kiedy to Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Krośnie poinformowała o nałożeniu 50 mandatów na kierowców łamiących przepisy.
Prawo do wjazdu do lasu – co mówi Ustawa o lasach?
Warto przypomnieć, że prawo do poruszania się pojazdami mechanicznymi w lesie jest ściśle uregulowane. Zgodnie z Ustawą o lasach, ruch pojazdem silnikowym, zaprzęgowym oraz motorowerem jest dozwolony wyłącznie po drogach publicznych. Poruszanie się po drogach leśnych jest możliwe jedynie w przypadku, gdy są one oznakowane drogowskazami dopuszczającymi ruch po tych drogach. W przeciwnym razie, kierowcy grozi surowa kara.
Wyjątkiem są jedynie osoby niepełnosprawne, które mogą poruszać się pojazdami przystosowanymi do ich potrzeb. Pozostałe osoby muszą przestrzegać obowiązujących przepisów i ograniczeń, aby uniknąć wysokich mandatów oraz innych sankcji przewidzianych przez prawo.
Podsumowanie
Planowane zaostrzenie kar za nielegalny wjazd do lasu to reakcja na rosnący problem niszczenia przyrody przez nieodpowiedzialnych kierowców. Nowe przepisy mają na celu zwiększenie ochrony lasów oraz zapewnienie, że osoby łamiące prawo poniosą odpowiedzialność za swoje czyny. Choć zaostrzenie kar jest pozytywnym krokiem, kluczowe będzie zapewnienie skuteczności ich egzekwowania, aby problem bezkarności został wyeliminowany.