W ostatnich dniach w polskich mediach pojawiły się niepokojące informacje dotyczące przyszłości elektromobilności w Polsce. „Rzeczpospolita” opublikowała artykuł, w którym alarmująco wskazuje na możliwe zamrożenie rynku samochodów elektrycznych w kraju. Jak podaje gazeta, brak dopłat do aut elektrycznych w leasingu, a także problemy w sektorze produkcji baterii, mogą znacząco zahamować rozwój tej branży.

POLECAMY: Ford Motor Company częściowo wycofuje biznes z Polski i zmienia plany dotyczące samochodów elektrycznych

Problemy z dopłatami i produkcją baterii

„Przestawianie motoryzacji na zeroemisyjność idzie z oporami w całej Europie, ale w Polsce szykuje się ostre hamowanie” – zauważa „Rzeczpospolita”. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) podjął decyzję o zawieszeniu od przyszłego miesiąca do końca bieżącego roku dopłat do samochodów elektrycznych w leasingu. Decyzja ta może mieć znaczący wpływ na rynek e-aut w Polsce, zamrażając go na pewien czas.

„Jeśli do tego dodać problemy administracyjne z rozbudową infrastruktury ładowania, załamanie produkcji i sprzedaży baterii do elektryków – naszej specjalności eksportowej, a także odłożenie na półkę decyzji w sprawie budowy fabryki Izery, to widać, że polska elektromobilność płynie coraz bardziej pod prąd” – podkreśla dziennik.

Skutki decyzji NFOŚiGW dla przedsiębiorców

Według Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM), decyzja o zawieszeniu programu z dopłatami może mieć daleko idące konsekwencje dla rynku. „Zawieszenie programu z dopłatami mocno odbije się na rynku, bo przedsiębiorcy kupują ponad 80 proc. wszystkich aut bateryjnych, a branża leasingowa finansuje prawie 70 proc. z nich” – informuje „Rzeczpospolita”.

To oznacza, że większość sprzedaży samochodów elektrycznych w Polsce jest powiązana z sektorem przedsiębiorstw i leasingu. Brak dopłat może zatem skutkować znaczącym spadkiem sprzedaży i dalszym zamrożeniem rynku.

Spadek popytu na baterie i problemy LG Energy Solutions

Największy w Europie producent baterii do samochodów elektrycznych, fabryka LG Energy Solutions zlokalizowana pod Wrocławiem, również boryka się z problemami. Firma odczuwa skutki spadającego popytu na pojazdy elektryczne. „Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl prognoza zakłada na ten rok 38-procentowy spadek sprzedaży. Już w pierwszym kwartale 2024 r. eksport baterii z Polski spadł r./r. o ponad połowę” – podaje dziennik.

Te dane pokazują, jak poważna jest sytuacja na rynku baterii do samochodów elektrycznych w Polsce, która dotychczas była jedną z kluczowych gałęzi eksportowych w sektorze elektromobilności.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version