Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) rozważa wprowadzenie przepisów, które mogą zmienić organizację zajęć szkolnych w czasie ekstremalnych upałów. W rozmowie z Radiem ZET, minister edukacji Barbara Nowak wskazała, że w Polsce brakuje precyzyjnych regulacji, które jasno określałyby, jak szkoły powinny funkcjonować, gdy temperatury przekraczają 35 stopni Celsjusza. Taka sytuacja coraz częściej staje się rzeczywistością w okresie wiosenno-letnim, a obecny rok zapowiada się jako rekordowy pod względem wysokich temperatur.
Co Obejmuje Propozycja MEN?
Wstępne plany Ministerstwa obejmują szereg rozwiązań, które miałyby ułatwić szkołom reagowanie na niekorzystne warunki pogodowe. Rozważane są między innymi:
- Skrócenie lekcji w wyjątkowo gorące dni.
- Prowadzenie zajęć w innej formie, np. w klimatyzowanych salach lub na świeżym powietrzu.
- Zdalne nauczanie w przypadku szczególnie wysokich temperatur.
- Całkowite odwołanie zajęć, jeśli upały będą szczególnie dotkliwe.
MEN planuje wdrożenie ewentualnych zmian przed wiosną 2025 roku, ponieważ miesiące takie jak maj czy czerwiec często przynoszą temperatury przekraczające 30 stopni. Zdaniem Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, rok 2024 może być jednym z najgorętszych w historii, a prognozy na wrzesień również przewidują wyjątkowo ciepły miesiąc.
Czy Zmiany Będą Obowiązkowe?
Na razie propozycje te są w fazie konsultacji, a MEN prowadzi rozmowy z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie możliwości wdrożenia podobnych rozwiązań w innych sektorach, takich jak praca zawodowa. Obecne przepisy BHP nie precyzują maksymalnej temperatury, w której mogą odbywać się zajęcia szkolne, co daje szkołom ograniczone możliwości elastycznego reagowania na upały.
Czy Zdalne Nauczanie w Gorące Dni Ma Sens?
Zdalne nauczanie podczas upałów może wydawać się atrakcyjnym rozwiązaniem, zwłaszcza dla placówek, które nie dysponują odpowiednią klimatyzacją. Jednakże należy pamiętać o wyzwaniach, jakie niesie ten model nauczania, takich jak konieczność dostępu do odpowiedniego sprzętu i stabilnego łącza internetowego dla wszystkich uczniów. Pomimo tych trudności, zdalna edukacja zyskała popularność podczas pandemii i mogłaby okazać się skutecznym narzędziem w walce z ekstremalnymi warunkami pogodowymi.
Dlaczego Zmiany Są Potrzebne?
Zmieniający się klimat i coraz częstsze fale upałów mogą negatywnie wpływać na koncentrację i samopoczucie uczniów, co przekłada się na ich wyniki w nauce. Wprowadzenie jasnych wytycznych dotyczących funkcjonowania szkół w czasie upałów pomoże chronić zdrowie uczniów i nauczycieli oraz poprawi warunki pracy w szkołach.
Dostosowanie systemu edukacji do zmieniających się realiów klimatycznych staje się niezbędne. W wielu krajach europejskich, takich jak Hiszpania czy Włochy, podobne regulacje już funkcjonują, a szkoły mogą reagować na skrajne warunki pogodowe, wprowadzając skrócone godziny pracy lub zdalne lekcje.
Co Dalej?
Na tym etapie trudno przewidzieć, czy i w jakiej formie proponowane przez MEN zmiany wejdą w życie. Resort edukacji zapowiada dalsze konsultacje oraz szczegółową analizę skutków nowych rozwiązań. Kluczowym celem tych działań jest zapewnienie lepszej ochrony uczniów i nauczycieli przed skutkami upałów, a także ułatwienie elastycznego zarządzania nauką w trudnych warunkach pogodowych.
Jedno jest pewne – temat funkcjonowania szkół w czasie wysokich temperatur będzie przedmiotem dalszej dyskusji, a zaproponowane rozwiązania mogą okazać się krokiem milowym w dostosowywaniu polskiego systemu edukacji do zmieniającego się klimatu.