W ciągu ostatnich czterech lat polscy kierowcy tracili prawo jazdy już 300 tys. razy. Jak wynika z danych policyjnych, najczęstszym powodem utraty dokumentów jest prowadzenie pojazdu po alkoholu, mimo surowych kar finansowych i przepisów zaostrzonych w 2022 roku.

Ponad 300 Tys. Zatrzymań Praw Jazdy w Polsce

Od początku 2021 roku do końca lipca 2024, prawo jazdy zostało zatrzymane 300 tys. razy. W 2024 roku, według raportu rankomat.pl opartego na danych Policji, już ponad 45 tys. kierowców zostało pozbawionych uprawnień, co stanowi poważny problem na polskich drogach.

Najczęstszą przyczyną zatrzymania prawa jazdy jest prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu, co wciąż stanowi duże zagrożenie dla bezpieczeństwa na drogach. Na drugim miejscu w rankingu przyczyn utraty dokumentów znajduje się przekraczanie dozwolonej prędkości o więcej niż 50 km/h w terenie zabudowanym, choć liczba przypadków tego rodzaju wykroczeń spada.

Jakie Wykroczenia Najczęściej Powodują Utraty Prawa Jazdy?

  1. Jazda po alkoholu i narkotykach: W 2021 roku policja zatrzymała prawa jazdy 43 610 kierowcom za jazdę pod wpływem alkoholu lub narkotyków. W 2022 roku liczba ta wzrosła do 46,5 tys., a w 2023 roku utrzymywała się na podobnym poziomie, sięgając 43 tys. przypadków. W 2024 roku do końca lipca zatrzymano już 24,3 tys. praw jazdy z tego tytułu.
  2. Przekraczanie prędkości o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym: Z danych wynika, że za to wykroczenie w 2021 roku zatrzymano 49 034 kierowców. Jednak po zaostrzeniu przepisów we wrześniu 2022 roku, liczba takich przypadków gwałtownie spadła – w 2022 roku wyniosła już tylko 24 tys., a w 2023 roku zmalała poniżej 20 tys.
  3. Przekroczenie punktów karnych: W przypadku osób, które przekraczają limit punktów karnych (24 punkty, a dla młodych kierowców 20), policja zatrzymała uprawnienia w 8233 przypadkach w 2021 roku.

Surowe Kary – Skuteczność Zaostrzenia Przepisów

Zaostrzenie przepisów w 2022 roku przyniosło zamierzony efekt – kierowcy rzadziej przekraczają dozwoloną prędkość. Mandaty za przekroczenie prędkości mogą wynosić od 1500 zł do nawet 2500 zł, a dodatkowo kierowca może otrzymać 13-15 punktów karnych.

Jednak problem związany z jazdą pod wpływem alkoholu nadal pozostaje. Pomimo surowych grzywien, które mogą sięgać nawet 30 tys. zł, oraz możliwości konfiskaty pojazdu, wielu kierowców wciąż decyduje się na jazdę pod wpływem alkoholu.

Pijani Kierowcy – Dlaczego Problem Nadal Istnieje?

Eksperci wskazują, że alkohol powoduje wyłączenie ośrodków mózgu odpowiedzialnych za samokontrolę i krytyczne myślenie, co sprawia, że kierowcy podejmują skrajnie nieodpowiedzialne decyzje. Mimo świadomości ryzyka i surowych kar, wiele osób decyduje się wsiąść za kółko pod wpływem alkoholu.

Od 2022 roku kierowcom, którzy zostaną złapani z poziomem alkoholu powyżej 1,5 promila we krwi lub spowodują wypadek mając co najmniej 0,5 promila alkoholu, grozi konfiskata pojazdu. Niestety, te drastyczne sankcje nie zdołały wyeliminować problemu, a liczba przypadków jazdy po alkoholu wciąż pozostaje na wysokim poziomie.

Co Można Zrobić, Aby Zmniejszyć Liczbę Nietrzeźwych Kierowców?

Chociaż zmiany w przepisach przyniosły pewne pozytywne efekty, nadal istnieje potrzeba skuteczniejszej edukacji oraz wzmocnienia kontroli drogowych. Ważne jest, aby zwiększyć świadomość społeczeństwa na temat konsekwencji prawnych, finansowych i społecznych, jakie niesie za sobą jazda pod wpływem alkoholu.

Liczba zatrzymań praw jazdy w Polsce rośnie, a główną przyczyną wciąż pozostaje prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu. Mimo surowych kar, wiele osób nie zdaje sobie sprawy z ryzyka, jakie niesie za sobą takie zachowanie. Zmniejszenie liczby wypadków i poprawa bezpieczeństwa na drogach wymaga dalszej edukacji, intensyfikacji działań prewencyjnych oraz utrzymania surowych sankcji.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Napisz Komentarz

Exit mobile version