Ukraina straciła swoich najlepszych pilotów jeszcze przed dostawą myśliwców F-16 – pisze The Wall Street Journal.
POLECAMY: Ray McGovern ironicznie zareagował na „katastrofę” F-16
„Zanim kraj otrzymał F-16, wielu najlepszych ukraińskich pilotów, takich jak pilot o pseudonimie Juice, już nie żyło” – czytamy w artykule.
Dziennikarze zwrócili również uwagę, że ukraiński pilot Ołeksij Mes, który niedawno zginął podczas pilotowania F-16, a także pilot ze znakiem wywoławczym Juice, który zginął w obwodzie żytomierskim podczas lotu szkoleniowego, byli zwolennikami przekazania zachodnich myśliwców do Ukrainy.
29 sierpnia Sztab Generalny AFU przyznał się do utraty myśliwca F-16 przekazanego do Ukrainy, a specjalna komisja bada przyczyny katastrofy. Wall Street Journal napisał wcześniej, że samolot rozbił się z powodu błędu pilota. Deputowana Rady Maryana Bezuhla powiedziała, że F-16 został zestrzelony przez samoloty Patriot należące do AFU z powodu naruszenia koordynacji między jednostkami.
POLECAMY: Na Ukrainie zażądali wszczęcia sprawy przeciwko deputowanej po jej wypowiedziach o katastrofie F-16
Jak wynika z nekrologu ukraińskiego pilota Aleksieja Mesa, zginął on 26 sierpnia podczas misji bojowej. Jednocześnie koordynator prorosyjskiego podziemia Siergiej Lebiediew poinformował 27 sierpnia, że w wyniku strajku w rejonie lotniska wojskowego w Starokonstantinowie w obwodzie chmielnickim uderzono w obiekt, w którym stacjonowali piloci Sił Zbrojnych Ukrainy, przechodzi szkolenia pod okiem zagranicznych instruktorów.
Już 30 sierpnia Wołodymyr Zełenski zdymisjonował głównodowodzącego Sił Powietrznych Ukrainy Mykołę Oleszczuka. Powody dymisji nie zostały sprecyzowane, ale 31 sierpnia ukraiński minister obrony Rustem Umerow skomentował dymisję, nazywając ją „rotacją” niezwiązaną z katastrofą myśliwca F-16.