W 2023 roku polska firma kurierska InPost wpłaciła do budżetu państwa rekordowe 250 milionów złotych podatku CIT. To wynik o 2,5 razy wyższy niż łączne zobowiązania wszystkich innych przedsiębiorstw kurierskich w Polsce, które zapłaciły jedynie 97 milionów złotych. Na tle zagranicznych konkurentów, InPost wyróżnia się nie tylko wielkością wpłat, ale również podejściem do odpowiedzialności podatkowej, co podkreśla prezes spółki Rafał Brzoska.
Dysproporcje podatkowe między InPost a konkurencją
Jak zauważył Rafał Brzoska, InPost od lat płaci znacznie wyższy podatek CIT niż zagraniczni konkurenci działający na polskim rynku. W swoim komentarzu zwrócił uwagę na fakt, że wiele międzynarodowych firm kurierskich, mimo korzystania z tej samej infrastruktury, ma dużo niższe zobowiązania podatkowe.
„InPost, kolejny rok z rzędu płaci rekordowy podatek CIT. Tym razem jest to ponad dwu i półkrotnie więcej niż cała konkurencja razem wzięta. Jesteśmy polską firmą i czujemy się zobowiązani do płacenia podatków w naszym kraju, ponieważ są to środki, które wspierają budżet – w tym rozwój infrastruktury, bezpieczeństwo oraz wydatki na obronność” – podkreślił Brzoska.
Rok 2023 był wyjątkowy dla InPost pod względem finansowym. Firma zanotowała przychody na poziomie 8,86 miliarda złotych, co oznacza wzrost o 25,2% w porównaniu do roku poprzedniego. Mimo wysokich zysków, spółka zapłaciła podatek CIT na poziomie 4,7%, podczas gdy zagraniczne firmy działające w Polsce odprowadzały średnio zaledwie 0,7%.
Lista konkurentów z zagranicy – porównanie wpłat podatkowych
InPost stanowi wyjątek w branży kurierskiej, jeśli chodzi o zobowiązania podatkowe. Przykłady zagranicznych firm kurierskich działających w Polsce pokazują, jak niski jest poziom odprowadzanego przez nie CIT:
- GLS – 2,55%
- UPS – 0,9%
- DPD – 0,8%
- FedEx – 0,70%
- Schenker – 0,17%
- Ruch – 0,07%
- DHL – 0,03%
Te dane pokazują ogromną dysproporcję między InPost a konkurencją. Nawet GLS, firma z najwyższym poziomem odprowadzanego CIT wśród zagranicznych podmiotów, płaci ponad dwukrotnie mniej niż InPost. W przypadku UPS uwzględniono dane z 2022 roku, ponieważ firma nie opublikowała jeszcze wyników za rok 2023.
InPost na tle konkurencji w Polsce i na świecie
To nie pierwszy raz, kiedy InPost wyróżnia się wysokością wpłaconego podatku CIT. W 2021 roku spółka zapłaciła 222,4 miliona złotych podatku dochodowego, co już wtedy stanowiło o 60 milionów złotych więcej niż łączne wpłaty siedmiu zagranicznych firm kurierskich razem wziętych. Z każdym kolejnym rokiem przewaga InPost w tej kwestii staje się coraz bardziej widoczna.
Jednym z kluczowych elementów sukcesu InPost jest rozwinięta infrastruktura paczkomatów. Firma dysponuje ponad 22 tysiącami takich urządzeń, obsługując rocznie blisko 745 milionów przesyłek. Zasięg działalności nie ogranicza się jednak tylko do Polski – InPost prężnie rozwija się za granicą, działając już w 9 krajach Europy i posiadając ponad 60 tysięcy punktów odbioru.
InPost a międzynarodowe koncerny – klucz do odpowiedzialności podatkowej
Rafał Brzoska wielokrotnie podkreślał, że płacenie podatków w Polsce jest dla InPost wyrazem odpowiedzialności za wspólne dobro. W swoim stanowisku zaznaczył, że międzynarodowe koncerny korzystają z tej samej infrastruktury, która jest w dużej mierze finansowana przez firmy takie jak InPost. Tymczasem te same podmioty wykazują minimalne zyski, co pozwala im na obniżenie zobowiązań podatkowych w Polsce.
„Płacenie podatków w Polsce jest wyrazem odpowiedzialności za nasze wspólne dobro, jakim jest Polska” – stwierdził Brzoska, podkreślając, że taka praktyka powinna być normą dla wszystkich firm działających na rynku polskim.
Wnioski – InPost jako lider odpowiedzialności podatkowej
Na tle konkurencji InPost wyróżnia się nie tylko wysokością wpłacanego podatku, ale także podejściem do odpowiedzialności społecznej. Firma, która dynamicznie rozwija się zarówno w Polsce, jak i za granicą, od lat jest jednym z większych płatników podatku CIT w kraju. Dysproporcje między InPost a zagranicznymi firmami kurierskimi pokazują, jak ważna jest rola krajowych przedsiębiorstw w budowaniu stabilności finansowej państwa.
W nadchodzących latach wyzwaniem dla polskiego rynku kurierskiego może być dostosowanie przepisów podatkowych tak, aby wszyscy gracze, zarówno krajowi, jak i międzynarodowi, mieli równe szanse na rynku, przy jednoczesnym wspieraniu budżetu państwa na podobnym poziomie.