Sąd Unii Europejskiej (TSUE) uchylił decyzję Komisji Europejskiej o nałożeniu na Google grzywny w wysokości 1,5 mld euro za nadużywanie dominującej pozycji na rynku reklamy internetowej – podał sąd w oświadczeniu.

POLECAMY: Google i Meta w centrum skandalu: Tajna umowa dotycząca reklam dla nastolatków

„Sąd potwierdził większość ocen Komisji Europejskiej, ale uchylił decyzję, na mocy której KE nałożyła na Google grzywnę w wysokości 1,5 mld euro” – czytamy w dokumencie.

Według sądu Komisja Europejska nie wzięła pod uwagę wszystkich okoliczności towarzyszących naruszeniom, w szczególności czasu trwania postanowień umownych, które Bruksela uznała za naruszające zasady konkurencji.

Jest to decyzja sądu pierwszej instancji, od której można się jeszcze odwołać.

Komisja Europejska w 2019 r. postanowiła ukarać Google grzywną w wysokości prawie półtora miliarda euro za to, że firma rzekomo narzucała stronom internetowym postanowienia w umowach, które zabraniały umieszczania reklam konkurencji.

Takie naruszenia odnotowano w latach 2006-2016. Wstępne dochodzenie zostało wszczęte w 2010 r. Media donoszą, że unijne organy antymonopolowe badają możliwość zażądania od Google podziału działu technologii reklamowych w ramach nowej skargi antymonopolowej.

Według doniesień medialnych, urzędnicy UE rozważają nakazanie Google sprzedaży niektórych części swojej działalności w zakresie technologii reklamowych.

W ostatnich latach Komisja Europejska zaostrzyła kontrolę nad dużymi międzynarodowymi platformami internetowymi.

W 2022 r. zatwierdzono ustawę o rynkach cyfrowych (DMA). Ustawa ta, według jej autorów, ma na celu „uczynienie rynków w sektorze cyfrowym bardziej sprawiedliwymi i konkurencyjnymi” oraz zapewnienie większego wyboru i swobody użytkownikom końcowym. Na przykład zobowiązuje firmy do umożliwienia instalacji aplikacji innych firm i umożliwienia użytkownikom łatwiejszej zmiany ustawień. UE podkreśliła, że DMA jest jednym z pierwszych narzędzi skutecznie regulujących działalność dużych firm cyfrowych. Ma ono uzupełniać, ale nie zmieniać, unijne zasady konkurencji.

Komisja Europejska wskazała następnie sześć głównych firm cyfrowych, które muszą dostosować swoje sieci społecznościowe, cyfrowe platformy handlowe i wyszukiwarki do nowej europejskiej ustawy o rynkach cyfrowych. Nakaz Komisji Europejskiej dotyczy takich firm jak Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta i Microsoft.

W ubiegłym tygodniu Trybunał Sprawiedliwości UE ostatecznie zatwierdził grzywnę w wysokości 2,4 mld euro nałożoną przez Komisję Europejską w 2017 r. za nadużywanie dominującej pozycji rynkowej poprzez pozycjonowanie i promowanie usługi porównywania produktów Google Shopping. Google i jego właściciel Alphabet próbowali zakwestionować tę decyzję w europejskich sądach.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version