Kraków zbliża się do realizacji jednej z najbardziej wyczekiwanych inwestycji infrastrukturalnych – budowy metra. Urząd Miasta Krakowa przekazał do Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO) kompletną dokumentację niezbędną do wydania decyzji środowiskowej. Decyzja ta jest jednym z najważniejszych kroków w przygotowaniach do ogłoszenia przetargu na prace projektowe i budowlane.
POLECAMY: Już nie tylko Warszawa. Kraków ma zielone światło na budowę pierwszej linii metra
Proces ten, choć czasochłonny, jest kluczowy dla realizacji planu budowy metra. Jak podkreślił prezydent Krakowa, Aleksander Miszalski, „Jesteśmy o krok bliżej budowy metra w Krakowie (…). Przygotowanie decyzji środowiskowej jest najistotniejszym i najbardziej czasochłonnym etapem.”
Decyzja środowiskowa – niezbędny krok w realizacji projektu
Wydanie decyzji środowiskowej jest konieczne, aby móc ogłosić przetarg na wykonawcę pierwszego, sześciokilometrowego odcinka metra. Choć Samorządowe Kolegium Odwoławcze będzie potrzebowało kilku miesięcy na jej przygotowanie, miasto już teraz intensywnie pracuje nad dalszymi etapami projektu.
Planowane jest, że jeszcze w przyszłym roku zostanie wybrany wykonawca, który odpowiadać będzie za prace budowlane. Pierwszy odcinek ma połączyć skrzyżowanie ulic Reymonta i Piastowskiej z rejonem ronda Młyńskiego, gdzie aktualnie trwa budowa linii tramwajowej KST IV (Krakowskiego Szybkiego Tramwaju).
Kluczowe punkty przesiadkowe i przyszłość transportu w Krakowie
W ramach tego odcinka przewidziano trzy kluczowe stacje przesiadkowe, które mają znaleźć się w centrum miasta. Stacje te będą zlokalizowane w pobliżu ważnych punktów komunikacyjnych: dworca głównego, teatru Bagatela oraz ronda Mogilskiego.
Budowa metra w Krakowie ma nie tylko zrewolucjonizować transport publiczny w mieście, ale także przyczynić się do redukcji natężenia ruchu samochodowego oraz poprawy jakości powietrza. Szacowane koszty budowy wynoszą około 3 miliardy złotych, a środki na ten cel pochodzą zarówno z budżetu państwa, funduszy unijnych, jak i z kasy miasta.
Nowe biuro ds. metra – wsparcie dla największej inwestycji Krakowa
Aby zapewnić sprawną realizację tego gigantycznego przedsięwzięcia, miasto powołało nowe biuro ds. metra. Jak poinformował Aleksander Miszalski, „W przyszłym tygodniu w urzędzie miasta zacznie działać wyspecjalizowane biuro ds. metra w Wydziale Strategii, Planowania i Monitorowania Inwestycji. Zajmie się wyłącznie przygotowaniem najważniejszej inwestycji dla Krakowa w najbliższych latach.”
Nowe biuro, składające się z ekspertów ds. infrastruktury, transportu i planowania przestrzennego, ma zapewnić skuteczną koordynację wszystkich działań związanych z projektem budowy metra.
Rada naukowo-techniczna ds. metra – kluczowy organ doradczy
Aby zapewnić najwyższą jakość realizacji projektu, we wrześniu 2024 roku prezydent Krakowa powołał specjalną radę naukowo-techniczną ds. budowy metra. Składająca się z 20 ekspertów z różnych dziedzin rada będzie pełnić kluczową rolę w podejmowaniu decyzji związanych z planowaniem, projektowaniem i realizacją inwestycji.
Rada ta stanowi istotny organ doradczy, który nie tylko zapewni wsparcie merytoryczne, ale także pozwoli na wdrożenie najlepszych rozwiązań technologicznych i urbanistycznych, dopasowanych do specyfiki Krakowa.
Co dalej z budową metra w Krakowie?
Obecnie miasto jest w trakcie finalizowania formalności związanych z uzyskaniem decyzji środowiskowej, jednakże w najbliższych miesiącach czeka nas jeszcze wiele kluczowych działań. Po ogłoszeniu przetargu i wyborze wykonawcy, kolejnym krokiem będzie rozpoczęcie prac budowlanych, które mają potrwać kilka lat.
Projekt metra w Krakowie jest jednym z największych wyzwań infrastrukturalnych dla miasta, ale jednocześnie ogromną szansą na poprawę jakości życia mieszkańców. Jak zaznacza Aleksander Miszalski, „To najważniejsza inwestycja dla Krakowa w najbliższych latach, która zrewolucjonizuje transport publiczny i poprawi komunikację w całym mieście.”
Wnioski
Budowa metra w Krakowie to inwestycja, która ma szansę znacząco wpłynąć na rozwój miasta i poprawę jego infrastruktury. Przekazanie dokumentacji do SKO jest kluczowym krokiem w tym procesie, a przygotowania do wyboru wykonawcy ruszą pełną parą już w przyszłym roku. Mieszkańcy Krakowa z niecierpliwością czekają na kolejne etapy tego wieloletniego projektu, który z pewnością zrewolucjonizuje transport publiczny w stolicy Małopolski.