Zbliżająca się zima przypomina o konieczności przygotowania polskich dróg do trudnych warunków atmosferycznych. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zapowiedział właśnie rozwój innowacyjnych rozwiązań dla kierowców ciężarówek, wprowadzając rampy do odśnieżania na miejscach obsługi podróżnych (MOP). Dzięki temu kierowcy będą mogli bezpiecznie i łatwo usuwać śnieg i lód z naczep swoich pojazdów.
Rampy na MOP-ach – Klucz do Bezpiecznych Dróg Zimą
Śnieg zalegający na naczepach ciężarówek może stanowić poważne zagrożenie dla innych użytkowników dróg. W trakcie jazdy, zwłaszcza przy dużych prędkościach, zamarznięty śnieg może spaść na jadące z tyłu samochody, stwarzając ryzyko wypadku. Jak podkreśla minister Klimczak, rampy na MOP-ach są rozwiązaniem systemowym, które będzie dostępne w całym kraju, zwiększając bezpieczeństwo na drogach.
– „Usuwanie śniegu z naczep jest zadaniem niełatwym, zwłaszcza dla starszych kierowców, i może skończyć się urazem. Dlatego wychodzimy z inicjatywą budowy specjalnych ramp ułatwiających odśnieżanie naczep” – poinformował minister Klimczak.
Na dzień dzisiejszy istnieje już 13 takich ramp, z czego 8 powstało w ciągu ostatnich 10 miesięcy. W planach jest wybudowanie kolejnych 50 ramp, głównie w południowej i wschodniej części Polski, gdzie zimy bywają najcięższe. Od 2024 roku każda nowa umowa dzierżawy na MOP-y o funkcji komercyjnej będzie wymagała wyposażenia w infrastrukturę odśnieżania.
Jak Działają Rampy do Odśnieżania?
Rampy, które zostaną zainstalowane na MOP-ach, to konstrukcje pozwalające kierowcom samodzielnie usunąć śnieg i lód z naczep. W Polsce preferowane są rampy ręczne, które są mniej podatne na awarie niż ich automatyczne odpowiedniki, takie jak dmuchawy czy szczotki mechaniczne. Na chwilę obecną w Polsce jedyna automatyczna rampa z dmuchawą znajduje się na MOP Woźniki Zachód przy autostradzie A1.
Ministerstwo podkreśla, że Polska stanie się jednym z nielicznych krajów w Europie, gdzie będzie dostępnych kilkadziesiąt takich ramp. Tego typu infrastruktura dostępna jest także w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Estonii i Słowenii.
Koszty i Plany Inwestycyjne
Budowa ramp do odśnieżania wiąże się z nakładami finansowymi. Koszt jednej rampy, wraz z infrastrukturą towarzyszącą, wynosi około 350 tys. zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przeznaczyła już ok. 5,6 mln zł na budowę 17 kolejnych ramp, a plany inwestycyjne na kolejne 20 są już przygotowywane. Cały projekt zakłada, że do 2026 roku na polskich drogach będzie funkcjonować ponad 70 ramp do odśnieżania.
Kompleksowe Zimowe Przygotowanie Polskich Dróg
Przygotowania do zimy to nie tylko inwestycje w rampy, ale także cała logistyka zarządzania siecią drogową. GDDKiA utrzymuje blisko 18 300 km dróg krajowych, a wraz z drogami dodatkowymi – łącznie ponad 21 000 km. Wszystkie te trasy będą odśnieżane i utrzymywane w dobrym stanie zimą przez kilka tysięcy pracowników firm wyłonionych w przetargach, którzy mają do dyspozycji ok. 2800 pojazdów, w tym 670 pługów i 2100 pługosolarek oraz 284 magazyny soli.
Zima na Drogach: Bezpieczeństwo Przede Wszystkim
– „Bezpieczeństwo użytkowników dróg jest dla nas priorytetem. Ma ono jednak wiele wymiarów i wiąże się nie tylko z odpowiednim zachowaniem na drodze, przestrzeganiem przepisów ruchu drogowego, dostosowaniem prędkości do warunków atmosferycznych, sprawnym pojazdem, ale także z właściwym przygotowaniem pojazdu do drogi” – mówi minister Dariusz Klimczak.
Nowoczesne rampy do odśnieżania są krokiem w stronę zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa kierowców, zwłaszcza tych prowadzących pojazdy ciężarowe.