Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) budzi liczne kontrowersje, zwłaszcza w kontekście dostępności z południowej Polski. Planowany węzeł kolejowy w centrum kraju, mający ułatwić połączenia z nowym lotniskiem w Baranowie, nie przewiduje bezpośrednich połączeń kolejowych z Krakowa, Katowic czy Rzeszowa. W efekcie pasażerowie zmierzający z tych miast do CPK będą musieli najpierw udać się do Warszawy. Stowarzyszenie „Tak dla CPK” ostro krytykuje ten aspekt planu, podkreślając, że obniży to komfort podróży dla mieszkańców południowej Polski.
Krytyka ze strony Stowarzyszenia „Tak dla CPK”
Maciej Wilk, szef „Tak dla CPK” oraz były wiceprezes LOT, wskazuje na niedociągnięcia konsultowanego Horyzontalnego Rozkładu Jazdy na 2035 r., który pomija bezpośrednie połączenia kolejowe z południa Polski do CPK. Jak donosi „Dziennik Gazeta Prawna”, budowa łącznika Centralnej Magistrali Kolejowej z CPK miałaby kosztować około 4 miliardów złotych. Plan ten spotyka się z oporem środowisk lokalnych, które obawiają się, że brak bezpośrednich połączeń może ograniczyć korzyści, jakie mógłby przynieść CPK mieszkańcom południowej Polski.
Węzeł kolejowy tylko przez Warszawę?
Zgodnie z obecnymi planami, pociągi z Krakowa, Katowic i Rzeszowa będą kursować do Warszawy, a następnie skierują się w stronę lotniska w Baranowie. Poprzedni zarząd CPK rozważał jednak bardziej rozbudowane rozwiązanie, w którym większość pociągów z południa Polski mogłaby przejeżdżać bezpośrednio pod lotniskiem. Plan zakładał budowę kilkunastokilometrowych łączników kolejowych, umożliwiających dojazd do podziemnej stacji pod lotniskiem z obu stron. Takie rozwiązanie zwiększyłoby elastyczność i umożliwiło kontynuowanie dalszej podróży, na przykład do Poznania, a w przyszłości także do Gdańska. „Teraz rząd szykuje ten węzeł w okrojonym kształcie. Niedawno spółka CPK zleciła projektowanie tylko jego części” – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.
Plany rządu a koszty projektu
W związku z obecnymi ograniczeniami budżetowymi, spółka CPK zleciła projektowanie tylko niektórych odcinków linii, które będą fragmentami trasy Warszawa–Łódź oraz połączenia z istniejącą linią Warszawa–Poznań. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiedział, że dokumentacja projektowa łącznika umożliwiającego dojazd do lotniska od wschodu zostanie wkrótce zlecona. Planowana linia Warszawa–Łódź ma zostać ukończona do 2032 roku. Dla pociągów z południa Polski będzie to oznaczało konieczność zmiany kierunku jazdy na stacji pod CPK, co może wydłużyć czas podróży i obniżyć wygodę połączenia.
Kontrakt na węzeł kolejowy CPK – etap projektowy
Spółka CPK podpisała kontrakt z konsorcjum firm Elkol i Mosty Katowice na kwotę 84,8 mln zł netto na zaprojektowanie pierwszego etapu węzła kolejowego. Kontrakt obejmuje opracowanie pełnej dokumentacji projektowej dla odcinka Kolei Dużych Prędkości Warszawa–Łódź (linia nr 85), który przejdzie pod planowanym lotniskiem. Umowa ramowa została zawarta z 11 konsorcjami, które będą wspierać projektowanie infrastruktury kolejowej.
Wnioski i perspektywy na przyszłość
Dostępność CPK dla mieszkańców południowej Polski staje się kwestią sporną. Brak bezpośrednich połączeń z Krakowa, Katowic i Rzeszowa może zniechęcić część potencjalnych pasażerów, a stowarzyszenia takie jak „Tak dla CPK” wyrażają swoje zaniepokojenie. Dalsze decyzje rządowe dotyczące węzła kolejowego przy CPK będą kluczowe dla przyszłości tej inwestycji i jej dostępności dla całego kraju.