Jedno z najbardziej ruchliwych miast na świecie, postanowił podjąć decyzję o wprowadzeniu opłat za wjazd na Manhattan, najbardziej prestiżową dzielnicę miasta. To część ambitnego planu, który ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców, zmniejszenie zatłoczenia i poprawę transportu publicznego. Od 5 stycznia 2025 roku kierowcy będą musieli zapłacić 9 dolarów za wjazd do Manhattan, co stanowi część większej inicjatywy mającej na celu reformę transportu miejskiego.

Nowe zasady wjazdu na Manhattan

Opłata wynosząca 9 dolarów ma na celu zredukowanie liczby samochodów poruszających się po centrum miasta i zmniejszenie korków, które są jednym z największych problemów Nowego Jorku. Mimo początkowych obaw, opłata okazała się znacznie niższa niż pierwotnie zakładane 15 dolarów. Celem tej zmiany jest nie tylko poprawa jakości powietrza, ale również wygenerowanie funduszy na inwestycje w transport publiczny, które mają poprawić funkcjonowanie całego systemu.

Wprowadzenie opłat za wjazd na Manhattan jest częścią szerszego planu, który zakłada uzyskanie 15 miliardów dolarów na poprawę infrastruktury miejskiej. Dochody uzyskane z opłat mają zostać przeznaczone na różnorodne inwestycje, w tym na rozszerzenie sieci metra na Drugą Aleję, a także zakup nowych elektrycznych autobusów. Ponadto, środki mają zostać wykorzystane na poprawę bezpieczeństwa w dzielnicach takich jak Bronx, gdzie zanieczyszczenie powietrza i natężenie ruchu są szczególnie wysokie.

Dodatkowo, reforma ma umożliwić poprawę jakości usług w mieście. Mniejszy ruch na drogach pozwoli służbom ratunkowym, takim jak pogotowie ratunkowe czy policja, szybciej dotrzeć na miejsce wypadków. To istotne w kontekście poprawy bezpieczeństwa mieszkańców, zwłaszcza w rejonach, gdzie ruch jest szczególnie intensywny.

Zmniejszenie zatłoczenia i wpływ na codzienne życie

Opłata wjazdowa ma także zmniejszyć zatłoczenie w centralnych rejonach Nowego Jorku. Obszar Manhattanu, będący centrum biznesowym, kulturalnym i administracyjnym, jest codziennie narażony na ogromne korki. Mniejsza liczba samochodów sprawi, że komunikacja w tym regionie stanie się bardziej płynna, a czas podróży zostanie skrócony. Zmniejszenie liczby pojazdów będzie miało również pozytywny wpływ na środowisko, redukując emisję spalin i hałasu w sercu miasta.

Zniżki i ulgi dla mieszkańców Nowego Jorku

Warto zaznaczyć, że Nowy Jork wprowadził specjalne ulgi dla kierowców o niższych dochodach. Mieszkańcy, których roczne dochody nie przekraczają 50 000 dolarów, będą mogli skorzystać z 50-procentowej zniżki po dokonaniu dziesiątego płatnego wjazdu w danym miesiącu. Tego rodzaju ulgi mają na celu zminimalizowanie obciążeń dla osób o niższym statusie finansowym, które mimo wszystko korzystają z samochodów w codziennych dojazdach do pracy.

Dodatkowo, opłaty poza godzinami szczytu zostały obniżone. W godzinach od 21:00 do 5:00 rano opłata za wjazd wyniesie tylko 2,25 dolara, a w weekendy, od 21:00 do 9:00, będzie jeszcze tańsza.

Wysokość opłat za mosty i tunele

Nowy Jork wprowadza także nowe opłaty za przejazd przez mosty i tunele łączące Manhattan z pozostałymi dzielnicami miasta. Samochody osobowe zapłacą dodatkowe 3 dolary za przejazd, natomiast małe pojazdy dostawcze będą musiały uiścić 14,40 dolara. Duże pojazdy dostawcze i autobusy turystyczne zapłacą 21,60 dolara. W przypadku taksówek i limuzyn będzie to dodatkowe 75 centów, a usługi Uber i Lyft zapłacą 1,50 dolara za każdy przejazd.

Wprowadzenie opłat spotkało się z mieszanymi reakcjami mieszkańców Nowego Jorku. Z jednej strony, opłaty mają na celu poprawę jakości życia i zmniejszenie zatłoczenia, ale z drugiej strony, obawy dotyczące wpływu na codzienne funkcjonowanie wielu osób, szczególnie tych, którzy nie mogą pozwolić sobie na korzystanie z transportu publicznego, są realne. Jednocześnie, opłaty mają przyczynić się do poprawy warunków transportu publicznego, co może być korzyścią długoterminową dla miasta.

Z perspektywy władz miejskich, zmiany te stanowią element szerszej reformy mającej na celu przekształcenie Nowego Jorku w bardziej przyjazne miasto pieszym i rowerzystom. Opłaty za wjazd mają być jednym z narzędzi, które pozwolą na lepszą organizację przestrzeni miejskiej oraz zmniejszenie negatywnego wpływu transportu samochodowego na środowisko.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Napisz Komentarz

Exit mobile version