Od 16 listopada 2024 roku wszystkie stacje paliw w Polsce oferują wyłącznie paliwo zimowe, co wynika z przepisów prawa. Zmiana ta ma na celu dostosowanie paliw do surowych warunków zimowych, które mogą negatywnie wpływać na pracę silników. W szczególności dotyczy to samochodów z silnikami Diesla, które są bardziej wrażliwe na niskie temperatury niż auta zasilane benzyną.

Czym różni się paliwo zimowe?

Zimowy olej napędowy charakteryzuje się obniżonymi parametrami, takimi jak temperatura zablokowania zimnego filtra (CFPP), wynosząca do -20°C, oraz temperatura mętnienia (CP), zaczynająca się od -7°C. Te właściwości zapobiegają wytrącaniu się kryształków parafiny, które mogłyby zatkać filtr paliwa i uniemożliwić rozruch silnika w mroźne dni. Dodatkowo na rynku dostępne są paliwa „arktyczne”, które zapewniają sprawność nawet przy -32°C, ale są to opcje droższe i stosowane głównie w pojazdach eksploatowanych w ekstremalnych warunkach zimowych.

W przypadku benzyny zmiany dotyczą m.in. prężności par, która w paliwie zimowym wynosi od 60 do 90 kPa. Wyższa prężność ułatwia rozruch silnika w niskich temperaturach, choć benzyna, w przeciwieństwie do Diesla, rzadko powoduje problemy z odpalaniem zimą.

Zmiany dotyczą także LPG, w którym zwiększana jest zawartość propanu kosztem butanu. Propan, droższy w produkcji, pozwala zachować lepsze właściwości gazu w zimie, co niestety wpływa na wzrost cen tego paliwa.

Jakie są ceny paliw zimowych?

Według najnowszych danych, ceny paliw zimowych mogą różnić się od letnich głównie ze względu na wyższe koszty produkcji. Aktualne średnie ceny detaliczne to:

  • Benzyna 95: około 6,60 zł/litr,
  • Olej napędowy: około 7,00 zł/litr,
  • LPG: około 3,50 zł/litr.

Wprowadzenie paliwa zimowego powoduje wzrost kosztów głównie w przypadku Diesla i LPG. Szczególnie widoczne jest to w gazie, gdzie wyższa zawartość propanu znacząco wpływa na cenę.

Co oznacza zmiana paliw dla kierowców?

Dla większości użytkowników zmiana paliw na zimowe nie wymaga dodatkowych działań. Nawet jeśli w baku pozostało paliwo przejściowe, można je spokojnie zużywać – zimowe paliwo pojawi się podczas kolejnego tankowania. Warto jednak pamiętać, że samochody z silnikami Diesla, używane rzadko lub przechowywane na zewnątrz, są bardziej narażone na problemy z odpaleniem. W takich przypadkach pomocne mogą być dodatki do paliwa zapobiegające krystalizacji parafiny.

Dlaczego zmiana paliwa jest konieczna?

Zimowe paliwa są niezbędne, by zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność w trudnych warunkach atmosferycznych. W przypadku Diesla stosowanie letniego paliwa mogłoby skutkować poważnymi problemami z rozruchem oraz awariami systemu paliwowego. Dzięki zastosowaniu zimowych parametrów, takich jak CFPP i CP, kierowcy mogą być pewni, że ich pojazdy będą działały sprawnie nawet podczas największych mrozów.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Napisz Komentarz

Exit mobile version